Helgeintervjuet:Håvard Eriksen Bech

Hei, jeg heter Håvard Eriksen Bech. Jeg er seksten år og går på
Heggen videregående skole i Harstad. Jeg har spilt sjakk siden jeg var seks/syv år.
Det vil si at jeg lærte reglene da, men jeg begynte ikke å spille på klubben før jeg gikk
i 4. klasse. Da var jeg vel 9 år kanskje. Jeg er forøvrig også med på Usf-akademiet
og har nettopp blitt kretsdommer. Andre hobbier jeg har enn sjakk er fotball.
Jeg spiller ikke så mye, men jeg er en lidenskapelig Liverpool-fan.
Her kommer intervjuet med Håvard

1.Tanker omkring sjakkmiljøet i Harstad.

 Sjakkmiljøet i Harstad er lite, men veldig sjarmerende. Vi hadde ikke vært noen ting uten Stein
Jensen, det er hvert fall sikkert. Vi har fått i gang et styre nå og har fått i gang et godt
system rundt klubben. Vi har også fått mange nye spillere til klubben, så det gror definitivt
i klubben. Det håper jeg vi klarer å holde gående.

2.Hva forventer du av Finn Chess International 2023?
Nå skal vi også ha en stor turnering i Harstad med deltakere som Simen Agdestein
fra 13-15 oktober. Jeg anbefaler sterkt å spille denne turneringen. Det er en hurtigsjakksturnering
med 25 minutter pluss ti sekunder på klokken. Dette er et nytt og spennende format for
mange og jeg tror det har bidratt til at alle klarer å slappe av og det skaper en rolig
atmosfære under turneringen. Vi har en flust med sterke mesterspillere som skal ta
veien hitover så forventningene mine til turneringen er veldig høye. Jeg tror årets
turnering blir bedre enn den vi hadde i fjor da vi hadde 100 års jubileum! Jeg forstår
også at Stein har etablert kontakt med mange tittelspillere som ikke kunne komme
i år på grunn av bundesliga for kvinner, men som var interessert i å komme et annet år.
Derfor tror jeg turneringen bare blir sterkere og sterkere i årene som kommer.

3.Hvordan ser en perfekt helg ut for deg?
En perfekt helg for meg må vel være på en hvilken som helst sjakkturnering,
og kjenne at spillet sitter skikkelig. Det er få følelser i verden som er bedre enn
den.

4.Favorittminne på sjakkbrettet.
Mitt favorittminne på sjakkbrettet så langt må være å få spille mot Johan
Sebastian Christiansen i rallarsjakken og kjenne at jeg kunne kjempe like bra som
han lenge. Jeg innså at stormestre ikke er umenneskelig på noen som helst måte.
Jeg tapte til slutt partiet, men erfaringen er uverderlig. Det er sånn jeg ser på sjakk
generelt, det er greit å tape så lenge man lærer noe. Selvfølgelig liker man ikke å
tape, men det er utrolig viktig å vite hvordan man håndterer det.

5.Spillestil på sjakkbrettet. Dine sterke sider ved brettet.
Jeg synes det er vanskelig å vurdere sin egen sjakkstil, men jeg vil si at jeg er en
posisjonell spiller som liker å legge litt og litt press på motstanderen, og så smelle
til når dem gjør en feil. Jeg er god på mønstergjenkjenning og jeg har god intuisjon.

6.Sjakkplaner for høst og vinter.
Sjakkplaner for høst og vinter er å spille advokatfirmaet Finn Chess i Harstad, spille
turnering i Bodø i november (hvis det blir) og spille kretsmesterskap i januar.

7.Hvor mye tid får du satt av til sjakktrening? Hvordan trener du sjakk? Har du
Sjakktrener?
Jeg trener sjakk i hvert fall et par timer hver dag. Jeg leser sjakkbøker om mange
forskjellige temaer og spiller lynsjakkpartier på Lichess som jeg analyserer etterpå.
Min favorittsjakkbok er woodpecker method. Jeg har for øyeblikket ikke en sjakktrener,
men jeg har lyst til å få det. Jeg tror det er lurt å få noen til å se hva som er svakhetene
dine og hva du burde trene mer på. Det kan være vanskelig å vite dette selv og å ha en
trener er viktig for å optimalisere sjakktreningen.

8.Hvilke tanker har du om kvinner og sjakk?
8. Jeg synes det er veldig bra at kvinner spiller sjakk, og jeg synes det er veldig synd
at det finnes så få av dem. Jeg er stolt av at vi satser ekstra mye på kvinner i sjakk i Harstad.

9.Magnus Carlsens betydning for sjakkinteressen din og i Norge.
Magnus Carlsen har egentlig ikke hatt noe påvirkning for min sjakkinteresse direkte, men
han har jo hatt veldig mye å si for Norge som sjakknasjon. Magnus har gjort slik at det har
blitt mange flere sjakkspillere i Norge og dermed at flere turneringer med internasjonal
deltakelse blir arrangert. Så han har definitivt åpnet opp mulighet for unge sjakkspillere som meg.

10.Har du en favorittspiller?
Favorittspilleren min heter interessante partier.

11.Favorittmat.Dessert?
Favorittmaten min avhenger av humøret mitt, men hvis jeg måtte velge en rett blir det
vel sushi. Favorittdessert har jeg egentlig ikke, veldig varierende.

12.Favorittprogram på tv eller pc
Favorittprogrammet mitt er Peaky Blinders.

13.Din favoritturnering som spiller
Min favoritturnering som spiller er rallarsjakken siden det er den turneringen jeg har
gjort det best i. Når jeg spiller en sjakkturnering har det ingen ting å si om været eller
naturen er fin. Jeg konsentrerer meg kun om sjakken.

14.Hva betyr sjakken for deg?

Uten sjakk hadde livet mitt vært veldig ensomt tror jeg, så sjakken betyr så og si alt for meg.

15.Tanker om NTG-sjakk.
NTG har jeg vært veldig interessert å være med på, og jeg har maset på foreldrene mine
om det siden barneskolen. Dessverre var det et par utfordringer som gjorde det vanskelig i
første omgang, men kanskje jeg kan gå der i ett år på videregående.

16.Hvem ville du hatt med deg på en øde øy? En person?

Jeg ville tatt Lars Monsen med meg på en øde øy. Jeg tror han ville vist hvordan vi skulle få
oss vekk derfra, og hvis han ikke hadde vist det kunne vi hvert fall spilt litt blindsjakk.

17.Tanker om Harstad som by.
Harstad er en fin by med et greit nok tilbud for unge med mange kjøpesentre og ungdomshus.
Det eneste negative er været stort sett e helt jævlig dårlig. Jeg tror jeg må flytte til en annen by
etter videregående, men planen er å komme tilbake når jeg skal få unger så de kan være i nærheten
av familien sin.

18.Hva gjør du om 10 år?
Om ti år er jeg stormester og advokat. En oppgradert Torstein Bae om du vil.

Jeg takker Håvard for dette intervjuet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg