Seier i Lichess-Blitz

Sjakklivet vender sakte men sikkert
tilbake i store deler av Europa.
Men fortsatt spiller de fleste mest
på Internett.Lichess er en av de
store serverne som tilbyr gratis
sjakk for sjakkelskere. Undertegnede
spiller daglig her og lørdag morgen
var det duket for Timens Super Blitz
som betyr at man spiller 3 0 i litt under
en time.Motstanderne dukker opp
non stop. I dag hadde jeg en fin
turnering og gikk helt til topps i det
store feltet som telte 780 spillere.
Det ble mye berserking som gjorde
at jeg kuttet betenkningstiden min
ned til 1,5 minutt. Det holdt likevel
i de fleste partiene.Jeg vant med totalt
52 poeng mens neste mann fikk 38.
Jeg skal vise et par partiavslutninger.
Mot Linkomann (2329) i 4.runde fikk
jeg vist taktiske ferdigheter, selv om
det ikke var så veldig vanskelig.
Stillingen i partiet Munster 1-Linkoman
etter svarts 24.-Tc8:

Svart har akkurat spilt Tf8-c8 og gav meg
sjansen til å briljere. 25.Dxc8+! Dxc8 26.Se7+
og etter 27.Sxc8 i neste trekk var jeg tårn over og
vant lett.1-0.

I nest siste runde hadde jeg hvit mot Beglishank-
ulyyev. Jeg spilte min gammel favorittvariant
4.Ld3 mot Winaver, inspirert av den avdøde FM
Ragnar Hoen som flere ganger ble norgesmester
og spilte på det norske OL-laget i sjakk.
Jeg fikk etter hvert opp en flott angrepsstilling mot
denne 1920-spilleren.Vi går inn i partiet Munster 1-
Beglishankuliyyev etter svarts 19.-Sf5:

Svart truer hvits dame.Springeren må likvideres.
20.Lxf5 exf5 21.Sxg6! Kongestillingen skal
rives opp før matten er klar fxg6 22.Dxg6+ Kh8
23.Tf3?! Her var 23.Tf4! bedre med soleklar vinst.
Etter at svart tar kvaliteten får hvit etablert seg
med en løper på e5 som vinner partiet. Sf4? Panikk.
Her måtte svart spilt 23.-f4, men etter 24.Dh6 Kg8
25.c4 står hvit til vinst.24.Lxf4 og jeg vant raskt.1-0.
I siste runde ble det en ganske remis mot en spiller
med 2307 for å få med seg poeng før turneringens
tid var ute.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg