Sjakkminner.Politiken Cup 2005

I disse dager er sjakklivet igjen nede grunnet
Covid-situasjonen i verden. I 2005 var det
helt andre tider. Undertegnede bodde fortsatt
i Burfjord i det som den gang het Troms fylke.
Feriene fra lærergjerningen brukte jeg dog
blant annet til å spille sjakk. For første gang
gikk turen til København og Høie Taastrup
der Politiken Cup. Mange nordmenn tok
turen til København disse årene. Nedover
kjørte jeg sammen med Harry Andersen,
Dag Andersen og Bård Fjellengen. Trivelige
spillere fra Sarpsborg som jeg både før og
senere har vært på sjakkturneringer med.
Harry var den gang singel og ofte med
til Danmark. Siden har han giftet seg
med en thaidame og er sjelden med.
Men tilbake i 2005 var han med og
en god sjakkompis som bidro til
god stemning både under bilturen
og under turneringen.
Mange av mine sjakkvenner fra
Nord-Norge var også på plass.
FM Espen Forså var den gang ung
og sugen på sjakk. Jeg husker
han forberedte seg grundig til partiene,
blant annet med hjelp av IM Kjetil Stokke.
Trond Romsdal, Gunnar Berg Hanssen,
Pål Røyset, Torben Søraas, Paul Johan Jensen,
Andreas Larsen, Henrik Sjøl og Mikael Rølvåg er andre gode kompiser
som var med. Mange nevnt, noen sikkert glemt.
Selve turneringen gikk for egen del sånn passelig bra.
Jeg fikk 6,5 av 10, men det ble ingen premie.
Et av høydepunktene ble seieren mot Andrias
Ziska i 2.runde.Andrias er faren til GM Helgi Dam
Ziska.Det hjalp ham lite i vår duell i siciliansk (.6.f3).
Vi går inn i partiet mot slutten.Stillingen i partiet
Solberg-Ziska etter 24.-f5:

Jeg har kommet litt lenger i angrepet enn
min færøyske motstander og var oppsatt på
å få avgjort dette partiet raskt.25.Tdg1! Truer
matt på g7.Tf7 26.Dg6 Tcf8 27.h6! Nå er det over
gxh6 Min motstander er sporty og lar meg spille
til matt.28.Dg8+ Txg8 29.hxg8D matt.En fin
forestilling.1-0.
Sluttstillingen i partiet Solberg-Ziska:

Etter drøye ni dagers sjakkferie satte vi alle
kursen mot hjemlandet noen vennskap og
flere erfaringer rikere. Det ble også spist mye
god pastamat disse dagene i Danmark og
turene inn til sentrum var noe av høydepunktet.
Zoologisk hage og Tivoli ble besøkt av flere.
Strøget (bildet) hadde flere fine cafeer som trakk
norske sjakkspillere gjennom hele uka.

Jeg kommer tilbake med del 2, 2006 en annen
dag.I mellomtiden kan dere sjekke ut flere av mine
partier på Norbasen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg