Helgeintervjuet:IM Johan-Sebastian Christiansen


Dagens intervjuobjekt er IM Johan-Sebastian Christiansen. Den
19-årige Sandefjord-mannen som nå representerer Vålerenga skal
altså svare på intervjuspørsmålene i dag.Christiansen leverte nylig
kanoninnsats i Reykjavik Open og er en anerkjent lynekspert med
seier i NM i lyn i beltet. Her følger intervjuet.

1.Når begynte du å spille sjakk og hvordan ble du organisert i en klubb?

Jeg var på familieferie i Tyrkia når jeg var liten. Vi gikk bortover stranda og
kom over et digert sjakkbrett som stod på stranda.  Min 6 år eldre bror kunne
reglene så vi gikk bort og prøvde å spille. Etter at han lærte meg reglene syntes
jeg det var veldig gøy og ville spille der hele tiden. Når vi var tilbake i Norge igjen,
søkte foreldrene mine litt rundt for å finne en sjakklubb i nærheten. Etterhvert
kom de over Caissa sjakklubb i Sandefjord, som var perfekt i og med at jeg bodde
i Sandefjord. Jeg gikk der en ganske god stund, ble litt bedre i det jeg startet i klubben,
men jeg hadde ingen framgang over lang tid og hadde tenkt til å slutte med sjakk når
det skulle være sommerferie i klubben. Var først og fremst fotballen og delvis håndballen
som var i hovedfokus for meg på den tiden. Jeg ble fortalt rett før sommeren at Tønsberg
skulle arrangere Landsturneringen i sjakk 2008, så det kunne jeg jo være med på i og med
at det var såpass nærme. Jeg var med i barnesjakkleiren som alltid arrangeres under
Landsturneringene. En leir hvor man bor på skolen med andre barn, og gjør mange morsomme
aktiviteter og andre sosiale ting. Startet med å slå to stykker jeg hadde hørt var skikkelig gode
og kunne vinne miniputtklassen, nemlig Kjetil Andås i 1.runde og Mathias Sætre i 2.runde. De
neste rundene gikk derimot litt trutt. Det endte med en 28.plass av 46 deltakere. Verdt å
merke seg var 1.plassen som gikk til Kristian Stuvik Holm som allerede hadde en rating på
1353 og 2.plassen som gikk til Aryan Tari med 1470 i rating! Jeg derimot var fortsatt urated
og skulle få min første rating på hele 694! Jeg valgte å fortsette med sjakk grunnet alt det
sosiale og morsomme som foregikk under barnesjakkleiren. Carl Eric Horda, den gang
Vestfolds sterkeste sjakkspiller og medlem av Caissa sjakklubb så et talent i meg og
ønsket å trene meg. Det var veldig suksessfylt og neste år endte det med en 4.plass i
miniputtklassen under Landsturneringen 2009 i Bergen. Som Aage Sivertsen alltid sier
før han avslutter en historie om en suksessfylt reise “…and the rest is history”.

2.Hvilke sjakkplaner har du for våren og sommeren?

Nå går turen først til Dubai Open som starter 1.April. Blir
nok endel flere turneringer før sommeren, men ingen som
er fastsatt enda. Til sommeren blir det så klart Landsturneringen
og mest sannsynlig Xtracon Chess (tidligere Politiken Cup).
Så satser jeg også utrolig hardt mot OL senere i år. Det blir
tøft, men jeg gjør alt jeg kan for å kunne oppnå målet mitt

3.Hva kan du si om din spillestil på sjakkbrettet?

Først og fremst dynamisk, nesten bare dynamisk hehe. Men
noen ganger dukker det opp noen strategiske og posisjonelle
godbiter ingen forventer å se fra meg. For eksempel sluttspillseieren
min med svart mot GM Emil Sutovsky (2683) under EM for landslag
på Kreta høsten 2017. De fleste i sjakk-Norge er nok enig om at
jeg er en farlig angrepspiller. Jeg elsker fart og moro på sjakkbrettet
og spesielt gøy er det hvis jeg kan underholde publikum også. 

4.Favorittminne på sjakkbrettet.

Jeg har ikke et sjakkminne som peker seg ut som den desiderte favoritten,
men jeg setter veldig høyt svart seieren mot GM Sergei Rublevsky (2702)
under EM for klubblag 2015. Det å slå en 2700 spiller er noe jeg er veldig
stolt over og det er heller ikke mange andre nordmenn som har klart det
enda. Foreløpig er det bare GM Magnus Carlsen, GM Jon Ludvig Hammer,
GM Simen Agdestein, GM Frode Urkedal, GM Kjetil A Lie og meg. Mitt siste
IM napp var også et stort minne sett ut ifra starten min. Man måtte ta 6/9
poeng i den lukkede IM gruppen under Visma Chess 2015. Jeg startet med
0/3 og måtte rett og slett vinne resten. Det klarte jeg utrolig nok og kunne
smykke meg med IM tittelen. Kan nesten ikke utelate  både VM i lynsjakk
og hurtigsjakk 2016 og 2017 fra listen over favorittminner. 

5.Hvem vinner kandidatturneringen i Berlin i mars og hvorfor?

På forhånd hadde jeg håpet på Kramnik som vinner. Jeg tror han er den som
ville gitt Magnus tøffest matching under VM-matchen senere i år. Han er s
åpass solid og veldig vanskelig å slå. Gjør man en liten feil så kan det straffe
seg hardt mot en spiller som Kramnik. Ligger man da under med ett poeng
mot han, så tror jeg det er vanskelig å komme tilbake. Det startet jo veldig
bra for Kramnik, men nå har han dessverre falt av og jeg vil tro at det står
mellom Caruana og Mamedyarov. Jeg er veldig fornøyd med begge de som
utfordrere til Magnus, grunnet deres kampsjakk. Tror vi har mye underholdning
i vente da. Jeg personlig tror Caruana trekker det lengste strået, i og med at
han er mer erfaren i slike situasjoner han er i nå sammenlignet med Mamedyarov.
Jeg sier som Ole Brumm, “JA TAKK, BEGGE DELER

6.Din favorittspiller på sjakkbrettet. En begrunnelse.

Når jeg var mindre hadde jeg ingen klar favorittspiller, men i det jeg ble litt eldre
så var Alexander Morozevich desidert min favoritt. Han spilte fantastisk angrepssjakk
og kunne slå hvem som helst. Det var spesielt det jeg likte, at han kunne slå hvem som
helst og på forrykende måter noen ganger. Dessverre ble han veldig syk og var borte
fra toppsjakk i mange mange år. Han dukker noen ganger opp i turneringer, mest hurtig
og lynturneringer og da pleier jeg alltid å følge nøye med på partiene hans og hans sprøe
åpningsideer. Nå for tiden er det spesielt åpningsspesialister som er mine favorittsjakkspillere.
Markus Ragger, Matthias Bluebaum, Vladimir Fedoseev, Daniil Dubov og Evgeniy Najer er
de spillerne jeg følger overalt hvor de spiller og er mine desidert største favorittspillere. 

7.Hvordan ser din favoritthelg ut?

Det ville vært på en sjakkturnering med alle sjakkompisene mine fra alle land hvor vi
hadde kost oss med sjakk, mye humor og enda mer sjakk og latter

8.Favorittmat og drikke?

Pizza uten tvil og iskald Pepsi Max i et glass fylt av isbiter kan
virkelig ikke slås. 

9.Tanker om sjakkmiljøet i din hjemby Sandefjord?

Det er en flott klubb og den styres av en flott gjeng og har veldig
hyggelige medlemmer. Det hender at jeg er innom for en lynturnering
og da er det ofte noen nye fjes, som betyr at rekrutteringen går bra.
Jeg vet også at barnesjakken styres på en fabelaktig måte og all heder
til Morten Sundby som har styrt barnesjakken så lenge jeg kan huske.
En flott fyr som er veldig flink til å lære bort sjakk til de yngre. En virkelig ildsjel! 

 10. Andre hobbyer enn sjakken?
Fotball har alltid vært en stor del av livet mitt, nå kun som supporter. Før var
jeg en aktiv fotballspiller og det var det som var drømmen, å bli fotballspiller.
Chelsea er mitt favorittlag og jeg har vært over i England fire ganger for å se
på Chelsea kamp. Ellers drev jeg med friidrett og håndball da jeg var yngre,
men følger ikke like mye på det som jeg gjør med fotball. 

11. Hva gjør du om 10 år?

Om 10 år sitter jeg i min ferievilla langs den franske riviera og følger spent
med på Kandidatturneringen for å finne ut hvem som blir min nye utfordrer til VM tittelen

12.Langsjakk eller lynsjakk?

Lynsjakk!

13.Sjakk som tv-idrett. Tanker.
Helt fantastisk at sjakk har blitt en så stor tv-idrett. Ingen hadde vel virkelig trodd at det skulle
ta av slik det gjorde. Jeg synes det er helt fantastisk at sjakken får så mye fokus i Norge og at
den norske befolkningen ser hva sjakk “faktisk” er. Tusen takk til Magnus Carlsen som er
hovedgrunnen til at det ble en TV-idrett. Hadde det ikke vært for han, så hadde det nok
ikke vært så mye snakk om sjakk i media. Jeg både håper og tror at dette kommer til å
fortsette, og forhåpentligvis blir det bare større og større. 

14.Hva er så fascinerende med sjakk?

Det jeg synes er mest fascinerende er at jeg aldri har vært i nærheten av å ha det samme
partiet to ganger. Jeg synes det er helt utrolig at man får et helt nytt parti hver gang, jeg ville
trodd at en eller annen gang som har man et ganske lignende parti som man har hatt før, men
nei. Det blir alltid en avvikling, og det skjer ofte så utrolig tidlig i partiet også. Altså alle
mulighetene i sjakk er det som fascinerer meg

15.Tanker om lagsjakksesongen  som akkurat er ferdig

Det var jo en flott sesong for meg og mitt Vålerenga, kan ikke si så mye annet enn det. Vi vant
alle kampene våre og var aldri i fare for å bli tatt igjen av ett annet lag. Det hele avsluttet med
at rett før den siste eliteserie-helgen får vi nyheten om at Magnus Carlsen har blitt en del av
laget. Framtiden ser utrolig spennende og lys ut for Vålerenga! 

 16.Hva betyr NM i sjakk for deg?

NM er alltid utrolig spennende og tett i toppen. Enda har jeg ikke følt meg som en av favorittene
så jeg har ikke akkurat hatt en NM tittel som et stort mål i livet enda. Eliteklassen er alltid veldig
tight og alle kan slå alle, ifjor sa jeg til Matt og Patt at jeg gledet meg mer som en “tilskuer” enn
en spiller før NM startet. Grunnen var at jeg gledet meg veldig til å følge med på hvem som klarte
å trekke det lengste strået av spillere som, Jon Ludvig Hammer, Simen Agdestein, Aryan Tari,
Frode Urkedal og Kjetil Lie. Jeg visste at det kom til å bli tøft for meg å blande meg oppe i toppsjiktet
men jeg leverte uansett en god turnering og endte på 8.plass med en fin ratingframgang. Årets
NM ønsker jeg å være en farlig utfordrer som skal ligge i toppsiktet og kjempe om kongepokalen. 

17. Oppsummer kjempeinnsatsen i Reykjavik Open.

Det var en veldig uvanlig turnering fra min side. De siste månedene har jeg blitt mye mer solid og
taper ikke så mye som jeg gjorde før, da var det ofte enten eller. Jeg hadde noen solide remiser mot
sterke GM’er på 2600 og rett under 2600 både med svart og hvit. Det viktigste og vanskeligste i
slike åpne turneringer er å slå de lavere ratede spillerne. Jeg avga ingen poeng mot lavere ratede
noe jeg er veldig fornøyd med og avsluttet med en sterk seier mot tidligere Juniorverdensmester
GM Ahmed Adly (2643). 

18.Hvem er verdensmester i 2028?

Nå svarte jeg jo tidligere at jeg kom til å sitte på tronen, men for å være litt mer realistisk så kan det
hende at Magnus fortsatt sitter på tronen, men jeg tror det har kommet opp mange unge skumle
 utfordrere til den tid, men det er nesten umulig å si. 

19.Utdanning/jobb eller satsing som sjakkproff. Hvilken vei velger du?

Foreløpig så velger jeg veien mot sjakkproff. Det er dette jeg liker best og jeg ønsker å bli så god som mulig. 

 

 
 
 
 
 
 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg