Helgeintervjuet:Jan Sigmund Berglund


Her ser vi intervjuobjektet Jan Sigmund som arrangør av en lynturnering
under sjakk-OL i Tromsø.Mannen han samtaler med  er nybakt elitespiller
Jon Kr.Røyset.

I dag starter jeg en ny bloggpost som heter Helgeintervjuet.
Her vil jeg intervjue Sjakkprofiler. Først ut er Tromsø SKs
leder Jan Sigmund Berglund som har en fortid i Hammerfest SK ,
Jan Sigmunds barndomsby. På slutten av 1980-tallet flyttet han
til Tromsø der han raskt ble en markant skikkelse i sjakkmiljøet i
byen. På starten av 1990-tallet var han elitespiller i sjakk og i 1992 tok han
sitt andre nordnorske mesterskap i sjakk – det første kom i 1988.
I 2004 slo han til med seier mot IM Gennadij Kiselev med hvit
i favorittåpningen Trompovsky.Det skjedde under Barentsmesterskapet i Alta.
På den tiden var Jan S. også visepresident i NSF.
Jan Sigmunds svar på mine 10 spørsmål følger under:

1.Tanker rundt sjakk-OL i Tromsø?
Stort arrangement. Det var stort å oppleve det  som arrangør og
observatør.Gledelig å få så mange positive tilbakemeldinger for at
folk hadde så mange gode opplevelser. Dette var et sjakkarrangement
  først og fremst, men veldig mange mennesker som aldri har utført
et eneste sjakktrekk i sitt liv var med  med hele seg! Både som ansatte
og som frivillige gav de jernet med såååååå mange arbeidstimer for
at sjakkturneringa skulle bli så vellykket som
den ble. Sjakkfolket i
Tromsø sto på som frivillige i ufattelige mange timer, og klart hjertet
banket ekstra fordi vi hadde tre deltakere med på kvinnelagene. Jeg er
stolt og takknemlig for det som så  mange gav for at Sjakk-OL ble så bra
som det ble. Dette var virkelig TEAMWORK.

 2.Hvordan ser en perfekt helg ut for deg?

Siden hverdagene ofte er travle og fylt med arbeid og avtaler er nok
drømmehelgen for meg: Null avtaler, alle fire i familien hjemme, lage mat til
mine kjære. I min alder har jeg merket at tiden går sakte når det ikke skjer alt
for mye og det er jo et poeng når statistikken sier at jeg har mindre tid foran
meg enn bak meg.

3.Favorittminne på sjakkbrettet.

Da jeg fikk anledning til å spille sjakk mot selveste Mikael Tal i 1989.
Spikersuppa der Simen Agdestein hadde klart å få med denne legendariske
spilleren i et arrangement: Sjakk for Armenia! Tal tok imot utfordrere for en
hundrelapp og selvsagt måtte jeg prøve! Jeg tapte, men partiet ble definitivt
mitt sjakkminne for livet! se side 25 på denne linken  kanskje partiet kan komme
med 
J http://2000.sjakk.no/nsf/norsk_sjakkblad/13_nr2.pdf

 4.Andre hobbyer enn sjakken?
 I yngre dager spilte jeg noe gitar, og det hender at jeg fremdeles klimprer i
stille kvelder eller drar fram gitaren i lystig lag. Kanskje mer showmann enn god gitarist 

5.Sjakkplaner for høsten?
Plan nummer en er å ha fullt fokus på å finne gode svar på følgende spørsmål: Quo Vadis
Tromsø Sjakklubb? Vi er i et historisk gunstig øyeblikk som kanskje aldri kommer tilbake
for å spinne videre på optimismen som finnes for sjakk. Jeg er jo først og fremst
sjakkadministrator, og sjakkspillinga kommer litt i andre rekke. Blir mest klubbsjakk på
meg. Blir det en turnering utenfor byen må det være
Harstad Sjakklubbs flotte turnering
10-12. oktober.

6.Åssen er ståa i Tromsø SK nå.
Tror aldri jeg opplevd et så positivt klima og en slik optimisme som det er i sjakkmiljøet nå
om dagen. Jeg har jo holdt på noen år, men nå koker det her. Barn, ungdommer, foreldre,
gamle og nye medlemmer  og selv er jeg mer inspirert enn noen gang til å bringe oss et
steg videre!

7.Hva tror du om VM-kampen Magnus-Anand?
Tror vi vil få en spennende match ,jevnere enn sist. Anand hadde åpenbart ikke noen fordel
av å spille på hjemmebane, og denne gang er han utfordrer og har mindre å tape. Magnus har
alt å tape! Vi skal kanskje ikke bli sjokkert om Anand vinner! Magnus har vist at han er sårbar
her i OL nettopp.

8.Din favorittspiller gjennom tidene? Hvorfor?
Heltedyrkelse hører jo gjerne mest til ungdommen, og kanskje må helten være mitt første
sjakkforbilde Kurt Richter. Den første sjakkboken jeg leste som 14åring var nemlig en bok
som het Matt in zwanzig Zügen. Richter var stjernen i alle partiene (slik jeg husker det).
Richter spilte knallhardt på angrep, og brukte offiserene veldig aktivt. Jeg ble fascinert av
spillestilen, og min stil ble nok formet av nettopp denne boken
 

9.Favorittmat.
Sesongbetont. Seimølje om sommeren, og torskemølje om vinteren. Jeg legger til at fårikål om
høsten smaker nydelig. Kompletterer året med at når våren og påsken kommer er lammelår med
hvitløk og rosmarin verdens beste

10.Favorittprogram på tv.
TV? Må innrømme at det ikke blir mange timer foran TV. Det kan faktisk gå uker mellom hver gang
jeg ser et program på TV. Jeg legger imidlertid merke til at jeg fasineres av slike talentprogram om jeg
skulle slumpe til å se noen av dem. Utrolig hvor mange flinke folk det er i verden

Jeg vil rette en stor takk til Jan Sigmund for at han stilte opp på dette intervjuet. Det neste helgeintervjuet
kommer kommende helg.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 kommentarer
    1. Strålende intervju Joachim – dette var topp bloggings! Skal bli spennende å følge deg videre i høst med en kjærkommen ny spalte i helgene!

    2. Takk for hyggelige ord, Sven. Skal prøve å holde denne intervjuposten varm i tiden fremover.

    3. Gode Joachim!
      Hyggelig å bli utvalgt til et helge-intervju av deg. Du har en veldig fin sjakkblogg med variert og ofte lokalt innhold fra mange steder. Stå på – det er artig å lese bloggene dine.

    4. Thorbjørn og Jan S:Takk for hyggelige ord. Det kommer vel litt fra Hammerfest. Ser det skal spilles turnering der i morgen. Det er et flott tiltak du og dine sjakkvenner gjør der, Jan S. Kalotten var en flott turnering. Det gleder meg mye at det nå spilles regelmessig sjakk i Hammerfest igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg