Mandagsintervjuet:Pål Røyset


Dagens intervjuobjekt er Pål Røyset (t.v.) fra Tromsø. En spiller som
har vært med i Eliteklassen flere ganger. Pål har vunnet NNM syv 
ganger og vært en naturlig støttespiller for Tromsøs elitelag i en
årrekke. Pål er totalt sett Tromsøs mestvinnende spiller gjennom tidene.
I helgen ble han nummer 3 i Tromsøsjakken.God fornøyelse!

1.Når begynte du å spille sjakk og hvordan ble du organisert i
en klubb? Hva fascinerer med spillet sjakk?

Jeg lærte sjakk omtrent 11 år gammel på skolen og begynte i
Tromsø Sjakklubb like etter, i 1985 mener jeg.  Den gang, som nå,
synes jeg alle mulighetene og silingen av disse, er og blir et
interessant aspekt ved sjakken.  Og at det alltid er rom for en
ny vurdering, en revidert oppfatning av et trekk, en plan, en stilling.


2.Hvilke sjakkplaner har du for høsten?

Planen er å spille Tromsøsjakken som avsluttes denne søndagen 2.9.
Deretter følger turneringene Blåbyen på Sortland, Advokatfirmaet Finn
International i Harstad, Nord-Troms Open på Skjervøy, lagsjakk/eliteserien,
Hastings Chess Congress i romjula og strekker seg noen dager over i januar.


3.Hva kan du si om din spillestil på sjakkbrettet?

Spillestilen min er vel mest på det posisjonelle.  Jeg er ikke noe spesielt
god til å regne varianter i kompliserte stillinger og søker ofte å forenkle
til det som gir oversikt og kontroll.


4.Favorittminne/r på sjakkbrettet.

Et av mine mest minneverdige hendelser var å sette Rune Djurhuus sjakk
matt i en turnering på Gausdal en gang på 90 tallet.  Det var prikken over
ien etter et langvarig og forrykende angrep mot svarts kongestilling i et noe
passivt fransk forsvar.  Dette var min første stormesterskalp i et parti med
klassisk betenkningstid.


5.Hvem vinner VM-kampen.? Hvordan utvikler kampen seg?

Magnus vinner VM etter en jevn og nervepirrende match.

6.Din favorittspiller på sjakkbrettet. En begrunnelse.

Det er så mange gode spillere i vår tid, men om jeg må velge en, så må det bli Magnus.
Fordi han er en universell spiller med nær sagt magiske evner ved brettet.

7.Favorittmat og drikke?
Jeg liker mye forskjellig mat og har ingen spesiell favoritt til midddag.  Variasjon er
bra også i matvegen.

8.Andre hobbyer enn sjakken?
I barndommen gikk jeg på musikkskolen og øvde på en kassegitar.  Kunne
tenke meg å friske opp noen toner, må bli flinkere å sette av tid til det.

9. Hva gjør du om 10 år?
Om 10 år gjør jeg trolig noenlunde det samme som i dag; kjører taxi som levebrød
og deltar i sjakkturneringer i Norge og utenlands.

10.Langsjakk eller lynsjakk?
Jeg foretrekker langsjakk siden det fort kan føles litt pesete og stressende med lynsjakk.
Men på appen LiChess liker jeg paradoksalt nok å koble av med blitz 3 0.

11.Thailand som feriemål? Andre feriemål du kan anbefale?
Thailand er et varmt og billig ferieland, man kan gå i sandaler, shorts og t-skjorte hele året.
Mange nordmenn ferierer der.  Har snakket med noen av dem som hevder en norsk pensjonist
får minst dobbelt så mye valuta for pengene i Thailand kontra i Norge.
Som regel reiser jeg i forbindelse med å delta i turneringer og det vil jeg for det meste holde meg til.

12. Tanker om  Finn Chess International oktober2018.
Det er artig å se at Harstad med primus motor Stein Jensen og Nils Jakob Schjelderup
med flere lykkes få med sterke spillere langveisfra hver eneste høst.  Det liker jeg og velger
å støtte turneringen ved å delta og satse på å gå helt til topps. 


Da er det bare å takke Pål for at han stilte opp til dette intervjuet.

 

 
 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg