Mandagsintervjuet:Jonny Fredriksen


Dagens intervjuobjekt her på joasol.blogg.no er Jonny Fredriksen (t.v.)
Her kommer intervjuet med Sortlandsmannen som til daglig arbeider
i barnehage i hjembyen Sortland. God fornøyelse!
1.Tanker rundt sjakk-NM i Sarpsborg.
Synes det er svært imponerende hvert eneste år når ulike klubber
arrangerer Landsturnering. Kan bare tenke meg til den enorme mengden
med arbeidstimer som legges ned for å stable på plass et slikt arrangement.
Og det gjelder jo helt sikkert dere i Moss også.
I tillegg blir ofte slike arrangement nøye evaluert og vurdert av deltakere og
folk fra forbundet. Klart at man som arrangør i stor grad legger hodet på
blokka når det gjelder kritikk. Med over 500 deltakere og en uhorvelig
mengde partier er det klart at det er vanskelig å gjøre alle tilfreds. Så tøft gjort
av Moss å arrangere!
Når det gjelder vinnere i de ulike klassene så følger jeg mest med eliteklassen
og flere av de som man kjenner fra turneringer jeg selv har spilt. Naturlig at
det mest blir de nordnorske spillerne. Tror Hammer tar eliteklassen og
håper å se ham i nærheten av 2700 i rating i løpet av ikke alt for lang tid.

2.Hvordan ser en perfekt helg ut for deg?
Er en rolig person som liker å se film/dokumentarer eller lese. Så da må det bli
en god film med en tur i skogen eller på fjellet etterfulgt av god mat og litt
lynsjakk på nettet.

3.Favorittminne på sjakkbrettet.

Vanskelig å si men hadde et parti med sort mot Mikael Rølvåg i 2016 hvor jeg
ble presset hele tiden og klarte å kontre og få stor fordel som jeg rotet bort.
Stillinga var etter hvert høvelig lik men stadig med mye spill i seg. Da bød
han plutselig remis mens han sa « hodet mitt er helt kokt!» Jeg godtok
remis og var stolt over at jeg klarte å holde hodet såpass kaldt mot en
så sterk spiller som Mikael.

4.Andre hobbyer enn sjakken?

4. Bortsett fra sjakken så er det å trene en opplagt hobby for meg. Kan
vel definere meg som en treningsnarkoman hvor målet er å gjøre en
treningsøkt hver dag. Enten det varer 15 minutter eller 2 timer😊.

5.Sjakkplaner for høsten?

FDVhuset Blåbyen Grand Prix er bankers og håper å få med meg
Finn Chess i Harstad også.

6.Hvilke tanker har du om kvinner og sjakk?

 Er kjempepositivt at kvinner spiller sjakk! Skulle ønske det var mange
flere med. Vanskelig å si hvorfor ikke flere spiller. Personlig klarer jeg ikke
helt å se hvorfor ikke kvinner skal bli like god som de beste mennene.
Polgar viste jo at det var fullt mulig. Men kanskje det har noe med
menn og kvinners måte å tenke på?! Menn er kanskje litt mer
analytiske mens kvinner baserer sine tanker mer på følelser?
Et lite minefelt jeg beveger meg inn på her så jeg lar det ligge😊

7.Hva tror du om VM-kampen Magnus-Caruana?

Dette blir jo Magnus sin fjerde VM-match og jeg tror denne blir
den tøffeste av alle! Men samtidig kan Magnus punktere hele
matchen med et par tidlige seire. Men jeg tror det blir jevnt
fordi Caruana er så flink til å spille brettet og ikke mannen.
Tipper Caruana ikke kan satse på 6-6 og hurtigsjakk. Der
tror jeg Magnus er klart bedre.

8.Din favorittspiller gjennom tidene? Hvorfor?
Må nok bli Fischer. Historien om Fischer og hans vei til VM-tittelen
blir man aldri lei av å tenke på. Greit nok at han spilte Mind Games
med motstanderne, men Fischer var 100% sjakk! Hans prinsipielle
spillestil og teknikk samt et grufullt vinnerinnstinkt er umulig å ikke
beundre. Og den utrolig triste veien livet hans tok etter 1972?ja
umulig å ikke føle sympati med Bobby selv om man tar sterk avstand
fra flere av hans synspunkter.

9.Favorittmat og favorittdrikke

Må nok bli torskemølje og Cola.

10.Favorittprogram på tv.

Liker Attenboroughs naturprogrammer veldig godt.

11.Sortland SK er kjent for sine øl og sjakkvelder.
Vil du utdype litt omkring dette for leserne.

11. Nå har jeg ikke alltid hatt anledning til å være med på
såååå mange Sjakk og Øl-kvelder. Men de jeg har vært
med på har stort sett foregått i sømmelige former(??!)😉
Det er et ikke alt for seriøst opplegg med politisk ukorrekte
og fleipete kommentarer hele tiden. Takhøyden er stor,
men 18-årsgrensen er nok på sin plass for å si det sånn😉.

12.Dere får mye skryt i Sortland SK for deres Blåbyen GP.

Hva ligger bak suksessen? Hvilke råd har du til andre klubber
som ønsker å oppnå lignende suksess?

Få Håkon og Martin til å arrangere sjakkturnering! Det er nok en stor
del av sannheten! Det er flere i sjakklubben på Sortland som skal
ha skryt for det arrangementet men uten Håkon og Martin?ja?
da tror jeg det er stor sannsynlighet for at det ikke hadde vært
sjakklubb her! Den arbeidsinnsatsen de legger ned og den
løsningsorienterte og positive holdninga de har er hovedårsaken
til at Blåbyen GP har blitt såpass bra. En enorm takk også til
sponsorer og spesielt FDVhuset som har bidratt enormt
økonomisk og arrangementsmessig!

13.Hvem ville du hatt med deg på en øde øy? En person?
Begrunn hvis du synes det er nødvendig.

13. Hadde blitt bråk hvis jeg ikke sa samboeren min! 😉 Men utenom
det så tror jeg at jeg ville valgt Garry Kasparov. Ikke bare fordi han er
en av tidenes beste sjakkspillere. Har hørt og fått inntrykk av at han
har masse kunnskaper om det meste. Ville vært interessant å
samtale med han selv om han nok er en krevende og sterk person!

14.Ditt forhold til Nord-Norge. Tanker…

Er stolt av å være nordlenning! Folk fra Nord-Norge er mer direkte og
har ennå i seg en god del av den «Fiskerbonde-kulturen» hvor det er
raust hvordan vi snakker med hverandre. Mye klar tale og god selvironi.
I tillegg har vi jo en vanvittig natur og store fiskeressurser som så å si alle
kan misunne oss. Får håpe at e kommende generasjonene klarer å forvalte
dette på en god måte?

15. Hvordan tilbringes sommeren?

Blir en uke i Stockholm og en overnattingstur til Lofoten. Ellers blir det ferie her
på Sortland.

16.Hva driver du med om 10 år?

 Det jeg gjør nå. Tviler på at jeg foretar meg store krumspring
i livet mitt. Føler jeg har en artig og givende jobb og føler meg privilegert som bor i Norge!

17.Hvordan ble du bitt av sjakkbasillen?
Jeg lærte meg å spille sjakk bare et par uker før jeg fylte 15 år. Da jeg gikk på ungdomsskole
hadde de sjakk som valgfag men jeg var overhodet ikke interessert i spillet da. Det som
plutselig fikk meg interessert var et par reportasjer om Simen Agdestein og hans bravader
på denne tiden. En kompis lærte meg trekkene og slik ble jeg bitt av basillen. Det hjalp
veldig at vi hadde en sjakkspillende lærer på ungdomsskolen som het Arne Andersen
(senere ordfører i Bø i Vesterålen) som velvillig lærte meg mange tips.

Da er det bare å takke Jonny for at han stilte opp til dette intervjuet for bloggen.

 
 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg