Gode skalper i latin-amerikansk liga

I går kveld spilte jeg for andre gang i
den latin-amerikanske online ligaen
i sjakk.Jeg spilte for laget Academia
de Ajedrez Tres Reyes. Jeg hadde
en god aften med åtte seire og ett
tap.Noen remiser ble det også.
Kveldens høydepunkt var seieren
mot GM Kastorcito, som er et nick
for den chilenske GM Rodrigo
Vasquez.Vi går inn i partiet FM Munster1-
GM Kastorcito etter 17.-Sd7:

Min motstander berserket i dette partiet, noe
som betydde at jeg hadde 3 minutter for hele
partiet, mens han hadde 1,5 minutter. Jeg tenkte
at det var like greit å la ham få smake pisken
og få jobbe i forsvar.18.f5!? Objektivt sett kanskje
ikke det beste trekket, men ubehagelig å møte
i lynsjakk.e5! Det objektivt sett beste trekket med
fordel for svart. 19.f6! Jeg rygger ikke i lynsjakk mot
slike sjiraffer. Da er det bare å gønne på, vinn eller
forsvinne. Sxf6? Her sier compen at 19.-Lxf6 var bedre.
Poenget er at svart mister springeren som kan dekke
feltet h7. 20.Sxf6+ Lxf6 21.De4! Med en konkret mattrussel
mot h7.g6? Her måtte svart spille 21.-Td8.Tårnet på
a8 faller, men svart får motspill etter 22.-exd4. 22.Txf6!
Det beste trekket i denne konkrete stillingen.Lb7 23.Dg4!
Forbereder offer på g6. exd4 24.Lxg6 fxg6 25.Txg6+ Kh7 
26.Dh5! Truer et livsfarlig innslag på h6 med katastrofe for
svart.Kh8 Det fantes ikke noe bedre. 27.Txh6+ Kg8 28.Th8+
og her gav GMen opp. Det er matt i få trekk.1-0.
Sluttstillingen i partiet FM Munster1-GM Kastorcito:

Mitt lag endte til slutt på 2.plass. Søndag
kl.20.01 spiller jeg på nytt tysk liga. Da er det
3.divisjon siden mitt lag Nickelhütte Aue rykket
ned torsdag.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg