Politiken: Dag vant mot landsmann

Dag Andersen er endelig kommet seg opp på 50 prosent – 3,5 av 7 – i
Politiken Cup. I går vant han det norske oppgjøret mot Mathias Sætre (1722).
Dag møter FM Richard Bjerke med svart i dagens 8.runde. I går var det flere
norske som viste muskler. FM Petter Fossan tok seg av den danske FM Mads
Hansen og er oppe på 5,5 poeng. I dag har han hvit mot den polske IM Bulski.
Aryan Tari og Erlend Kyrkjebø vant også og har henholdsvis 5 og 4,5 poeng.
IM Petter Haugli fikk trøbbel ut fra åpningen. Petter spilte 4.f3 mot nimzo
og havnet raskt på defensiven mot GM Stellan Brynell. Petter spiller nok
bedre med 4.Dc2 som er mer i tråd med hans spillestil. Mossingen hadde en pen
seier mot Tari i hurtig-NM med 4.Dc2. Uansett, Petter spilte godt på defensiven
og fikk også noen mottrusler da Brynell landet i tidsnød. Haugli berget remisen
i et springersluttspill med bonde under. Han er oppe på 5 poeng og har hvit
også i dag, mot GM Vladimir Burmakin. Trolig en spiller som passer Petter
bedre enn Brynell. En utpreget posisjonell spiller. Mulighetene for poeng er
meget store for Petter i dag. Gunnar Stray spilte et interessant parti med et
kvalitetsoffer, men så tilsynelatende ut til å bli rent overende på damefløyen.
Hans danske motstander fikk etablert et par fribønder som så ut til å avgjøre.
Men Gunnar hadde også et par fribønder. Og etter det horrible Kg7 kunne Gunnar
vunnet på direkten med d7, men valgte dessverre feil bonde-e7- og da var det
ingen vei tilbake. Dansk seier! Dagens litt på kanten stod utvilsomt GM Tiger H.
Persson for da han spilte i et 30-tallstrekk på en dau remisstilling mot den danske
IM SImon Bekker Jenssen. Etter 7 runder leder GM-ene Cheparinov, Hector, Halkias
og Markus med 6 poeng. Følg dagens 8.runde live fra kl.13.Der får du toppmøtene
Hector-Markus og Cheparinov-Halkias.

2 kommentarer
    1. Halla Joakim.
      Dessverre er stillingen ikke riktig ved e7. Det er lagt inn lc1 tb8 som mangler på nettet. Kvalitetsofferet er sjanserikt , men jeg skulle selfølgelig slått på d5 før jeg spiller e4. Da står han ikke bra. Han står til vinst, men jeg får vinsten som jeg ikke tar . 41 Kg1???? taper jo , men kh3 vinner for meg. Jeg avslo remis tilbud i dag for nå skulle jeg prøve , men sjakken er brutal 🙂

    2. Ja, det var nok som jeg mistenkte og som jeg skrev i min kommentar til Paul.Ok Kh3. Har ikke fått sett nøye på det med pc. Synd. Du får klinke til mot Roger Sætre i dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg