Vinterintervjuet:Øyvind Ukkelberg


Den 47-årige læreren Øyvind Ukkelberg (t.h.) er dagens
intervjuobjekt i Vinterintervjuet. Stjørdalsspilleren som nylig
ble nummer 3 i Levanger Hurtig GP underviser til daglig i engelsk
og tysk på  Verdal Vgs.God fornøyelse!

1.Når begynte du å spille sjakk og hvordan ble du organisert
i en klubb? 
Jeg lærte å spille sjakk av min far og onkel og
begynte i Steinkjer sjakklubb høsten 1987.

2.Hvilke sjakkplaner har du for våren og sommeren?
 Jeg skal spille på Fagernes i påska og mest sannsynlig i
Helsingør til sommeren

3.Hva kan du si om din spillestil på sjakkbrettet? 
Jeg vil gjerne unngå de mest opptråkkede stiene, og søker
ofte ubalanserte stillingstyper.

4.Favorittminne på sjakkbrettet.
Det må være da jeg som 1300-spiller  nedla europamester
i postsjakk Frank Hovde (den gang ratet 2300).
I et forrykende angrepsparti minnes jeg.

5.Hvem vinner kandidatturneringen i Berlin i mars og hvorfor?
Det er vanskelig å forutse en vinner mener jeg. Jeg håper på Aronian
eller Kramnik, da jeg så gjerne vil ha dem i en match mot MC.

6.Din favorittspiller på sjakkbrettet. En begrunnelse. 
Det er et enkelt spørsmål å besvare..hehe   Kasparov såklart! Rett i strupen på
motstandere fra start, og søker klar fordel allerede etter åpningen.
Selv med de svarte brikkene!  Av de som er litt mer «menneskelige
har jeg stor sans for Jonny Hector, spesielt den litt yngre utgaven.

7.Hvordan ser din favoritthelg ut?
Sjakkstudier kombinert med mektig barokkmusikk.

8.Favorittmat og drikke?
Jeg er oppvokst godt ute på landsbygda. Lite som slår en godt tilberedt
klubb med duppe. Når det gjelder drikke: Ingenting som måler seg med
en god drink på en varm sommerkveld.

9.Dine tanker til Fischer-random matchen mellom Magnus og Nakamura
på Høvikodden.
Jeg liker ikke helt det der må jeg innrømme. Jeg foretrekker
klassisk sjakk.

10. Andre hobbyer enn sjakken?
Bøker og musikk. Og da helst klassikerne.

11. Hva gjør du om 10 år?
Da håper jeg at jeg har såpass økonomisk frihet
at jeg kan reise rundt i Europa og spille flere sjakkturneringer.

12.Langsjakk eller lynsjakk? 
Lynsjakk var min sterke side før, men nå liker jeg best langsjakk.
Klassisk hurtig (fra 20-30 min på partiet) liker jeg også godt

13.Sjakk som tv-idrett. Tanker.  
Synes nok sendingene blir litt for kommersielle. All ære til Bae
for jobben han gjør, men han og programledere trenger ikke
snakke absolutt hele tiden. Etter 5 år med sendinger kunne og
burde han også bruke flere sjakkuttrykk. «Midten av brettet» blir
litt for dumt synes jeg.
14.Hva er så fascinerende med sjakk?
Blant annet fordi det krever en særegen måte å tenke på.

15.Tanker om Xtracon Chess Open.
Dette er en turnering som passer like godt for hobbyspillere som
for proffer. Flott arrangement på alle mulige måter.

16.Hvem er verdensmester i 2028?
Ikke Magnus Carlsen. Det tror jeg faktisk ikke.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg