Mandagsintervjuet:Anniken Vestby


Dagens intervjuobjekt er Anniken Vestby
(i hvit t-skjorte). Anniken er sjakkdommer
(var dommer under sjakk-OL i Batumi
høsten 2018),turneringsleder, sjakkfotograf
og mor til FM Mads Vestby-Ellingsen.
Det siste drøye halve året har hun og
sønnen bodd i Skien der Mads går på
sjakkgymnas mens mor Anniken jobber
som lærer ved en annen skole i byen. God
fornøyelse med dette intervjuet.

1.Når begynte du å spille sjakk og hvordan
ble du organisert i en klubb? Hva fascinerer
med spillet sjakk?
Det er blitt meg fortalt at min bestefar spilte
sjakk og hadde et fint gammelt sjakkbrett
som jeg lekte med som liten, og at jeg var
årsaken til at brikkene til det gamle brettet
forsvant…Siden hadde jeg sjakk som valgfag
på skolen, men såvidt jeg husker var det mest
spilling og lite opplæring. Jeg tok opp igjen
sjakken da Mads begynte å spille høsten
2009 og etterhvert bestemte jeg meg for å
spille turnering også. Min debut var
landsturneringen på Lillehammer i 2013.
Jeg kom meg helskinnet igjennom med en
score på 3 av 9 med en seier over en blind
mann og 1 walk overpoeng! Siden har det
blitt flere turneringer og bedre score, men
har enda til gode å få til en skikkelig bra turnering.
2.Hvilke sjakkplaner har du for våren og sommeren?
Normalt bruker jeg å spille OSS International
Det som tidligere var Sveins minneturnering)
i midten av juni, men i år blir den ikke arrangert
da Norge skal arrangere Nordisk. Derfor blir
det sannsynligvis kun landsturneringen på
meg i sommer, og der håper jeg endelig på
et godt resultat! Var ikke veldig fornøyd med
spill og resultater i fjor, men håper på bedre uttelling i år!
3.Hva kan du si om din spillestil på sjakkbrettet?
Jeg har vel en tendens til å bli litt defensiv til tider,
men jobber med å angripe mer, for jeg spiller
betraktelig bedre sjakk når jeg tør å angripe.
Dessuten er det mye artigere og jeg får opp
gode stillinger på brettet som jeg bare må få til å dra i land!
4.Favorittminne på sjakkbrettet.
Ja, si det! Kanskje det var da jeg slo Jan Sigmund
(Berglund, red anm) i lynsjakk i klubben for 1 års tid
siden! Han skyldte på at han hadde spist mølja😁 Jeg
vant på tid, men sto til klar vinst også!
5.Hvilke tanker har du om Tata Steel-turneringen?
Har du fulgt med mye sammen med Mads?
Diskuterer dere mye sjakk i Skien?
Jeg har ikke fått fulgt så godt med på Tata Steel
som jeg skulle ønske, da partiene starter mens jeg
fortsatt er på jobb. Likevel følger jeg med og går gjennom
partiene på egenhånd selv om jeg ikke har fulgt med
på tv-sendingene. Det er mye sjakksnakk her, ikke en dag uten😊
Og det fine med sjakk er at man aldri slipper opp for samtaleemner!
6.Din favorittspiller på sjakkbrettet. En begrunnelse.
Ja, si det! Har egentlig mange favoritter, men Fischer var vel
egentlig den først sjakkspilleren jeg ble skikkelig fascinert av.
Han får det til å se så enkelt ut. Ikke mange spektakulære
ofringer, men han bare regelrett spilte motstanderne av
brettet. Liker godt boka “my 60 memorable games”
Spennende å sette seg ned og gå gjennom partiene på
brett. Det er kos😊.
7.Hvordan ser din favoritthelg ut?
Familiehelg eller sjakkhelg! Begge deler er veldig hyggelig
😊 Kjipeste med sjakkhelg er at man må altfor tidlig opp,
så jeg liker derfor best ukesturneringer hvor partiene starter
litt utpå dagen.
8.Favorittmat og drikke?
Øl og hjemmelaget pizza kanskje!
9.Hvordan har det drøye halvåret du og Mads har bodd i Skien
vært? Tanker om TTG i Skien?
Vi har kommet godt på plass begge to og dagene går veldig fort!
Mads trives med sjakkompisene på TTG og når Mads er fornøyd,
er mor også fornøyd. Har dessuten fått en perfekt jobb med IKT
og norsk på en ungdomsskole i nærheten. TTG virker som en
bra skole med godt miljø og Kjetil tar godt hånd om sjakkspillerne.
10. Andre hobbyer enn sjakken?
De siste årene har nesten all fritid handlet om sjakk, men jeg liker
også godt å lese. Har huset fullt av sjakkbøker, men fordyper meg
ofte i  krim og andre skjønnlitterære bøker som jeg laster ned på
min lille rosa Kindle.
11. Hva gjør du om 10 år?
Reiser rundt på sjakkturer med Mads og kanskje spiller jeg også
litt innimellom! Satser på at Mads har blitt GM, så han får invitasjoner
og betalt kost og losji for seg og sin trofaste sjakkmor😊.
12. Langsjakk eller lynsjakk?
Der må jeg nok svare langsjakk! Syns egentlig lynsjakk er utrolig artig,
men jeg bruker altfor mye tid og taper mye, så den store framgangen
lar vente på seg. Liker ikke å tape selv om jeg ofte gjør det med et smil😉
13.Sjakk som tv-idrett. Tanker.
Jeg syns både NRK, VGTV og TV2 har klart å lage artige sendinger som
til og med fenger de som ikke kan noe om sjakk. Tanta til Mads for eksempel,
som aldri har spilt sjakk, har blitt helt hekta på sjakksendingene og følger
med i timesvis når Magnus spiller. Det er artig! Jeg liker godt å switche
litt mellom kanalene og ender ofte opp med VGTV hvor jeg koser meg
med analyser og artige kommentarer fra Hans Olav, Simen og Jon
Ludvig. Herlig underholdning! Og det positive er at sjakken kommer ut til folket!
14.Favorittferiemål/Favorittferieminner
I mange år var vi på Kreta i Agia Marina hver eneste sommer før det ble
sjakkferie hele sommeren. Savner plassen der med nydelig gresk mat
og bading i Middelhavet. Nå er det Danmark og Xtracon som er ferien.
Slett ikke dumt det heller, selv om det ikke er så varmt og godt som
Hellas. Det hyggelige med Xtracon i tillegg til sjakken, er at vi er
mange nordmenn som treffes der, så det blir sosialt både for
ungdommene og vi voksne.
15. Hva tenker du om en eventuell VM-kamp i sjakk i Norge i 2020?
Jeg håper at vi får VM-kampen, men samtidig er jeg veldig
skeptisk siden Magnus aldri får det helt til på hjemmebane.
Det blir iallefall spennende å se om vi klarer å få matchen hit.
16.Tromsø SKs betydning i din og din families liv. Hva tenker du
om de prestasjoner laget har gjort så langt denne sesongen?
Tromsø Sjakklubb har vært veldig viktig for hele familien. Mads
startet på sjakkurs i TSKU i 2009 og kom etterhvert med i
TSK for å spille mot de voksne da vi var stasjonert i Mackbygget.
Det gode samholdet med alle de flotte sjakkspillerne med
et aldersspenn fra 7-8 åringene og helt opp til Karl Petter
på 76😊 Helt objektivt,  Norges beste sjakklubb! Det er et
savn å være så langt borte fra klubben. Jeg og Mads har jo
nesten bodd i sjakklokalet siden vi flyttet inn på Veitasenteret
januar 2017😊
TSK har vært veldig viktig for Mads sin sjakklige utvikling og
det sosiale og jeg har jo gått i god skole der for å bli både
turneringsleder og dommer. Men det aller viktigste er det
sosiale miljøet!
17. Du har deltatt som sjakkdommer ved sjakk-OL i Batumi.
Hvordan opplevde du det? Har du noen andre dommeroppdrag
i den nærmeste fremtid? Hva er det beste med å være sjakkdommer/
turneringsleder? Har du vært borte i noen jukseepisoder så langt i
din dommerkarriere?
OL i Batumi var fantastisk artig! Til tross for et rimelig shabby
hotell med den kjipeste frokosten og lunsj som var gårsdagens
middag oppvarmet,  hadde jeg og de andre norske dommerne
det helt topp. Lange dager i spillelokalet hvor jeg ble kjent
med folk fra hele verden, mens jobben min var å følge med på
mine 4 bord og sørge for at alt gikk knirkefritt. Jeg hang opp
skilt med millimeter presisjon, lært av Kalle og Trond, og
hadde fast bordene til International Braille Chess Association
(blinde/svaksynte). Ble godt kjent med spillerne og kapteinen
og storkoste meg hver dag med å følge med på partiene. På
kvelden var vi sosial og testet ut ulike puber i nabolaget.
Jeg har ikke opplevd juks i min karriere som sjakkdommer,
heldigvis. Det beste med å være dommer er at man kan følge
med på sjakk i mange timer. Jeg stortrives med å rusle rundt
og følge med på partier. Likevel er det hardt arbeid og jeg er
rimelig sliten etter ei hel helg som dommer. Mitt neste
dommeroppdrag er i Kragerø International om en uke og
deretter siste eliteseriehelg. Jeg samler turneringer for å bli IA!
Jeg er veldig godt fornøyd med eliteserielaget til Tromsø. Vi har
jo allerede før siste helg berget plassen, så nå er resten bare bonus!
Vi har et ungt lag med godt samhold som har bra potensiale.
Dessuten har vi bare tromsøspillere, noe som gjør det ekstra
artig at vi gjør det bra.
18. Hvordan kom interesse for sjakkfotografier?
Du leverer veldig mye gode sjakkbilder. Har du tatt bilder
på andre felt før du startet med sjakkbilder?
Jeg har siden ungdommen vært ivrig med kameraet til
enkelte familiemedlemmer med kameraskrekk sin stor
fortvilelse, men nå blir det mest sjakkbilder. Jeg husker ikke
helt når jeg ble skikkelig hekta på sjakkfotografering, men
jeg tror det må ha vært på en av de store turneringene med
barn og ungdom. Jeg elsker å ta bilder av sjakkbarna med
alle de herlige uttrykkene! Har etterhvert kjøpt meg et bra
kamera med linser som tar veldig fine bilder og det er noe
fascinerende over å få skikkelig bra bilder av spillerne der
de sitter konsentrert over sjakkbrettet.  Jeg er også opptatt
av at alle skal være fornøyd med bildene jeg tar, og legger
bare ut bilder hvor spillerne ser bra ut. Fikk en herlig
kommentar av en dansk spiller i Xtracon et år:
“Dygtig fotograf! Så godt ser jeg jo slet ikke ud!”
Sånt varmer 😊
19. Tanker om Xtracon Chess Festival…
Xtracon er booket 1 år i forveien. Der stortrives vi alle 3.
Egentlig ville jeg likt å spille der også, men det er også
deilig å bare ta bilder og følge med på sjakkpartier eller
skravle med andre sjakkventere. Perfekt plass og
velorganisert turnering med mange sterke spillere
. Den er sommerens høydepunkt sammen med Landsturneringa!😊
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg