Tromsø: Maxim leder NNM


GM Maxim Turov (t.v.) har fått en god start på NNM i Tromsø. Den
russiske storfavoritten har startet med 3 pinner etter seier mot FM Benjamin
Arvola i 3.runde. I 4.runde har Maxim svart mot FM Espen Forså som
sammen med Mikael Rølvåg står med 2,5 poeng. Ellers merker vi oss at
NNM går med det utdaterte tidskontroller med 2 timer på 40 og 1 time på
resten. På tide å gå over til Fischer-tid med 30 sekunder tillegg. Mange
partier ødelegges med denne betenkningstiden. En spiller som Trond Romsdal
har fått ødelagt en del partier med denne betenkningstiden og ville tjent
på Fischer-tid.

2 kommentarer
    1. Spillere som har fått partier ødelagt på grunn av den “gamle” betenkningstiden … den er jeg ikke helt med på, Joakim. Det er ikke så svært mange år siden denne betenkningstiden var vanlig i større turneringer, som NM og Gausdal. I dag er de fleste aktive spillere vant til FIDE-tiden med tidstillegg, og jeg som deg og mange andre synes den er ok, men at jeg skulle få partier ødelagt på grunn av den gamle tiden, blir å trekke det for langt. Jeg er sikker på at drevne sjakkspillere som Romsdal og andre fint klarer å tilpasse seg ulike betenkningstider og ikke behøver å bruke manglende tidstillegg som unnskyldning for tap. Selvfølgelig kan det være leit for typiske tidsslukere å “miste” det halve minuttet med tillegg per trekk, men å bruke dette som unnskyldning for å “miste” partier, synes jeg er for søkt. Er problemet at man ofte kommer i tidsnød, får man forsøke å skjerpe seg på dette punktet. Jeg er heller ikke så sikker på at spillkvaliteten jevnt over blir så mye bedre med en “evig” tidsnød hengende over hodet som med FIDE-tiden, enn om tiden tikker nådeløst ned uten tidstillegg.

    2. Hei Dag!
      Takk for innspillet ditt. Vi har tydeligvis ulike erfaringer med den gamle betenkningstiden. Jeg opplevde mang en gang i Eliteserien at gode stillinger gikk tapt med den gamle betenkningstiden. Da jeg kom i umulige tidsnøder med 2 minutter på 15 trekk var det stort sett umulig å redde seg. Med Fischer-tiden har jeg fått ekstra tid og unngått disse sure tapene.Selvfølgelig har jeg også fått en del seire i lagsjakk etter at motstanderen har bukket under i umulig tidsnød. Men totalt sett er jeg veldig happy når jeg slipper å spille turneringer uten increment. Jeg opplever at kvaliteten på mine partier i snitt har tatt seg opp.Jeg opplever nå at tiden i mindre grad enn før avgjør partiene.Det opplever jeg som en klar forbedring.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg