Minner fra Bayerisch Eisenstein

joasol – Side 709 – Sjakkblogg med sjakkstoff fra inn-og utland.
Sommeren 2013 var en fin
tid.Undertegnede tilbrakte
endel uker i Tyskland og det ble
også tid til sjakkspilling. Denne
sommeren dro jeg fra Leipzig
med tog til Bayerisch Eisenstein
i Bayern for å spille Arber Open.
Bayerisch Eisenstein er en liten
landsby ved den tsjekkiske grensen.
Opplegget rundt turneringen
var trivelig med innkvartering i
et koselig Gasthaus like ved
spillestedet i Arberhalle.
Det ble tid til jogging og handleturer
i Bayerisch Eisenstein, men også
i Tsjekkia.Det var fint luft i skogsveiene
i Tsjekkia og jeg følte meg i god form
før rundene startet på ettermiddagen.
Turneringen gikk rimelig greit med 5,5
av 9 poeng. Mitt kanskje beste parti
spilte jeg med svart mot den tsjekkiske
FM Stanislav Kuba i 8.runde.
Stillingen i partiet Kuba-Solberg etter 22.Tac1:

Jeg har skaffet meg en fordel i denne midtspills-
stillingen.Men det må mer til for å slå en
erfaren FM. 22.-h5! Angrep.23.a4 h4! 24.Lc4
Dd7 25.Db3 Kg8 26.Df3 Dg4 27.Db3 Han vil
ikke bytte damer. Sluttspillet uten damer var
nok litt bedre for meg, og helt uten vinstsjanser
for ham T8d7 28.e3 Td2 29.Tc2 Df3! Det begynner
å bli hett rundt ørene på min motstander som
her hadde lite tid igjen til tidskontrollen.
30.e4? T2d3! Trekker han nok hadde misset.
31.Lxf7+ En siste desperado. Svart truet h3 og
matt på g2 Txf7 og her gav min motstander opp.0-1.
Sluttstillingen i partiet Kuba-Solberg:

Utover i turneringen ble jeg kjent med
sjakkterapeuten, CM Manfred Herbold.
Han solgte sjakkbøker, blant annet Schachtherapeut-
bøkene sine. Jeg kjøpte en av disse. Vi møtte
mot slutten av turneringen i et parti som endte
remis. Vi dro og spiste middag sammen på
restauranten på togstasjonen og hjem fra
turneringen fikk jeg skyss med Manfred til
Nürnberg.Derfra tok jeg toget hjem til Leipzig.
Sjekk Manfreds bøker her.
joasol – Bodensee Open:Herbold med 5,5 poeng
Manfred Herbold (t.h.) ble et hyggelig bekjentskap i
Bayerisch Eisenstein. Her ser vi ham i aksjon mot GM
Aleksander Karpatchev.

Jeg har mange ganger tenkt på å delta igjen i Arber Open.
Kanskje blir det ikke så lenge til.Nå spilles turneringen i juli
og nytt spillested er Bodenmais. Turneringen går trolig
av stabelen 2022.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg