Helgeintervjuet:Martin Halsvik Larsen


Ukens portrett på joasol.blogg.no er Martin Halsvik Larsen,Sortland
SK dyktige og sympatiske turneringsleder og en spiller i stor fremgang
de senere år. God fornøyelse!
 

1. Når begynte du å spille sjakk, og hvordan ble du organisert i en klubb?
Hva fascinerer med spillet sjakk?

Jeg begynte så smått å flytte brikker i en alder av 10 ? 11 år. Jeg og sønnen
til formannen spilte litt mot hverandre, men det viste seg fort at jeg hadde større
glede av spillet enn han hadde. Det hjalp selvsagt også på at jeg stort sett vant.
Etter hvert begynte jeg å utfordre Håkon, Werner, Kaj Roger og resten av gjengen
i Sortland Sjakklubb. På den tiden var vi alle faktisk naboer. Rundt 12 år gammel
deltok jeg både i klubb og min første helgeturnering.
Sjakk er for meg først og fremst et sosialt spill. Som spiller foretrekker jeg lynsjakk,
og det at det finnes flere «fartsdisipliner» i sjakk, er nok en av grunnene til at jeg
fortsatt spiller sjakk i dag.

 

2. Hvilke sjakkplaner har du for høsten?

Først og fremst så er det jo vår egen turnering, FDVhuset Blåbyen Grand Prix , som er
hovedprioritet. Ikke bare at jeg selv har tenkt å spille, men det å være turneringsleder
i tillegg til spiller tar på. Jeg ser også fram til å delta under Advokatfirmaet Finn Chess
International i oktober og Bodø Grand Prix i november.

3. Hva kan du si om din spillestil på sjakkbrettet?

Jeg er en aggressiv angrepspiller med alt for lite kunnskap om sjakkteori. Som en kollega
ofte sier til meg; «Du er en hai».

4. Favorittminne på sjakkbrettet.

Tja, si det. Mitt aller største minne må vel være da jeg deltok i min første 9. runders turnering
i Tromsø. Møtte en russisk stormester i første runde på live-brettet. Det ble vist på ICC, noe
som var litt uvirkelig for meg på den tiden. Det endte selvsagt med stortap, men morsomt
var det likevel. En opplevelse rikere kan man si.

5. Hvem vinner VM-kampen.? Hvordan utvikler kampen seg?

Alt tilsier jo at Magnus Carlsen vinner VM-kampen, men jeg tror det kan bli små marginer som
avgjør dette. Den som vinner det første partiet vil nok trolig stikke av med gullbøtta. Jeg
tror det blir Caruana,
men håper på Carlsen.

6. Din favorittspiller på sjakkbrettet. En begrunnelse.

Jeg har dessverre ingen spesielle sjakkspillere som jeg favoriserer. For å være ærlig
så følger jeg svært lite med på hva sjakkspillere utfører på brettet. En hyggelig mann med
bart i klubben kan man jo beundre for eksempel. Han har fra dag 1 valgt sin egen spillestil,
og deretter oppkalt åpningene sine etter dette.
Jeg nevner; Hurtigrutesjakk, Sidekjør og Sidekjør med skru.

7. Hvordan ser din favoritthelg ut?

En favoritthelg består av så mangt. Men hyggelige mennesker, god mat og drikke og god
stemning er selvsagt noe som bidrar til helgen blir bra. Jeg kan jo selvsagt også finne på
å ha en kanonhelg med fotball på tv, en øl i hånda og bare leve latmannslivet til det fulle.

8. Favorittmat og drikke?

En saftig kjøttbit, medium (minus-minus) stekt med fløtegratinerte poteter, diverse grønnsaker, sopp,
rødvinsaus og en iskald øl må være den største favoritten.Ingen over, ingen ved siden av!

 

9. Tanker om Blåbyen GP i år.

I fjor ble jo turneringen døpt om til FDVhuset Blåyen Grand Prix etter at FDVhuset gikk inn som
hovedsponsor for klubben og turneringa. I det korte perspektiv så ligger alt til rette for at årets turnering
blir nok en høydare. Det ser ut til at det muligens blir deltakerrekord, noe som er kjempeflott.
Spesielt med tanke på de utfordringene vi har for tiden med lite overnattingskapasitet pga. diverse
arrangementer og turisme som øker for hvert år.Om noen år håper jeg at vi kan flytte turneringen inn
i Sortlands nye storstue, og at vi får en turnering med flere internasjonale spillere. Snakker vi 2020?

10. Andre hobbyer enn sjakken?

Jeg har mangt og mye som jeg trives med. Spesielt det å fiske og det å gå fjellturer er noe jeg verdsetter høyt.
Ellers så er jo Liverpool et av mine hjertebarn, så mye av tiden min går til fotball. Spesielt nå som Premier League
er i gang igjen.

YNWA!

11. Hva gjør du om 10 år?

Si det. Jeg tror nok ikke at mye er forandret. Kanskje jeg har endt opp med kjerring og barn, eller at jeg lever det gode
uten noen forpliktelser. Jeg trives veldig godt på egen hånd. Singellivet ruler! I hvert fall for øyeblikket.På arbeidsfronten
er nok mye som i dag tenker jeg. Arbeid innen helse & omsorg vil nok ikke fordufte over natten. I dag jobber jeg med
psykisk syke og utviklingshemmede mennesker, noe jeg trives godt med.

12. Langsjakk eller lynsjakk?

Jeg foretrekker lynsjakk, uten tvil. Ikke bare det at jeg er en bedre lynspiller enn langsjakkspiller, men det at jeg stiller
ganske likt med høyere ratet spillere gjør at det er mye moro med det. Jeg har ikke telling på hvor mange tittelspillere
jeg har slått, men det er mange.

 

13. Sjakk som tv-idrett. Tanker.

Sjakk på tv er jo noe som har kommet de siste årene med Magnus Carlsen og hans meritter. Jeg kan ikke si at jeg er den
som følger mest med, da jeg er alt for rastløs til det, men konseptet som NrK og TV2 har i dag fungerer bra. Jeg personlig
foretrakk VGTV sine sendinger da jeg følte de sendingene var mer rettet mot spillere på klubbnivå.

14. Favorittferiemål.

Jeg foretrekker Halsvik, i Sogn og Fjordane. Der har jeg feriert siden jeg var liten, og det er der min mor vokste opp. I tillegg
har jeg mye familie som fortsatt bor i Halsvik eller har hytte der. Et lite ferieparadis for familien.

15. Tanker om Finn Chess International oktober 2018 og Bodø GP november 2018

Gleder meg selvsagt til begge turneringene. Når det kommer til Advokatfirmaet Finn Chess International så er det et storartet
arrangement jeg selv er med og bidrar. I Harstad er det mange kokker – mye søl, men turnering blir det hvert år uansett.
Håper på mange tittelspillere som jeg kan utfordre.
I Bodø er det en hyggelig gjeng med sjakkspillere som står på med begrensede midler. Ikke en alt for ettertraktet klubb ift.
sponsorer, men de gjør jobben og får arrangert sin årlige turnering hvert år. Spennende at Fauske også følger opp nå.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg