Artig med onlinesjakk

I disse Corona-tider foregår det meste av
sjakkspillingen online. Undertegnede deltar
i flere turneringer i uka. De siste ukene har
jeg spilt i den tyske Quarantäne-liga for
laget Nickelhütte Aue.Vi spiller med 8
spillere på laget, akkurat som da jeg spilte
i tysk Oberliga og 2.Bundesliga for noen
år tilbake.Laget mitt startet i 7.Liga, men
i går spilte vi i 3.Liga etter fire opprykk.
Motstanden hardner gradvis til og i går
fra kl.20-22 møtte jeg og mine lagkamerater
flere GMer og IMer. Det ble ikke noe
opprykk i går, men det ble endel artige
partier. Jeg skal vise noen fragmenter
fra et par av mine partier. Disse viser
tydelig at i lynsjakk (3+2) kan mye skje når
det koker i toppen hos spillerne.
I et av partiene møtte jeg en kar som
kaller seg IM Blend 99.Det er den kroatiske
IM Jadranka Plenca.Han stod bedre
en stund i en spansk g6-historie, men
på slutten fikk jeg lurt ham. Vi går inn
i partiet etter svarts 30.-Dc8:
Stillingen i partiet Munster 1-IM Blend99 etter
30.-Dc8:

Hva gjorde jeg i stillingen over? 31.Sh4! Truer
både tårnet og bonden på f5.Tf6 32.Dg5+ Kf7
33.Dh5+ Ke6 34.Sf3 Dc2?? Bukker tårn.
35.Dxe8+ som jeg tok.En litt heldig seier kan
man si, men det er lov.1-0

Mot en kar som kaller seg Mr.Stahlberg med
2405 i elo,ble det et vilt Lettisk gambitparti
(1.e4 e5 2.Sf3 f5 3.Sxe5 Sc6). Jeg fikk etter
hvert opp en solid fordel og kunne avslutte
med stil.
Stillingen Munster1-Mr.Stahlberg etter 20.-Df6:

Ser du hvordan jeg knocket motstanderen?
21.Dh3+! Kb8 22.Sd7+ og han gav seg da
damen ble gaflet.1-0.

I startrunden møtte jeg den moldovske IM
Andrei Macovei. Jeg slet litt mot ham forrige
runde, torsdag i forrige uke. Men i går hadde
jeg marginene på min side.Vi går inn i partiet
Macovei-Munster 1 etter 23.-Lxd4:

Her spilte hvit 24.Lf3? og jeg svarte raskt
24.-Dxg3+.Her måtte hvit spilt 25.Lg2 og svart
får fordel etter 25.-Dxf2+ 26.Kh1 Te8, men
her er hvit fortsatt med.Etter 25.Kh1? Dxf3+ gav
hvit opp da det er matt i 8 trekk, noe jeg selvfølgelig
ville sett...0-1.

Samme mann fikk en ny sjanse mot meg i 6.runde.
Her spilte man meget sterkt som svart i Berlinmuren.
Men mot slutten hadde han lite tid på klokka og
mistet oversikten.Da var jeg raskt på pletten og
innkasserte et viktig poeng for laget. Jeg viser
under en kritisk sluttspillsstilling.
Stillingen i partiet Munster 1-Macovei etter 52.Th2:

Her måtte svart spilt 52.-Ke6 og med aktivt
tårn bør svart holde remis, selv om han er bonde
under. Men istedet spilte han 52.-Kg6? og
jeg fikk lurt inn kongen med 53.Ke5! Kg5 54.Kd6
og her tapte svart på tid. Stillingen er uansett
tapt da jeg spiser flere av bøndene hans.1-0.
Totalt scoret jeg jeg 11,5 av 19 og hadde en
eloprestasjon på 2499. En gang tidligere hadde
jeg prestasjon på 2552, men for det meste
ligger jeg mellom 2400-2500 i eloprestasjon.

Laget mitt endte på 7.plass av 10 i går kveld.
Ny runde spilles søndag kl.20.03. Her kan
du finne en link med informasjon til tysk
Quarantäne-Liga.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg