Helgeintervjuet:Lars Erik Eriksen



I dag er jeg ute
med et nytt intervju.
Intervjuobjekt er
Sarpsborgs
klubbmester
og webmedarbeider
Lars Erik Eriksen.
God fornøyelse!

1.Nar begynte du a spille sjakk og hvordan ble du
organisert i en klubb? Hva fascinerer med spillet sjakk?
– Det var vel min far som introduserte meg for spillet i
ung alder, typ 8-9 ar, dessverre ble det ikke sa mye
seriost spill for jeg begynte pa ungdomskolen. Der
fikk jeg tilbudet om sjakk som valgfag og valget var lett.
Sjakk i stedet for skole! En av dagene vi hadde sjakk pa
skolen kom det en kar fra Sarpsborg Sjakklubb (Sigmund Lunde)
og fortalte at det eksisterte en klubb i Sarpsborg.  Slik startet det.
Der fikk jeg muligheten til a dyrke lidenskapen til kongenes spill.
Den gang eksisterte ikke internett, men fikk etterhvert forstaelsen
av at det eksisterte en sjakkbutikk et eller annet sted i Norge.
Opplysningen fant telefonnummeret og boker ble bestilt for
sparepengene mine. De forste bokene var vel to boker fra VM-matchen
mellom Karpov og Kasparov sa ble mye spansk, og bibelen den gangen
BCO eller Batsford Chess Openings. Dette dannet grunnlaget og etter
dette ble mange flere boker bestilt. Det var alltid spennende a vente
pa forsendelsene som man matte hente pa Posten. Fikk dessverre
aldri rad til ECO som var et slags leksikon for sjakk, men en Informatorutgave
tok jeg meg rad til. Mange hundre partier og flere kommenterte sådan.
Jeg var i himmelen. Det var jo pa det nivaet at ofte ble en variant avsluttet
med symboler som indikerte stor fordel og jeg hadde ikke peiling pa hvorfor,
men da er det i hvert fall spillbart tenkte jeg.Hadde jo ingen computer som
viste varianter eller noe. Etter hvert fant jeg ut at det var en klubb i Fredrikstad
ogsa noe som var helt topp og med buss ble det plutselig to spillekvelder.
Nok om det, men nar man begynner a mimre sa strommer det pa. Noen av
mine beste venner fikk jeg i ungdomsarene i Sarpsborg Sjakklubb og flere av
disse har jeg kontakt med fortsatt. Naturlige forbilder var Arne Roger Jensen
(Simensen den gang) som var selvutnent konge i Sarpsborg Sjakklubb, dessverre
gikk han bort i alt for ung alder. Og selvfolgelig Frode Elsness som på et tidpsunkt
gikk forbi Arne Roger i spillestyrke. Husker godt vi ungdommen satt i kjelleren
og spilte lynsjakk og noen sa Elsness slår Arne Roger. Alle løp opp da dette var en
stor begivenhet. Har mange gode minner fra den tiden i Sarpsborg Sjakklubb.
2.Hvilke sjakkplaner har du for varen og sommeren?
Det viktigste malet er a prove forsvare klubbmestertittelen. Kommer nok ikke til å klare
det da det er mange dyktige spillere der og i tillegg hadde jeg nok litt flaks sist. Men
hadde jeg klart det hadde jeg vart fornoyd med sjakkarrieren lifetime. Ma nok innnse
at når man er mellom 40 og femti er det begrenset hvor god man kan bli. Uansett fra
mitt niva burde det vare mulig a komme noen hakk opp og det jobbes iherdig. Ellers er
jeg spillesugen og utrolig tent på sjakk om dagen. Dessverre har jeg dratt pa meg en
prolaps som gjor at det er meget vanskelig/nesten umulig a sitte, men her blir det fort
bedring haper jeg. Men fungerer helsen har jeg lyst til å spille Sandefjord GP,
Blafarveverket GP og gjerne en ukesturnering typ landsturneringen. Landsturneringen
er nok utelukket fordi jeg har familie. Men er veldig sugen på Xtracon. Far jeg til to av
disse vil jeg vare i overkant fornøyd. Ellers har jeg tatt pa meg noe skolesjakk pa en skole
i Sarpsborg jeg skal følge opp.
3.Hva kan du si om din spillestil pa sjakkbrettet?
Tidligere veldig aggressiv, var stort sett ikke fornøyd hvis ikke jeg fikk gitt bort en bonde
eller to i åpningen. Etter at jeg kom tilbake til sjakken nylig foler jeg at sjakken har modnet
*litt bak i hjernebarken og er blitt en roligere og mer posisjonell spiller.Kan vel ikke kalle
meg en posisjonspiller heller, men mer na enn for. Na om dagen foler jeg at jeg far opp gode
stillinger, men klarer ikke ofte nok a konvertere fordelen til ett helpoeng dessverre. Alt i alt
vil jeg vil si jeg har en spillestil som ligger midt i mellom alt og ingenting, men er glad for å
ha initiativet. ( Er vi ikke alle det)
4.Favorittminne på sjakkbrettet.
Det må nok vare duellene jeg har hatt mot min kompis Klas badet pa hytta hans, hjemme hos
han men først og fremst pa studenthybelen i Trondheim.
5.Hvilke tanker har du om Tata Steel-turneringen?
Tata Steel er jo en av de virkelig store begivenhetene hvert ar, ikke minst pa grunn av Magnus
Carlsen sin deltakelse og gode prestasjoner. Liker også ideen om å la de unge fremadstormende
få sjansen mot verdenstoppene slik Nederlenderne gjør og at de i tillegg tar med sine egne. Dette
skaper et mer ubalansert felt,  mer spennende partier og ofte noen skikkelige bomber.  Jeg mener
det er en regelrett skam at ikke en spiller som Aryan Tari har fatt sjansen i Norway Chess. Han har
faktisk blitt Juniorverdensmester og disse up and coming spillerne er helt avhengige av invitasjoner
for å lykkes??(To spørsmalstegn betyr superblunder)
6.Din favorittspiller på sjakkbrettet. En begrunnelse.
Hmm her har jeg helt klart flere men blant de som fortsatt går blant oss må det bli Magnus Carlsen,
blant de som hviler helt klart Bobby Fischer og blant de som aldri har levd Alpha Zero. Alle tre fordi
de gjør sinnssyke ting som få eller ingen har gjort for de. Magnus ikke fordi han er norsk, men for sine
fantastiske sluttspill. I tillegg er han en kriger som maler og maler helt til han far hull pa byllen, altfor
mange tar remis tidlig inkludert meg selv. Fischer trenger ingen forklaring og Alpha Zero rett og slett
fordi den redefinerer sjakken, har sett noen sinnssyke partier. Fordelen til Alpha Zero er at den ikke
vet hva brikkene er verdt. 🙂
7.Hvordan ser din favoritthelg ut?
En favoritt helg starter med en god Fredag på jobben. Da jeg jobber med salg er en full avtalebok
for den kommende uken et must for en optimal helg. Videre er det jo spillekveld i Sarpsborg Sjakklubb
på Fredager sa et helpoeng mot en god spiller eller et godt parti er en fordel. Lørdag og Søndag brukes
stort sett med familien, kona og venner. Sosiale lag er selvfolgelig alltid goy, men da har helgen en
tendens til a bare ga over. Kvalitetstid med jentene mine er det absolutt beste.
8.Favorittmat og drikke?
Er rimelig altetende nar det gjelder mat og drikke, dette kommer greit til uttrykk i kroppsformen.
Men skal jeg velge kjører jeg grillet Entrecote med en god italiensk rodvin, selvfolgelig med masse
tilbehør, og en cognac til kaffen.
9.Hvilke fase av sjakkspillet foler du deg best i?
I egentlig ingen. Foler jeg sliter og jobber gjennom hele partiet, er det ikke sann det skal vare?
10. Andre hobbyer enn sjakken?
Sportsfiske er min andre lidenskap ogsa denne har jeg hatt siden jeg har vart en neve stor. Med
hovedinteresser som sjakk og fiske vil jeg tippe jeg kommer hoyt opp pa nerdeskalaen. Har ogsa vært
en relativt aktiv pokerspiller, men har bestemt meg for at 2019 skal vare et relativt gamblingfritt år,
så dette far hvile litt. En ting er sikkert sjakk er billigere enn poker.
11. Hva gjør du om 10 ar?
12.Langsjakk eller lynsjakk?
Har alltid elsket lynsjakk, men for min del na er det helt klart langsjakk. Digger å la meg falle lenger
og lenger inn i stillingene som oppstar pa brettet og uten a merke det far man et oyeblikks ro fra
hverdagens kjas og mas og bare fordyper seg i stillingen. Foler jeg far mye det samme her som med
fiskingen. Dess lengre betenkningstid dess bedre. Bruker nesten alltid opp tiden min og klarer ikke
helt å forstå hvordan det går an å tape ett parti og ikke ha brukt halvparten av tiden sin engang,
det blir litt som å få noe gratis og takke nei. Det er sa mye ressurser i enhver stilling og man bør tenke
seg om bade to og tre ganger for man velger hvilken plan man bor følge. Lynsjakk er selvfolgelig også
ekstremt gøy, men har fatt litt for mye juling i lynsjakk i klubben i det siste. Det jobbes med dette.
Shaya i klubben som er blitt litt av en lynhai har kommet opp med en tipunktsmetode jeg tester ut.
Håper det gir resultater. Vi far se.
13.Sjakk som tv-idrett. Tanker.
Her har jo Norge vart et foregangsland, og ut i fra hva jeg forstår koker det i sjakklubbene rundt omkring,
i hvert fall her i Østfold. Sjakk har jo blitt kult. Her tror jeg sjakk i media har en stor rolle. Når folk som
ikke kan reglene følger sjakksendinger pa 6-7 timer da har man virkelig lykkes. Og slik er det jo faktisk blitt.
Sjakk har pa en merkelig mate blitt kult. Kjipt det ikke var sann nar jeg var ung. Dratt damer på grunn av
sjakk liksom.  Men skal man klare a fange de som ikke allerede er hekta pa sjakk er man avhengige av
gode kommentatorer. Her synes jeg vi har flere gode i Norge og Agdestein og Hammer er mine favoritter.
Men har inntrykk av at Lahlum og spesielt Bae er de som folk flest(ikke sa ivrig på sjakk) foretrekker.
Mine absolutte favoritter er Gustafson og Svidler pa Chess24, de har ogsa en humor som treffer meg
midt i hjertet. Sa dessverre må jeg innrømme at jeg ofte velger disse fremfor de norske. Men det store
spørsmålet er jo hvordan dette ville fungert uten en norsk verdensmester?
14.Favorittferiemål/Favorittferieminne/r.
Australia er vel noe bade jeg og frua har lyst til sa en lengre tur dit frister. Ikke bare som en pakketur,
men helst bo der litt for å komme innpå folket og kulturen. Rett og slett teste hvordan det er å leve i Australia.
15.Hva gjør du om 10 år?

Forhåpentlig har jeg en god helse og spiller sjakk og fisker. Jentene vil da vare 20 og 24 og jeg håper de studerer
et eller annet. Jeg er glad i å jobbe så håper jeg gjør det fortsatt og at jeg har et aktivt, rikt og variert liv. Kommer
nok til å dyrke familie og interesser. Har på en måte ingen ugjorte ting som jeg virkelig brenner for. Også får jeg vel
begynne å spille landsturneringene da, men det skjer nok ikke for jentene slutter a vare med oss på ferie…
(Ble litt miss Universe svar, men det er jo det jeg håper da)
16. Hva tenker du om en eventuell VM-kamp i sjakk i Norge i 2020?

Har hørt rykter om at det ikke er sikkert han  stiller?  Hvis han stiller bor AS Norge komme på banen og
få til dette. For min del har jeg trua på at Magnus forsvarer tittelen igjen. Han er på ingen måte ferdig
og det fikk vi høyeste grad se i Tata Steel. Spesielt sluttspillet i partiet mot Anand var helt ekstremt.
Som sa mange ganger for var kommentatorene innstilt på remis men ikke Magnus. Motivasjonen til
Magnus er ganske opp og ned, men en motivert Magnus er per nå klart best i verden. Han har så mange
nyanser i spillet sitt og mitt håp er at vi ikke har sett den beste versjonen av Magnus enda.
17. Sarpsborg som sjakkby. Minner
fra Sangerhuset?

Nå har jeg jo allerede svart litt på dette, men ungdomstiden i Sarpsborg Sjakklubb gjorde utrolig
mye bra for meg. Jeg velger å tro at denne tiden gjorde at jeg er på et helt annet sted i dag, enn
det jeg muligens kunne vært. Vi var en fin gjeng ungdommer og sammen med de voksne holdt
vi på hele Fredagen helt til vaktmesteren kom og kastet oss ut. For det var regelrett det som
skjedde. Det var alltid lyn etter langsjakkrunden og det ble analysert høylytt og latteren runget
i veggene. Vi hadde serielag og Terje Vidar Jacobsen var sjåfør da ingen andre var i nærheten av
å inneha alderen som krevdes for a sitte pa det spesielle setet i bilen. Det var Jan Roger Johansen
og Tormod Rangøy med rullingsen, ja for den gangen røyket vi inne. Riktignok på røykerommet da
eller ute i gangen, for vi røyket selvfølgelig ikke inne i spillelokalet. Det var hengepartier med
hemmelig trekk som ble analysert i hjel for konvolutten ble åpnet og det “hemmelige” trekket
ble utført. Disse partiene trengte man vel strengt tatt ikke a spille. Det var Sigmund som var sa snill
å plukke meg opp og kjørte meg hjem natterstid pa Fredagene. Det var Haldenserne; Freddy Aamodt
var fast sjafør og ut av bilen kom Jon Qvortrup, Frode Elsness, Vegard “gaffel” Nygaard og Trond Eivind
Glomsrød. De var alltid litt mystiske disse Haldenserne og fryktelig gode i sjakk var de også. Fredrik Johnsen
var up and coming. Han var klart best av oss vanlige ungdommene, selvfølgelig utenom Haldenserne da.
De var liksom best og selvfølgelig Frode Elsness aller mest. Det var Harry og Bard. Harry analyserte
alltid med Arne Roger. Alltid. Ja også diskuterte de hest da og tippet. Rolf Tangen skrev sjakkspalte i bla
og å bli nevnt der var stas. Det skjedde ikke sa ofte, men en sjelden gang var det en resultatliste
eller noe og den lille spalten ble klippet ut. Pa røykerommet satt som regel Tormod og Bjørn med flere
og spilte lynsjakk mens de sa ord og uttrykk som jeg ikke helt forsto den gangen. Det gikk i: “Sa var de
t det man skal dyppe fisken i da” hvorpå motparten nesten alltid svarte; “Sa var det det man skulle dyppe
fiske i da san”.Når jeg tenker meg om forstår jeg ikke disse uttrykkene i dag heller. Det var Frank Grønli
som hadde kjøpt en ra computer, den gang sjakkcomputerne var sjakkbrett. Den var det stor stas å prøve
seg mot. Det var Lasse, Klas,Jan Gunnar, Kenneth, Bo og Andre da og mange flere. Jeg fikk forresten gleden
av å bo sammen med Fredrik Johnsen og Klas Pettersen i flere ar mens vi studerte i Trondheim. Det ga
meg kanskje ikke sa mye i form av utdannelse og jobb men i minner og livserfaring ga det meg masse,
men det får vare minner vi tar en annen gang…
18.Hva slags sjakklitteratur/forfatter kan du anbefale?

Åpner nesten ikke bøker lenger da det går mye i videoer. Har tegnet et premiumabbonement pa chess24
(anbefales, la gjerne meg anbefale deg?) og der finner jeg det jeg trenger. Det er sluttspillserier,
åpningserier, midtspill  og ellers alt man har behov for. Skal jeg anbefale noe må det vare noe du selv synes er
gøy å lese. Hele ideen med sjakk er jo at det skal vare gøy. Jeg fikk mye glede ut av å lese Tim Harding sin
bok om Evansgambit, nå er nok all den teorien glemt, men spiller den fortsatt i ny og ne. Blir nok mest
sannsynlig ikke spilt i langsjakk igjen, men i lyn og hurtig fungerer den fint på mitt nivå. Ellers anbefaler
jeg åpninger som ikke er for teoretiske, men mer basert på ideer. Tror det er lurt å lese bøker hvor det
er fullstendige partier og den neste boken jeg skal lese er Fischers My 60 most memorable games
kommentert av legenden selv.
19. Fortell om seieren din i klubbmesterskapet i Sarpsborg
2018.

Først var det jo kvalifisering i en Konradturnering åpen klasse hvor alle var med. Jeg begynte å spille
sjakk igjen etter en lengre pause halvåret for og der fikk jeg en syvende plass med tre runder jeg ikke
hadde mott opp til. Det var jo ikke helt håpløst så tenkte jo at muligheten var tilstede for å kvalifisere seg i hvert fall.

         Uansett kvalifiseringen gikk greit og jeg fikk revansjert to av de jeg hadde tapt mot i forrige turnering.
Det var Raad Mirza og Øyvind Bentsen. Begge to sterke spillere som jeg var fornøyd med å slå. Spesielt gøy
var det mot Øyvind Bentsen som hadde slått meg med sort i hurtigsjakkrunden i turneringen halvåret før.
Åpningen den gang var en Evansgambit og nå gikk han ned i langsjakkrunden med samme farger mot
samme mann i samme åpning. Sa man kan si at bade jeg og Evansgambiten fikk revansje. Tok også
remiser mot Sigmund og John Olav Nja i stillinger som kanskje ikke var vunnet, men jeg hadde i alle
fall stor fordel. Så nå hadde jeg selvtillit i tillegg.

        I klubbmesterfinalen var de kvalifiserte Dag Andersen, Shemsi Rukovci, Raad Mirza, Oyvind Bentsen,
John Olav Nja og undertegnede. Med seier mot Raad , John Olav og Shemsi som presset litt for
hardt i et kliss remis tårsnluttspill sa det lovende ut. Etter en litt tullete remis mot Dag etter tre
trekk med sort sa det enda mer lovende ut. Jeg skulle ha Øyvind i siste runde og trengte seier for å være
sikker da Dag kun la et halvpoeng bak. Dessverre tapte jeg i en Lc5 spanjakk med hvite brikker mot
Øyvind, men heldigvis gjorde Dag det samme mot Shemsi med de svarte brikkene og tittelen var
et faktum. Jeg var kjempeglad da jeg i egentlig ikke trodde jeg skulle ha sjanse mot sa sterke spillere
med sa mye erfaring. Men når det gikk veien sa er det jo ingenting i veien for at det samme kan skje
en gang til. Men det kan også bli bare tap. Uansett hvordan det går er tittelen for 2018 min. Om Caissa
har bestemt at tittelen  for 2019 barer mitt navn vet jeg ikke, men jeg skal i alle fall gjøre mitt aller
aller beste for å få det til…


20.Sjakkbok du kan anbefale?
Anbefaler pa det sterkeste boka “Spillet i mitt liv” av Andre Bjerke. Her far du kjennskap til Andre selv,
sjakklivet og ikke minst hvordan kjærligheten til sjakk kan oppleves. Det beste er at det er en bok du
ikke trenger a kunne sjakkreglene for a lese. Andre var en romantiker og spilte ofte Evansgambit. Nå
er det sa lenge siden jeg har lest den at jeg tror jeg må ta den en runde til…

Da er det bare å takke min sympatiske klubbkamerat Lars Erik Eriksen for svært personlige og
detaljerte svar.
Foto:privat

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg