Åmotsdal 1987


Året 1987 var for meg en tid som skiller seg
en del fra 2017. Undertegnede husker
tilbake på hyggelige familieferier i Telemark
som ble brukt til skigåing, fisking og turer
i skog og mark. Det var også da jeg
så vidt hadde startet å spille sjakk.

Jeg husker godt vinteren 1987
på bedriftshytta til pappa. Hver
ettermiddag etter skituren gikk
vi innom postkassa som lå noen
hundre meter ned i lia. Interessen
gjaldt blant annet om det var
noen nyheter i Aftenposten om
 matchen Karpov-Sokolov som
pågikk i februar 1987.Som ivrig
Karpov-fan husker jeg at humøret
steg en god del når meldingene kom
at Karpov hadde økt ledelsen i matchen
mot den unge utfordreren.Som
mange av oss husker vant Karpov
til slutt klart. Sokolov hadde sine
sjanser, blant annet i et av partiene
som hvit i 2.c4-varianten mot caro-
kann, som i dag brukes aller mest
av den latviske stormester Normunds
Miezis.1987 var ellers et år som ble preget
av den grusomme Lesja-saken der
den unge piken Ingrid Marie Skotte
ble bortført og drept av den nå avdøde
gjerningsmannen. Aviser fra saken lå
på utedoen på hytta, så det gikk noen
gysninger igjennom meg hver gang
jeg måtte ut på do seint på kvelden.
Fra dette året husker jeg ellers at
statsminister Einar Gerhardsen døde.
Sent i 1987 tapte nevnte Karpov
muligheten til å gjenerobre VM-tittelen
i sjakk da han tapte det avgjørende
24-partiet i Sevilla og Kasparov med
12-12 forble verdensmester. Den
meldingen tikket inn på svensk tv
med nyhetene sent lørdag kveld.
En kalddusj husker jeg. Ellers husker
jeg vinterferien 1987 som en
god opplevelse med mange fine
skiturer og gode sjakkreportasjer i
Aftenposten…
Foto:Wikipedia

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg