Ukesintervjuet

Denne uken er det Håkon Natvig som er ukens intervjuobjekt.Sortland
SKs primus motor kommer opprinnelig fra Oslo, men ble med exkona –
som er fra Stokmarknes – oppover i 1985 og han har siden blitt i Vesterålen.
Mye av familien har han i Oslo og under den avviklede Blåbyen GP
kom familien på et hyggelig besøk. Også sønnen Sindre kom fra Tromsø
for å spille sjakk med far og resten av sjakkfamilien nordpå. Da lar jeg dere
nyte intervjuet med Håkon.

1.Tanker rundt sjakk-OL i Tromsø?

Sjakk-Ol var årets store høydare.Vi (en gjeng fra Sortland SK) prøvde allerede
i 2012 å få hotellplasser i Tromsø.Men alt var fullt.Nå har det seg slik at
undertegnede jobber deltid dette året.Dvs.at jeg er ferdig på jobb 09.00
hver dag.Og kunne således følge NRK sine direktesendinger alle dager.
Utover dagen dukket det opp flere og flere sjakkspillere hos meg, så vi var
en hel gjeng som fulgte sendingene.Kudos til NRK for bra sendinger fra
sjakk-OL i Tromsø.

2.Hvordan ser en perfekt helg ut for deg?

Etter lørdagsjobb som landpostbud, der NrK 2 durer i bakgrunnen, er det bare
å komme seg hjem å finne fram sjakkutstyr og øl. Det har blitt en tradisjon at
vi spiller lynturneringer med godt øl hjemme hos meg på lørdagene. Hvis
noen vil ha en forandring på lørdagskvelden, så har vi poker og øl. Lite tid
til damer for tiden ser det ut for. Men man har jo 2 damer på brettet,en liten trøst
der:)

3.Favorittminne på sjakkbrettet-

Har hatt mange opp-og nedturer på brettet. Jeg leser aldri teori, og spiller kun
for fun.Derfor er jeg stabil i B-gruppa.Passe motstand for meg.Men det er jo
artig å se at man har slått flere av A-gruppespillerne for noen år siden.
F.eks. slo jeg Martin (Sortlands beste spiller) under NNM i 1999.
http://norbase.sjakk.biz/index.php?page=base&lang=no&header=2&headline=&css=style.css&inter=4&subpage=search&action=view&playerid=1964

4.Andre hobbyer enn sjakken?

Før gikk jeg mye på fjellet og trente med vekter.Jeg har spilt basket og
svømt aktivt, samt vært Oslo-mester i friidrett. Men det var mange år
siden.Har vært med i Vesterålen Astronomiklubb i mange år. Nå er jeg
mer på trenersiden når det gjelder idrett. F.eks. har jeg trent Sortland
Basketklubb i 7 år, og vært i styret i Svømmeklubben.
Den seneste tiden er det barnesjakk som gjelder, samt at jeg driver mye
med quiz.Jeg og to kompiser arrangerer blant annet VM i quiz en gang
i året (Vesterålsmesterskap).Man forandrer seg mye med alderen, det
merker jeg. Før skulle jeg samle på alt mulig jeg hadde sogar Norges
største samling av buttons (jakkemerker) med egen plass i Guinness
Rekordbok (1985). Og en av Norges største samlinger av A-ha vinyl fra
Asia/Africa og Europa. Bootlegs, Live og diverse pratkopier.
Så samlet man på pins, vinyl, vhs, dvd, diverse utklipp etc. etc.
Nå er stort sett alt solgt.

5.Sjakkplaner for høsten?

Foruten nevnte sjakk-og øl, så har vi tenkt å stille med en liten tropp (5-6 stk)
på FINN Chess International, tidligere kalt Harstad Open i oktober.
http://turneringsservice.sjakklubb.no/invitation.aspx?TID=AdvokatfirmaetFinnChessInterna2014-HarstadSjakklubb

6.Hvilke tanker har du om kvinner og sjakk?

Kvinner og sjakk er flott.Savner kvinner ved sjakkbrettet, vi har bare ei
jente i klubben vår.9 år. FINN Chess gjør en kjempejobb i Harstad og
satser også i år på flere kvinnelige tittelholdere til sin turnering
(Way to go, Stein og co! Red.anm).

7.Hva tror du om VM-kampen Magnus-Anand?

Magnus vinner lett, den nye generasjonen med 1990-årgangen er
uimotståelige. Se hva Karjakin og Caruana og Magnus har oppnådd.
Er redd Anands storhetstid er på hell, selv om han gjorde det bra
nå nylig i Bilbao.
http://www.bilbaomastersfinal.com/

8.Din favorittspiller gjennom tidene og hvorfor?

Jeg må nok svare Magnus.Jeg innbiller meg at han rundspilte
meg da han var 8 år gammel. Møtte nemlig en liten lyshåret
gutt i et sjakktelt på Norway Cup for mange år siden.
Det MÅ ha vært han, jeg hadde ikke sjanse…
Her roser jeg Magnus: http://vimeo.com/2290192

9.Favorittmat.

Jeg er altetende, og ifølge Martin Halsvik Larsen
fra samme klubb som meg, så spiser jeg middag
3 ganger om dagen. Jeg skylder leserne å gjøre
oppmerksom på at jeg er 203 cm og 120 kilo.
Så NOE mat må jo inn i kroppen i løpet av en dag.
Liker sjømat og har nettopp prøvd sushi for første
gang. Forspiste meg.. Men nydelig godt.

10.Favorittprogram på tv.

Jeg hater realityserier. Men ser derimot alt av QL (BBC)
og nyheter og sluker programmer om naturvitenskap.
Skal jeg le, så ser jeg på The Simpsons.

11.Sortland SK er kjent for sine øl og sjakkvelder.
Vil du utdype litt omkring dette for leserne.

Sjakk og øl er noe vi begynte med for mange år siden.
Det har blitt en høydare og på det meste har vi vært
10 stk. på en kveld… Alt foregår hjemme hos meg.
Og vi spiller høy musikk, har på rare hatter, drikker øl
og spiller lyn. Kan ikke bli bedre.Sjakk er så seriøst,
ar det er greit at noen tar seriøsiteten ned på bakkenivå.
Vi hadde dessuten et stunt da Arctic Race of Norway
syklet forbi huset mitt i 2013. Da tok vi sjakk og øl ute
på fortauet, og enset ikke syklistene da de for forbi.
Vi ville bevise at sjakk er kulere enn sykkel.

12.Dere får mye skryt i Sortland SK for deres Blåbyen GP.
Hva ligger bak suksessen? Hvilke råd har du til andre
klubber som ønsker å oppnå lignende suksess?

Vi har jo alltid kalt oss Norges mest useriøse sjakklubb.
Det står til og med på våre t-skjorter. Men etter at vi
har arrangert 3 store turneringer ( Blåbyen GP på
Sortland) så må vi kanskje vurdere et annet slagord.
Hemmeligheten ligger i å starte tidlig. Allerede NÅ
har vi booket Samfunssalen til 2015.Jobb litt hver dag
et par mnd før selve turneringen med: Bestille premier,
sjekk over alt av utstyr, sett opp kafevakt (send
kopi av kafevakt til alle impliserte), lege ut info om
Blåbyen Grand Prix på vår hjemmeside, samt
Bergens og Norsk Sjakkblad.
Deleger ansvar. Vi er stort sett 3 stk. som gjør det
som skal av forberedelser, de andre hjelper til med
praktiske ting like før og like etter turneringen.
Bære bord, sette ut brikker og klokker etc.
Vi ordnet med en ekstern prisbevisst kar
(Freddy, som var quizmaster i sjakk under
Blåbyen 2014) til å handle inn til kafe.
Han klarte å halvere vårt matbudsjett,
og vi gikk dermed i overskudd i kafe
for første gang. Vi lokker også med litt
høyere premier enn de andre klubbene.
VI vil heller ha 50-60 deltagere og gå i
balanse, enn å ha 30 deltagere og masse
penge på bok.

13.Hvem ville du hatt med på en øde øy?
En person? Begrunn hvis du synes det er
nødvendig…

På en øde øy ville jeg hatt med meg radio
(NRK), et lass med bøker og et tonn med snus.
I helgene kunne det komme en havfrue
svømmende for felles hygge:).

14.Ditt forhold til Nord-Norge.Tanker…

Jeg elsker Nord-Norge.Som Oslo-gutt
havnet jeg i Vesterålen (Sortland) som et
prøveprosjekt i 1985. Min ex-kone er fra
Stokmarknes, så vi tenkte vi kunne prøve
å bo i nord i 6 mnd. Det var planen.
Nå har det gått 29 år og jeg har enda ikke
rotet meg sørover igjen… har familie
og barn i Oslo, men jeg blir nok på Sortland
i uoverskuelig framtid. Man får da besøk
sørfra skal vite. Om somrene har jeg
fullt hus.Flere familiemedlemmer var på
turneringen vår i september. Som kjøkken-
vakter eller spillere. Kristian Natvig (SK 1911)
og Sindre Holten Natvig (Sortland,men
studerer i Tromsø) spilte i B-gruppen.

15.Hva driver du med om 10 år?

Om 10 år har jeg deltidsstilling i posten
(som nå) spiller 7-min lyn med Svein-
Harald Johansen på kveldene (som nå)
og quizzer med Freddy (som nå).

Da vil jeg takke Håkon for at han tok
seg tid til å svare så grundig på
spørsmålene til dette intervjuet.
Samtidig vil jeg ønske sympatiske
Håkon lykke til i FINN Chess International
til helgen.

2 kommentarer
    1. (Jeg hater realityserier. Men ser derimot alt av OL
      og nyheter og sluket programmer om naturvitenskap.)
      Det skal stå QI (BBC) ikke OL. Flott jobba Joakim 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg