Oslo Chess Festival:GM-skalp med bismak


Den første dobbeltrunden under Oslo Chess Festival på Radisson
Blu hotell på Alnabru ble spilt i dag.FM Erlend Mikalsen (t.v.) er
her på 1.bord i 4.runde mot GM Marcin Dziuba. Erlend spilte
Fischers kjæledegge 6.Lc4 mot polakkens Najdorf.. Dziuba fikk
etter hvert etablert et tårnsluttspill med merbonde som han vant.
Dziuba leder alene med 4 poeng.foran fem spillere, blant dem GMene
Mosziszian, Pavlovic, Stella og Cherniaev. Undertegnede står med
2,5 poeng etter at jeg tok min første GM-skalp i langsjakk ved å
nedlegge den spanske GM Oleg Korneev.Motstanderen spilte ikke
godt som svart i Taimanov-siciliansk. Jeg kunne avgjort etter cirka
15 trekk. Jeg så ikke den forserte vinsten, men tok med meg kvalitet.
Jeg vant et lang tårnsluttspill. Gleden over seieren ble overskygget
av at motstanderen klagde til turneringsleder over at han mistenkte
at jeg jukset. Enden på visa ble at jeg måtte tømme lommene i en
body check. Meget unfair av min meritterte motstander som ikke
tålte å tape. I runden etter fulgte motstander GM Alexander
Cherniaev etter meg på do, da hans kompis Korneev hadde
fortalt at han mistenkte at jeg jukset. Han beklaget sin
oppførsel i etteranalyse. Jeg håper jeg slipper flere slike opplevelser i denne
turneringen.Det ble litt mye på en gang og tar en del energi
som man burde bruke bare på sjakkbrettet. 5.runde spilles
onsdag kl.16.30.Følg toppbordene live.
 

17 kommentarer
    1. Det må ha vært en kjempedårlig opplevelse å bli beskyld for juks etter å ha vært så fornøyd over å ha vunnet over en GM på ærlig vis, men hvor vart turneringsledelsen da det skjedde……
      Her burde det ha kommet en uforbeholden unnskyldning til deg fra Stormesteren.

    2. Gratulerer Joachim! Anklage deg for juks? Patetisk. Her bør turneringsleder sørge for at den dårlige taper må beklage.

    3. Gratulerer med din første velfortjente stormesterskalp, Joachim! Synd det ble et skår i gleden at turneringsledelsen på ynkelig vis tok anklagers parti uten noen som helst grunn. De burde jo ha gitt ham en advarsel og forlangt at han kom med en uforbeholden unnskyldning til deg. Men du får legge det bak deg og huske at du har slått en – tross alt – god GM – og meget dårlig taper!

    4. Gratulerer og gledelig lesing at du tok en GM-skalp. Greit at det er surt å tape men oppførselen hans kunne han virkelig spart seg for. Å anklage deg for juks? Han hadde ingen grunn til det. Vel bare å heve hodet nå og gå videre. Turneringsledelsen burde ha gitt ham en advarsel.

    5. Enig i det som skrives over. Turneringsleder har ikke gjort jobben sin når han tok anklagerens parti uten å ha belegg for det i form av helt konkrete og udiskutable indisier. Dette gir dermed også turneringsleder en skramme i lakken og GM Korneev får selvsagt svertet sitt navn ved å gå aktivt ut med slikt tull.
      Gratulerer med å sette stormesteren på plass, Joachim!

    6. Tone:Takk for det, mamma.Unnskyldningen burde kommet ja.
      Odd Erling:I etterkant ser man at GMen ikke tok til seg at han hadde kommet med grove beskyldninger uten fnugg av bevis.Det som gjør saken verre er at han fortsetter å spre rykter om meg som juksemaker til sin kompis som stalker meg på toalettet 4-5 ganger i løpet av partiet, noe han innrømte etter partiet. Når man fra andre sjakkspillere hører om at samme GM anklagde en spiller for noe lignende på Gjøvik 2008 ser man at turneringsledelsen burde vært mer varsom med hvem man tok parti med. Istedet for blamering i all offentlighet kunne saken vært løst ved at Korneev ble tatt med til sekretariatet der man kunne se at min mobil lå.
      Tor-Egil:Dessverre har GMer stor status og endel misbruker det.I dette tilfellet visste jo Korneev innerst inne at elendig åpningsspill førte ham ut i vansker. Et oppblåst ego førte trolig til at han ikke kunne forstå at han kunne tape mot en spiller 300-400 elopoeng lavere.Sjakken er heldigvis så rik og fascinerende at det alltid er en sjanse for å lage en skrell.En oppskrift som noen ganger funker for meg er å gå ut aggressivt på brett og klokke. Dette gjelder hovedsakelig med hvit.
      Sudhir:Takk, Sudhir.En oppriktig unnskyldning hadde selvfølgelig vært ønskelig, men ser det som realtivt urealistisk at det vil skje.

    7. Hei Joachim og gratulerer så mye med første GM-skalp! La Korneevs patetiske oppførsel inspirere til å knuse flere stormestre i tida som kommer. Han er ikke den første GMen som ikke tåler å tape og jeg er helt enig med Sven som også retter en klar pekefinger mot turneringsleder. Her må det strammes inn. Men ingen kan ta fra deg en flott seier og et flott parti uansett. Og apropos å vinne raskt. Det må da i ettertid føles litt godt at Korneev måtte slite i timesvis før tapet var et faktum. Heia Joachim!

    8. Thomas Robertsen: Takk så mye, Thomas.Min taktikk med å la ham svette etter å ha kommet slentrende 10-15 minutter for sent slo inn. Litt av inspirasjonen fikk jeg av IM Atle Grønn som kjørte samme taktikk mot meg i Blåbyen GP med rask spilling og trykk på brettet.FM Stig Gabrielsen brukte samme taktikk mot meg for å pushe meg da jeg kom for sent til en Eliteseriekamp for en del år tilbake.

    9. Hei Joachim ja det e utrolig ka enkelte GM er kan tillate seg?? Alle vet jo at du e en ordentlig kar som aldri kunne tenke på å jukse! Han Korneev må jo være en skikkelig hestkuk som Oluf ville ha sagt det på godt nord norsk! Ha sku vært kasta ut av turneringen spør du meg med den oppførselen! For en dårlig taper! Synes bare synd på ham! Stå på nå i de siste rundene å knus flere GM ere! De e ikke så gode som de innbiller seg! Du på ditt beste ev fullt på høyden med mange av dem! Lykke t Joachim!

    10. Takk,Frank for hyggelige ord.Skal prøve.Kanskje dukker du opp på en weekend-turnering i nord.så kan vi ta en prat.

    11. Gratulerer med stormesterskalp Joachim! Men det er trist å lese om en slik usportslig motstander og at det er så lett å mistenkeliggjøre en motstander hvis det som skjedde i ettertid er riktig referert. Det er da ikke så uvanlig at man taper mot spiller med ca 200 ratingpoeng mindre, attpåtil med sort, og det burde han ha skjønt da du er FM. Men et gammelt ordtak sier at «på seg selv kjenner man andre». Jeg skal ikke gå videre inn en diskusjon om kulturforskjeller, men her ødelegger han for seg selv, og forhåpentligvis har han fått sin siste invitasjon til Norge. Lykke til videre! Hilsen Øivind

    12. Takk, Øivind. Det er trist at man kan holde på med slik oppførsel uten at det får konsekvenser.

    13. Gratulerer med seieren din mot GM Korneev Joachim! Den var vel fortjent. Jukseanklagene oppfatter jeg, i likhet med det jeg leser i skrivene ovenfor, som skittent spill fra en dårlig taper. Forhåpentligvis blir dette notert av fremtidige arrangører. Ønsker deg lykke til videre i turneringen! Husk å holde fokus på sjakken og ikke på bråket rundt 🙂
      Pål

    14. Håper du tar dette opp med turneringsledelsen Joacim, – i etterkant bør slike hendelser få en reaksjon fra arrangøren! Lykke til videre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg