Spennende innspurt i NNM

Det ble en spennende avslutning på NNM. Jeg hadde ikke de største forventningene
før siste runde. Unggutten Magnus Eriksen hadde spilt monstersjakk de første dagene
og det å skulle beseire ham med svart virket nesten som en umulig oppgave. Samtidig
måtte Peter avgi poeng mot Tron Walseth. Jeg var som sagt heller pessimistisk før
starten på siste runde.

Etter startfasen av partiene våre, russisk i mitt og engelsk hos Tron og Peter, så det
ut som Peter hadde styring mot tittelen. Utover i partiet endret ting seg og Peter greide
bare remis mens jeg fikk opp en bekvem fordel og avviklet til bonde over i tårnsluttspillet.
Etter ble det klart at jeg ville vinne og da kvaliteten såvidt gikk i min favør, viste det seg
at jeg stakk av med min første NNM-tittel! Et stort øyeblikk! Det er en tittel jeg har hatt meget
lyst på helt siden 2003 da jeg flyttet til Nord-Norge. Mission accomplished! Torben ble nummer
tre med 4 poeng etter seier mot NNM-general Jan S.Berglund i siste runde. Mesterskapets
store overraskelse var Mo SKs Magnus Eriksen som altså leverte kanongod sjakk i store deler
av mesterskapet. Han hadde definitivt fortjent en bedre skjebne, men 16-åringen får flere
sjanser.

Paul Johan (bildet) var sterk i klasse 1-2 og kunne sikre seieren med remis mot Alf Gjøran
Jakobsen i siste runde.

I klasse 1-2 vant Paul Johan Jenssen overlegent med 5,5. I juniorklassen vant Monika Machlik.

Tromsø SK leverte et pangmesterskap og deltagerne trivdes svært godt i Nordens Paris denne
pinsen. Takk!

For partier og komplette resutater, gå til linken under.

http://tournamentservice.com/viewgame.aspx?TID=NordNorskMesterskap2010-TromsoSjakklubb&GROUP=Mester&gameno=41

Foto:Tromsø SK/Joachim S.

2 kommentarer
    1. Vil bare si gratulere til deg her på bloggen din gode Joachim. Vi har blitt glade i deg her i Nord Norge, og setter pris på at du også ser ut til å ha blitt ganske mange prosent finnmarking etter dine mange år her i nord. Håper denne seieren gir deg ennå mer inspirasjon til å komme tilbake til andre turneringer her i vår landsdel. Ser jo til min forskrekkelse at du ikke er påmeldt i ACC i år!! Vil du virkelig gå glipp av tidenes sjakkturnering i Norge?

    2. Takk så meget, Jan S.! Hyggelige ord! Jeg setter meget stor pris på sjakkmiljøet i nord og det er
      alltid meget trivelig å komme nordover å spille. Jeg kommer gjerne oppover oftere. Litt i tvil om jeg får det til å klaffe med Arctic i år. Lysten er der, men NM,Kreta og en bedre halvdel som hadde ønske om bilferie i Norge i slutten av juli, begynnelsen av august gjør at det kan holde hardt i år. Men neste år…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg