Helgeintervjuet: Odd Erling Mikalsen


Odd Erling Mikalsen (t.h.) fra Alta SK, her i kamp med Jan S.Berglund fra
Tromsø under OL-sjakken i Alta i mars, er ukens helgeintervju.
Revisoren og agroteknikeren med eget regnskapsfirma, Mikalsens Regnskap
AS, har i mange år vært en ekte ildsjel i Alta SK. Han har innehatt de fleste
vervene i Alta SK og Alta SKU.Odd Erling har fire barn som alle har vært
innom sjakken. Nå er det bare sønnen Erlend som satser på sjakken.
Erlend leverte sterk innsats i Eliteklassen i NM i Trondheim, blant annet
med seier mot IM Atle Grønn. Her kommer intervjuet. God fornøyelse!

1.Tanker rundt sjakk-OL i Tromsø?
Et eventyr.Arrangementet var enormt, og Tromsø greide det og vel så det.
Jeg var sjakkturist i tre dager under OL og det var en opplevelse. Den
største norske prestasjonen etter min mening var IM Frode Urkedals
seier over verdensstjernen Vassily Ivanchuk.Satt klistret til skjermen og
bare ventet på når Frode skulle kollapse.Så skjedde det motsatte. Helt
utrolig.men for min jobb i mitt regnskapsbyrå var det bra det ikke varte
lenger… Ellers kan man nok kritisere laguttakene.Jeg kunne tenkt meg et
team Nord-Norge som Norge 3 i herreklassen, og mener vi kunne stilt et
bedre lag.Og det er ei gåte hvorfor Altas Ingrid Andrea Greibrokk ikke ble
tatt ut på Norges 3.lag i kvinneklassen.En klar forbigåelse og en skandale.

2.Hvordan ser en perfekt helg ut for deg?
En fjelltur over Finnmarksvidda kanskje.

3.Favorittminne på sjakkbrettet.
Utvilsomt da jeg møtte Magnus Carlsen i 3.runde av Barentsmesterskapet
2003.Magnus var 12 år og nyslått FM med rating 2346. Han feide selvfølgelig
meg av brettet i stor stil.Noteringsskjemaet er sirlig signert av Magnus og har
fått plass i glass og ramme på mitt kontor.Et minne for livet.

4.Andre hobbyer enn sjakken?
Jakt, fiske, friluftsliv og politikk – har hatt en del tillitsverv i Alta Frp. Liker å delta
i politiske diskusjoner i lokalpressen og på sosiale medier.

5.Sjakkplanen for høsten?
Ingen store planer, men kanskje en turnering utenlands.Prioriterer den ukentlige
sjakkvelden i Alta SK som jeg har gjort i 20 år.

6.Åssen er ståa i Alta SK for tida?
Alta SK har god rekruttering etter at vi fikk inn driftige folk i styret i ungdomsklubben.
Jørund, Christine og Paul m.fl. fortjener all mulig heder for sin innsats i barnesjakken
de senere år.Det har gitt seg resultater i form av talenter som har hevdet seg både
lokalt og nasjonalt.Og så må jeg nevne min sønn Erlend som spilte i Eliteklassen
under sommerens NM med finfint resultat.

7.Hva tror du om VM-kampen Magnus-Anand?
Magnus vinner klart. Men jeg er ikke så sikker på at matchen kommer til å gå som
planlagt. Det er usikre forhold i verden og mye kan skje fram til kampen etter planen
skal spilles. Men uansett når og hvor den blir spilt vinner Magnus.

8.Din favorittspiller gjennom tidene? Hvorfor?
Magnus Carlsen. Det trenger ingen forklaring.Han er best og han er norsk.,
og han er fortsatt Magnus.

9.Favorittmat.
Tja, jeg spiser egentlig altfor mye, men lutefisk i jula er bare fantastisk godt.

10.Favorittprogram på tv.
Dagsrevyen og Urix.Kjedelig svar, men det er så mye søppel på tv at jeg ikke
gidder se mye.Debattprogrammene kan også være greie å se, men det fordrer
at programlederne holder seg nøytrale og objektive. Det gjør de sjelden.

Jeg vil takke Odd Erling for at han tok seg tid til å svare så grundig på spørsmålene
til dette helgeintervjuet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg