Mandagsintervjuet:Svein Dale


Dagens portrett er Svein Dale (t.v.). Svein spiller for 1911, men startet
med sjakken på hjemtraktene i Volda. Men etter en del sjakking i
ungdomstiden tok han en pause. Først i 2013 var han tilbake som
aktiv sjakkspiller. God fornøyelse! (Bildet viser Svein mot FM Dag Madsen
under Bodø GP i november 2017).

1.Når begynte du å spille sjakk og hvordan ble du
organisert i en klubb?

Startet (ca) midt på 70 tallet med skolesjakk i min hjembygd Volda
i regi av daværende elitespiller Øystein Sande.
Ble raskt medlem
av Volda sjakklubb som ble startet noen få år tidligere. Spilte fram
til jeg var ca 18 og hadde etter det et lengre 
opphold .. en mannsalder
kan en vel si (ett unntak Moss GP i 1988 (hurtigsjakk ?)). Begynte igjen
i etterkant av Carlsen-bølgen med Karlstad Open i romjulen 2013

og meldte meg inn i 1911 i 2014.

2.Hvilke sjakkplaner har du for våren og sommeren?
Planlegger NM i sommer og muligens Ålesund GP i april. Ellers tar
jeg det på sparket og regner med at det blir mer.

3.Hva kan du si om din spillestil på sjakkbrettet?
Om jeg sier Vinggambit og Ponziani så sier vel det litt .. jeg liker at
«skjer noe» umiddelbart ..

4.Favorittminne på sjakkbrettet ?
Det er nok lynsjakk NM på Lillehammer i 1982, der var både junior A
og junior B i samme pulje og jeg delte seieren i Junior B

etter brukbare resultater mot noen av de beste (jeg har aldri klart å
oppdrive resultatlisten.. anyone ?).
Jeg spilte også Påskblitzen i
Uddevalla (gruppe B) i fjor og vant alle partiene .. har aldri skjedd før
(og blir vel neppe gjentatt ..).

5.Hvem vinner kandidatturneringen i Berlin i mars og hvorfor?
Si det .. har sansen for kreative spillere .. jeg sier Shakhriyar Mamedyarov.

6.Din favorittspiller på sjakkbrettet. En begrunnelse.
Torbjørn Ringdal Hansen. Han er som kjent stormester og da selvsagt en
meget god spiller, og jeg følger med på partiene når han spiller turneringer
i inn og utland.
Jeg trener også tidvis hos Torbjørn, han kan enormt mye sjakk
og er en dyktig trener og en grei kar.

7.Hvordan ser din favoritthelg ut?
I varmen på en strand !

8.Favorittmat og drikke?
Min gamle fars hjemmelagede stappe (bokmål: potetmos J ),
 pølse og potetstappe, det går gjetord om den i min store famile !

Drikke til den retten kan være hva som helst. Favorittdrikke generelt er
nok cola / pepsi.

9.Dine tanker til Fischer-random matchen mellom Magnus
og Nakamura på Høvikodden.

Utrolig morsom greie, fulgte med. Jeg sliter nok med klassisk sjakk ..
så holder meg til det !

10. Andre hobbyer enn sjakken?
Sport (tilskuer !) og reiser. Spesielt ishockey og Spania
(dvs reiser til spansktalende land, snakker noe spansk)

11. Hva gjør du om 10 år?
Jobber nok i IT bransjen som nå og er forhåpentligvis en bedre
sjakkkspiller enn jeg er nå.

12.Langsjakk eller lynsjakk?
Før lynsjakk (5 min uten tillegg i gamle dager), nå langsjakk.

13.Sjakk som tv-idrett. Tanker.
Revolusjon ! Sjakk er nå kult .. takket primært være MC (Magnus Carlsen, red anm)
 og tv sendinger.
Er blitt allemannseie .. den så jeg ikke komme …

Jeg vil takke Svein for at han stilte opp til dette intervjuet.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg