Forhåndsvurdering VM-parti 1:Caruana-Carlsen

Bilderesultat for carlsen vs caruana
Det er klart for det 1.VM-partiet i matchen
Carlsen-Caruana. Utfordrer GM Fabiano
Caruana skal føre de hvite brikkene. Jeg
skal komme med en vurdering av hvordan
jeg tror partiet vil utvikle seg.
Åpning: Kongeindisk. Jeg forventer 1.d4 fra
utfordreren. Magnus hadde bra suksess med
kongeindisk under Grenke-turneringen i april
som var siste gang Caruana førte de hvite
brikkene. Magnus vil teste ut hva Caruana
har forberedt på dette forsvaret. Denne åpningen
gir Magnus gode muligheter til å spille på
vinst med svart, noe jeg tror Magnus vil gjøre
ofte i denne VM-kampen. Magnus har fått med
seg at Caruana har vært sterk som hvit i
katalansk i sjakk-OL med sterke seire mot
Gelfand og Anand. Jeg tror Carlsen velger å styre
unna katalansk i denne fasen av kampen.
Varighet/utvikling av partiet: Jeg tror vi får
et parti som vil vare mellom 40 og 50 trekk.
I dette partiet tror jeg vi får en partiutvikling
der Magnus får et lite initiativ, men der det altså
ikke blir seier for noen av partene. Resultat:Remis.
Betydning av åpningspartiet: Det er viktig for
begge parter å komme i gang. Magnus vil
være interessert i å vise muskler fra første
sekund og med en remis i overkant vil han
være godt fornøyd med starten av kampen.
Følg partiet live på hjemmesiden , Chessbomb
og NRK fra kl.16.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg