Helgeintervjuet:Sven Wisløff Nilssen

Helgeintervjuet er tilbake. Sven Wisløff Nilssen som driver den populære
sjakkbloggen Sjakkfantomet er ukens intervjuobjekt.Her følger intervjuet.

1.Dine tanker omkring Tromsø SK

A) Refleksjoner rundt dine unge år som sjakkspiller i Tromsø. Stemning, andre
ting du vil kommentere…

Mine unge år i TSK var på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet.
Det var en spennende blomstringstid for klubben som fikk en rekke nye mesterspillere
i denne perioden. Jan S. Berglund kom til byen i 86 og var primus motor for
sjakklubben som fikk en rekke nye mesterspillere sugd av eget bryst i årene som
fulgte. Frode Bull Jæger, meg selv, Thomas Robertsen, Pål Røyset og Jon Kr. Røyset
ble alle sterke mesterspillere i denne perioden og vi sugde til oss lærdom av den
gamle garde og raste forbi dem. Det var gøy! Posisjonsspilleren Finn Haug,
strategen Sverre Karlsen, pragmatikeren Jan S. Berglund, taktikeren Jørgen
Christiansen og posisjonsløve Gunnar Johnsen. Vi møtte dem i klubben eller
på kafe og lærte deres kunster og ble bedre i en tid der datasjakken bare var
i startfasen. Chessbase var et ukjent begrep og internettspill tilhørte nerdene
på universitetet. Her var det Informator som gjaldt og egenanalyser kom ofte
godt med. En hyggelig tid.


B) Tromsø SK i dag og videre.

TSK har hatt mange blomstringstider – en var på 60-tallet med spillere
som Sverre Heim, Gunnar Johnsen, Magnus Bergvoll og Frans Larsen
og etter dette har klubben alltid vært relativt sterk – kanskje blant de 10 -12
beste i landet. Men nå ser det ut til å være et ungdomskull som ingen ende
vil ta med sterke jenter som Machlik-søstrene, Elise Forså og Elise Sjøttem
Jacobsen. Og enda sterkere gutter kommer i Endre Machlik, Tor Fredrik
Kaasen med flere. I dette spillet er Maxime Turov viktig – en stormester som
underviser på NTG i byen og som er til stor inspirasjon for eliteserielaget til
klubben og de unge spillerne. I tillegg er foreldrene til barna i TSKU flink å
stille opp så klubben ser ut til å ha en lysende fremtid.

C) Sjakk-OL i Tromsø hva vil du trekke frem.

For meg var åpningsseremonien, musicalen Chess og et par dager i VIP-
loungen høydepunkter under sjakk-OL. Sportslig la jeg merke til at Asia er
på gang og med gull til Kina og bronse til India så satte de en imponerende
standard for fremtiden. Kina vil få frem enda sterkere spillere i tiden som
kommer og jeg er spesielt spent på Wei Yi som virker skremmende talentfull.
2. Du var nylig i Reykjavik for å følge Reykjavik Open. Hvordan opplevde du
turneringen og oppholdet på Sagaøya? Islands fremtid som sjakknasjon?
Hvilke tanker gjør du deg om det?
Jeg var nok ikke på Island for å følge Reykjavik Open – men for å gå i Bobby
Fischers fotspor
. Målet med turen var altså å oppleve det islandske lynne, ha
en ferietur og se attraksjoner i tilknytning til Fischer som hans bosted, hans
favorittbokhandel og hans grav.
Jeg tror Island vil slite med å få frem så mange nye stormestre som de en gang
hadde. Verden er mer global og kunnskap går ikke lenger i samme grad fra far
til sønn, fra miljø til miljø og fra bok til sinn. Det går fra database til deg, fra
engine til dine forberedelser og fra internett til hvor som helst i verden. En helt
ny tid åpnet seg på 90-tallet med IKT revolusjonen – en tid der Asia vil gjøre det
godt.
3.Ditt favorittminne på sjakkbrettet.
Å jeg har mange – men et av de beste er da jeg ble Norgesmester i postsjakk
i 1995 og spilte et praktparti mot Per Lindblom som kan finnes kommentert hos
Sjakkfantomet. Et annet godt minne er da jeg i VM i Bullet – 1-min sjakk – i 1997
slo den kommende Verdensmesteren Stealthfighter / Hawkeye aka Roland
Schmaltz hele 3 ganger på en og samme dag i tildels gode partier i 1.runde
der jeg tapte 6-3 i matchen mot han. Selv om jeg tapte til slutt slo jeg godt fra
meg mot dengang verdens beste bulletspiller.
4.Andre hobbyer enn sjakken?

Jeg er glad i musikk og film som de fleste andre, men den store hobbyen ved
siden av sjakken er backgammon. Jeg var i de hine hårde dager mer eller
mindre profesjonell selv om det begynner å bli mange år siden nå. En habil
spiller for å si det mildt, og i 2001 og 2003 spilte jeg meg til finalen i Nordic
Open i Kjøbenhavn i øverste klasse – Championship flight i noe som kalles
Last Chance. Der spilles det 5 poengsmatcher og vi var rundt 100 spillere
med fra USA i vest til Japan i øst som deltok og jeg slo flere absolutt
verdensstjerner. I den ene av disse to finalene jeg spilte var motstander
sagnomsuste Paul Magriel – den største i spillets historie.
5.I midten av april starter Gashimovs minneturnering. Hva tenker du om den
turneringen?
Jeg tenker at det er nok en viktig turnering for Magnus som skal opp mot en
rekke unge jyplinger. Magnus har tradisjonelt sett hatt det tøffere mot folk som
Giri og Caruana enn mot Anand og Aronian så Grenke Chess Classic passet
Magnus godt med sin høye snittalder. I Aserbajdsjan er snittalderen lav og folk
som Vachier-Lagrave, Giri, So og Caruana står på startstreken. Likevel tror jeg
Magnus vinner igjen – i øyeblikket er han rett og slett klart best i verden.

6.Hvilke tanker har du om kvinner og sjakk?

Dette er egentlig et ikke-tema for meg. Jeg tror man gjør sjakken en bjørnetjeneste
ved å ha kvinnesjakk og jeg mener at Hou Yifan har stagnert i forhold til det å spille
VM for kvinner. Det har holdt henne tilbake og ikke gitt henne de samme sjansene
Magnus fikk ved hele tiden å spille mot sterk motstand. Hou Yifan gjorde det godt
på Gibraltar i 2012 og kunne gått helt til topps om hun slo Nigel Short i et omspill
– noe hun ikke klarte. Hadde en mann gjort det samme ville han utvilsomt satset
enda hardere. Yifan så i stedet ut til å måtte spille enda flere kvinneturneringer og
det var ikke til hennes beste. Kanskje kan jentesjakk forsvares – altså at vi har
et jente-NM og at man i aldersbestemte klasser gir jentene fortrinn. Men i voksen
alder ser jeg ikke helt poenget.

7.Hvem tror du blir VM-utfordrer i 2016? Hva slags sjanser har i dine øyne denne
utfordreren mot Magnus?

Jeg håper at Caruana eller Grischuk blir utfordrer i 2016. Av disse er det bare
Caruana som har gode sjanser mot Magnus – kanskje 40%. Jeg tror ikke noen
spiller i verden kan utfordre Magnus på like vilkår de næremste årene og kanskje
er det først når Wei Yi kommer opp og frem at Magnus får en VM-match som blir
virkelig spennende.
8.Din favorittspiller gjennom tidene? Hvorfor?
Bobby Fischer. På grunn av fighteregenskapene, 6-0, 6-0 og 6.5-2-5 og fordi han
parkerte hele det sovjetiske hegemoniet nesten helt på egenhånd. En annen god
grunn er at partiene hans er så strømlinjeformet. De har en slags rød tråd, en indre
logikk som jeg ser hos får andre spillere. Fischer var veldig konkret, veldig konsekvent
og han gjorde færrest feil i sjakkhistorien noe nyere data-analyser underbygger.
9.Favorittmat.
Jeg er veldig glad i italiensk mat – men få ting slår norsk mat når du bor i Norge.
Ovnsbakt ørret, mølja eller reinskav med potetmos, tyttebær og viltsaus er tre av
mine nordnorske spesialiteter.
10.Favorittprogram på tv.
Jeg ser lite på TV så der er jeg kjedelig. Nyhetssendinger, en film i ny og ned og en
sjelden gang er serie om den er god. Grey’s Anatomy er vel den serien jeg har sett
flest episoder av bortsett hvis vi ser bort fra gamle serier som X-files, Friends og
Seinfeld fra 90-tallet. Grunnen er enkel. Jeg har mistet både min mor og søster i
kreft og en slik serie der legene er heltene varmer er såret sinn og sier meg at ting
er mulig i vår tid.

11.Hva var din favoritturnering i tiden som aktiv spiller?

Min favoritturnering var selvsagt NM i postsjakk 1995 der jeg tok 12.5 av 14 mulige i
øverste klasse og ble Norgesmester.

12. Hvordan ser en perfekt helg ut for deg?

En perfekt helg starter gjerne med besøk på fredagen av gode venner som blir værende
til de er servert nattmat og noe skarpt i glasset. Så fortsetter den med mye god sjakk fra
Magnus. Et godt TV-program eller to og en utgave av Sjakkfantomet som får mange
kommentarer!
13.Hvem/Hva  ville du hatt med deg på en øde øy?
Begrunn hvis du synes det er nødvendig…
Jeg vill hatt en båt med meg slik at jeg kjappest mulig kom tilbake til sivilisasjonen. Måtte
jeg blitt der en stund ville jeg hatt en datamaskin med internett slik at jeg kunne kommunisere
med flest mulig over avstand. Livet leves med andre mennesker – men med bare ett annet
menneske på en øde øy ville det blitt stusslig ganske så fort.

14.Ditt forhold til Nordnorsk sjakkliv. Tanker omkring sjakkmiljøene i Nordland, Troms og Finnmark.

Jeg synes det er trist at sterke sjakkmiljøer som det i Narvik og Harstad ikke får ordentlig
dreis på skolesjakken. I Nordland har de en stor jobb å gjøre. Ellers legger jeg merke til at
Alta SK er i vinden og det er selvsagt gledelig. I disse dager er det enda ikke klart hvor Nordnorsk
Mesterskap 2015 skal arrangeres – det er trist å registere at dette mesterskapet nå er i en ny krise.
I en åpen verden med mange sterke internasjonale turneringer som er lett tilgjengelige er
det ikke lett å få med alle de beste i nord i ett NNM lenger. Grep må tas.


15. Du driver en svært populær og kvalitetsrik blogg. Hva skjer med Sjakkfantomets
blogg fremover? Noen spesielle områder du vil satse på videre. Sjakkskolen? Magnus?
Andre ting?

I første omgang vil bloggen gå videre som før. Mye Magnus, flere sjakkskoler og kanskje
mer om norsk sjakk i årene som kommer.

16.Hva driver du med om 10 år?

Jeg spekulerer sjeldent så langt frem i tid. Livet har lært meg at bak neste sving dukker
det gjerne opp noe du ikke forventet deg og et 10 års perspektiv er langt.

Da er det å bare å takke Sjakkfantomet for intervjuet! Jeg er tilbake med nye intervjuer
utover våren.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg