Sjakkminner:Politiken Cup 2006

Politiken Cup 2005 ble en god opplevelse sammen
med mange sjakkvenner. Det bidro til at jeg tok turen
nedover også sommeren 2006. Sjakk-NM i Moss
ble en god oppladning. Undertegnede leverte en
god turnering og ble nummer 3 i Mesterklassen
med 6 poeng av 9. I år tok jeg fly nedover og en
taxi fra Kastrup og til spillelokalet i Høie Taastrup.
Sjakkformen var dessverre ikke like god i København,
men en god avslutning berget endel og bidro til at det
ble ratingpremie.
Det ble noen seire i starten og midten av turneringen, men også et
par tap mot noen danske FMer og mot FM Stig Tjomsland
som nå er ganske passiv. Mellom slagene ble det
også tid til noen joggeturer, gode middag og en
tur til Tivoli i København sentrum.
Høydepunktet for egen del var seieren mot
Peter Grove i 8.runde.
Stillingen i partiet Solberg-Grove etter 16.-Db6:

Etter en tabbe av min unge motstander har
jeg i diagramstillingen fått rasket med meg en
bonde.Jeg gikk nå for en standardplan med
kongeangrep.17.Lxg7 Kxg7 18.h4! Planen
er å åpne h-linjen og matte på h7 hvis jeg får
lov.f5? Her burde svart vært mer forsiktig og
spilt 18.-h5. Jeg fortsetter med 19.g4, men
sort kunne i hvert fall fightet. I partiet gikk det
fort nedover.19.h5 f4 20.hxg6 hxg6 21.Th4!
Truer f-bonden, men gjør også klart for et nytt
tårn på h1.g5 22.Th5 Kg6 23.Tdh1 Tac8 24.Dd5!
Og her gav svart opp. Han er fanget i et mattnett.
24.-e5 25.De6+ Tf6 26.Th6+ vinner umiddelbart.
1-0.
I siste runde vant jeg en tøff batalje mot den erfarne
danske FM Per Andreasen og tok 6 poeng av 9.
Det holdt til 3.premie i min ratinggruppe noe som
gav 1500 danske kroner i pengepremie. Torben Søraas
fra Narvik vant for øvrig denne ratinggruppen. Torben
hadde også 6 poeng, men bedre kvalitet enn meg.
GM Nigek Short gikk til topps med 7,5 poeng, på
bedre kvalitet enn GM Vadim Malakhatko og GM Jonny
Hector.
Det ble en fin kjøretur hjem sammen med Harry Andersen
og flere av de andre sarpingene. Neste sjakkminne
vil handle om Politiken Cup 2009. Da foregikk turneringen
i Helsingør.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg