Sjakkminner fra Østerrike


Våren 2003 tilbragte jeg i
Salzburg og tok noen kurs
ved Universitets germanistikk-
fakultet (se bildet). Der traff jeg
nicareguanske Carlos Ortega
Quintero som var en like glødende
lynspiller som meg. Vi var omtrent
like gode på den tiden, elo litt under
2200, så matchene var som oftest
ganske jevne. Østerrikerne har
ofte spillekvelder på et hotell
eller en vertshus, så man er godt
besørget.Carlos likte seg så godt
i Østerrike at han tok lærerjobb etter
at tyskstudiene hans var ferdige.
Jeg dro hjem for jobb i Nord-Norge.
Siden har vi ikke sett hverandre.
Noe mailkontakt ble det de første
årene, men kontakten har dessverre
ebbet ut de senere årene. Gjennom
et søk i 365chess.coms partidatabase
fant jeg nylig ut at Carlos er aktiv for
Voarlberg i 2.Bundesliga West i den
østerriske lagsjakken. Mot Wolfgang
Huber (2011) fikk Carlos sjansen til
å briljere med de hvite brikkene.
Stillingen i partiet Quintero-Huber etter 13.-Dd8:

Ser du hvordan Carlos fortsatte i diagramstillingen?
14.Lxf6! Det sterkeste exf6 15.Txb7 Hvit tar med
seg bonden.Tc8 Heller ikke 15.-Dxd5 16.Sd2
De6 17.Dxc5 lovet noen redning for svart.
Hvit beholder bonde over med overlegen posisjonell
stilling. 16.Sf4 Ld7 17.Da3! Trykker mot c5-bonden.
a6 18.Sd5 Hvit avstår fra det griske 18.Dxc5 Sa5
og fordelen minsker. Te8 19.e3 Hvit konsoliderer
fordelen Lf5 20.Sh4! Trykker mot løperen på
h4 Sa5 21.Tb6 og da svart mister bonden på a6
etter 21.-Sc6 22.Txa6, gav han opp.To bønder uten
null kompensasjon er deprimerende. En fin seier
for Carlos.1-0.Spill gjennom flere av Carlos partier.
Carlos fortsatte å bo i Salzburg til han var ferdig
med studiene og spilte både lynsjakk og lagsjakk
i regionen frem til han flyttet vestover i landet til
Vorarlberg. Det hender jeg tenker på hvordan
livet kunne vært dersom jeg hadde tatt steget
fullt ut og prøvd bylivet i Salzburg noen år.
Ukentlig sjakkaktivitet og kontinentalt byliv
hadde vært kjekt i denne fasen av livet.
Men som så ofte før valgte man sikker jobb
og lang pendling til sjakklubben i Alta der
jeg ble medlem våren 2004. Mer om den
fasen av livet i en annen spalte.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg