Jahn Spillum er død

sjakk 002
Jahn Spillum (t.h.) er død, 72 år gammel. Den svært sympatiske
trønderen som i en årrekke har vært medlem av Moss SK har de
senere årene slitt med nedsatt helse. Likevel en veldig trist melding
å få. Spillum kom opprinnelig fra Namsos, men kom til Østlandet
på midten av 60-tallet. Etter et lite opphold i Eidsvoll gikk turen til
Moss der han ble en del av det sterke sjakkmiljøet på slutten av
1960-tallet. Jahn viste seg raskt som en meget god spiller som
særlig var sterk i lynsjakk. Han vant en rekke titler i klubben og
i Østfold Sjakkrets. Jahn reiste også mye rundt på NGP-turneringer
og vant flere av disse. Seieren i Astoria-turneringen på Hamar på
starten av 1980-tallet raget høyest, der han vant foran flere
elitespillere. I tillegg bør nevnes at Jahn ofte vant klasse 1 i lyn
under NM. Blant annet husker jeg han vant foran meg, Frode
Bull Jæger og avdøde Arne-Roger Jensen ved Gjøvik-NM
i 1991. Spillum var glødende opptatt av sjakken og jobbet
for å arrangere nye turneringer. Maratonlynsjakken som først ble
startet i Ski Sjakklubb og senere i Moss er Jahns fortjeneste. Spillum
bodde noen år sammen med kona Laila på Langhus på 80-tallet og
han ble en viktig brikke i styre og stell  i Ski SK. Jahn var nok den jeg
hadde mest kontakt med da jeg var mest aktiv i Moss SK på 1990-tallet.
Vi hadde mange gode samtaler på Cafe Nattugla der vi brukte
å treffe hverandre ukentlig i flere år. Vi reiste også på lynturneringer
i Oslo eller på Solstadtreffen i Karlstad der vi begge kjempet i toppen
i våre klasser. Dette var unike opplevelser man har med seg hele livet.
Det ble også tid til private sjakkmøter med Jahn. Det var alltid interessant
å utveksle tanker om sjakk og andre temaer med ham. Han var
genuint opptatt av utvikling og han glødet for sjakkhistorien.
Han samlet mye sjakkblader, sjakkbøker og gjorde et enormt arbeid med
historien til Moss SK. De senere årene har jeg bodd utenbys
 og jeg mistet en del av kontakten med Jahn. Jahn var
likevel alltid en veldig god sjakkvenn som virkelig forstod mye sjakk og
som særlig i sluttspillet hadde en sjakkforståelse langt over ratingen
hans. Han vil bli dypt savnet av sine sjakkvenner. Tankene
går til Laila og resten av familien. Hvil i fred, Jahn!
Les også det fine minneordet som leder Thomas Wasenius
skrev for Moss Schakklub
 

3 kommentarer
    1. Jeg snakket en del med Jahn i forbindelse med ulike sjakkarrangementer.
      Vi møttes også over brettet. Alltid hyggelig; uansett resultat.

    2. Jeg ble først klar over Jahns bortgang i dag.
      Han og jeg har hatt mye med hverandre å gjøre i årenes løp, både ved og utenfor brettet, helt siden vi ble kjent under NM i Skien i 1971. Der spilte vi begge i kl. 2, og rykket opp.
      Jeg har bare gode minner vedrørende ham. Hilser også til Laila.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg