Sjakkintervjuet:FM Øivind Johansen


Dagens intervjuobjekt er FM Øivind Johansen (t.v.) fra Sarpsborg SK.
Øivind har i en mannsalder vært bærebjelken i Sarpsborgs førstelag
i lagsjakken. Tidligere var han lagleder for norske OL-lag i sjakk.
Juristen bor til daglig i Oslo og jobber i olje-og energidepartementet.

1.Når begynte du å spille sjakk og hvordan ble du organisert i en klubb?

Jeg lærte sjakk hjemme som 5-6 åring, og ble med i daværende Rakkestad
Sjakklubb da jeg var ca. 7 år. Deretter kom jeg inn i det blomstrende
skolesjakkmiljøet rundt Bergenhus skole (fortsatt i Rakkestad, ikke Bergen)
hvor ildsjelen John. H. Jensen og de to unge og dynamiske skolesjakklærerne
Erik Høidahl og Geir Afdahl gjorde en kjempejobb. Vi ble nr. 3 i NM for
barneskoler i 1977, og så vant vi i både i 78 og 79. Det var stort! 

På 1970-tallet var man som barn ikke bortskjemt med reising, så selv
Kopervik på Karmøy og Fyllingsdalen utenfor Bergen var eksotiske
reisemål for unge sjakkspillere fra indre Østfold.

Høsten 1978 begynte jeg med “voksensjakk” i Sarpsborg Sjakklubb, hvor jeg
har vært hovedmedlem siden.

2.Hvilke sjakkplaner har du for våren og sommeren?

Det blir først landsturnering på hjemmebane i Sarpsborg (takk til arrangøren Moss SK!)
. Jeg er fortsatt i tenkeboksen om det blir klasse Mester eller Senior, etter at de senket
aldersgrensen ned til 50. Føler meg langt fra å være “senior”, men fødselsdatoen sier
noe annet. Deretter blir det nok også i år Xtracon i Helsingør. En kjempefin turnering
med god atmosfære og hvor det er trivelig å treffe gamle kjente.

3.Hva kan du si om din spillestil på sjakkbrettet?

Jeg spiller nok relativt rolig og forsøksvis saklig sjakk, med mer fokus på posisjonelle og
oversiktlige stillinger enn grisespill og ville taktiske slagvekslinger. Oversiktlige midtspill
og sluttspill er etter min smak. Jeg vokste opp med Karpov som verdensmester, og har
alltid hatt sans for stilen hans. Men selvfølgelig uten noen som helst sammenligning for øvrig. 

4. Favorittminner ved sjakkbrettet.

Det er vanskelig å peke ut ett. Jeg vil trekke frem norgesmesterskapene i skolesjakk nevnt
ovenfor. Å vinne Karlstad Open i 2003 var vel kanskje mitt beste sportslige resultat. Jeg
har vært så heldig å få være lagkaptein for Norge under 5 sjakk OL. Det første i 1994 i
Moskva var spesielt, da vi kunne følge Kasparov og hele verdenseliten på nært hold.
Og mitt siste sjakk-OL i 2004 på Mallorca var det første til Magnus, der han vakte stor
oppsikt på 1. bord som 13-åring. Da kunne vi vel ane hva som var på gang, men ikke
at han skulle bli så stor. Jeg har også mange gode minner fra Gausdal under Arnold J.
Eikrems ledelse, da dette ble ansett som “sjakkens Mekka”. Lagsjakk i Sarpsborg særlig
midt på 1990-tallet frembringer også gode minner. Da kom vi til det som den gang var
NM-finalen med et lag bestående av bl.a. mossingen Petter Haugli og de den gang unge
haldenserne Frode Elsness, Jon Qvortrup og Cato Saksgård. I dag kunne vi vel kalt oss “Østfold United.”

5.Hvem vinner kandidatturneringen i Berlin i mars og hvorfor?

Jeg tror på Kramnik. Han leder etter 3. runde (i skrivende stund) men jeg hadde også
ham som forhåndsfavoritt sammen med Caruana og Aronian. Kramnik har enorm spilestyrke
og sjakkforståelse, klarts størst rutine på dette nivået, og han virker også å ha
gode nerver og håndterer tidsbruken bra. Kramnik mot Magnus kunne blitt en kjempematch.
(Senere har ting utviklet seg og Kramnik har skuffet mange med flere unødvendige tap.
Etter 9.runde leder Caruana med 5,5 poeng foran Mamaemdyarov på 5.Kramnik har falt
til 3,5 poeng og er trolig ute av kampen om å bli VM-utfordrer.Red anm)

 

6. Din favorittspiller på sjakkbrettet. En begrunnelse.

Jeg vokste opp med Karpov-Kortchnoi matchene, og deretter Karpov-Kasparov perioden.
Jeg heiet mest på Kortchnoi og deretter Kaspaarov, fordi de var både opprørske mot Sovjetsystemet,
men også som store fightere ved brettet.  Det er kanskje ikke stuerent å si det, det er vel her en
bør si Alekhine eller Fischer for å være sjakklig politisk korrekt, men jeg liker faktisk også å se
gjennom mange av partiene til tidligere verdensmester Tigran Petrosian, som nok har fått et
ufortjent rykte som remiskonge og kjedelig. I en gammel artikkel i svenske Schacknytt, som
dessverre gikk inn for noe år siden, ble han vel omtalt som den “Førbjudna hjälten”. Kan for
øvrig anbefale boken “Python Strategy” som er en biografi med en samling av hans partier.
Det er noe med stilen som tiltaler meg. I moderne tid heier jeg selvfølgelig på Magnus.

 

7. Hvordan ser din favoritthelg ut

Kanskje en dag med lagsjakk om vinteren og en golfrunde om sommeren. Synes ellers det
er greit å ha en dag eller to uten fast program, bortsett fra å følge en Liverpoolkamp da.

8. Favorittmat og drikke?

Liker godt å spise sjømat og supper, og drikker gjerne Farris (den blå klassiske) og øl.
Men hver for seg.

9. Tanker om sjakkmiljøet i Sarpsborg? Hvilken rolle har personer som avdøde Arne-Roger
Jensen og turneringsleder Ole Kr. Førrisdahl spilt for Sarpsborg SK?

Arne-Roger, som dessverre gikk bort altfor tidlig, var en utpreget klubbspiller som nok likte
seg best innenfor nedre Glomma-regionen. Han var også en “personlighet” i positiv forstand
i, med mange sterke meninger og kjappe og ofte treffsikre analyser der han regjerte ved
analysebrettet inne på kjøkkenet i Sangerhuset. Han satte farge på klubbkveldene. Han kunne
nok av og til erte på seg folk med sin noe særegne sans for humor og særpregede latter
, men vi som kjente ham godt visste at humoren aldri var ondsinnet. Arne-Roger var en
sterk spiller, som også bidro mye i lagsjakken. Han stilte alltid opp og var i tillegg en solid poengsanker.

Ole Kristian har jeg kjent godt helt siden barndommen i Rakkestad. Han har betydd veldig mye på
det organisatoriske plan i klubben som styreleder og turneringsansvarlig. Han skal også ha stor
kred for sin stahet i starten med det som viste å være det geniale “Konrad-konseptet” i lynsjakk,
som nå har vært brukt i mange år i Sarpsborg. Han har også introdusert andre turneringsformat
som nok kan være krevende å følge med på og resultatberegne for de av oss som ikke har
doktorgrad i fysikk.

10. Andre hobbyer enn sjakken?

Jeg spiller golf ganske aktivt, og liker å lese, særlig historie. Jeg er vel også over middels
interessert i å følge med på sport, særlig fotball. Liverpool og Fredrikstad FK er lagene jeg heier på.
Hvis du er oppvokst i Rakkestad er det for øvrig helt vanlig å heie på FFK, hvis noen lurer.
Jeg må imidlertid forte meg å legge til at i ishockey er det Sparta som gjelder.

11. Hva gjør du om 10 år?

Jeg får håpe at helse og annet er bra, så da vil jeg nok anta at jeg fortsatt jobber i Olje- og
energidepartementet og spiller sjakk og golf på fritiden.

12. Langsjakk eller lynsjakk?

Veldig vanskelig spørsmål. Jeg har sans for begge deler. Det blir en del lynsjakk på nettet,
men det er også moro å stikke innom OSS på tirsdagsturnering eller Superlyn. Langsjakk gir
tid til mer fordypning, og er viktig å holde fast ved. Etter mitt syn blir det vel mye fokus på
lyn- og hurtigsjakk, også på internasjonalt toppnivå.Får si som Ole Brumm; ja takk begge deler.

13. Sjakk som tv-idrett. Tanker.

Jeg vokste opp med ingen eller svært begrensede sjakksendinger på TV. Det eneste jeg
kommer på var noe merkelige greier med Hasse Alfredsson på svensk TV, som vi fikk inn vi
som bodde nær svenskegrensen på 70-tallet. Etter at Magnus slo seg opp til verdenstoppen
synes jeg Norge ved særlig NRK og TV2 har gjort en helt fantastisk jobb med å skape sendinger
som fascinerer et bredt spekter av seere, selv om sendingene varer i timevis. Uten å nevne alle,
har personer som Torstein Bae, Hans Olav Lahlum, Hammer-man, Simen m. fl.  bidratt stort til
å popularisere sjakk. Jeg blir stadig overrasket når f. eks. kollegaer på jobb, som knapt kan
sjakkreglene, sier at de synes det er så spennende å se på sjakksendingene på TV. FIDE
kan lære mye av Norge på dette området for å popularisere sjakken, og gjøre den mer
attraktiv for både sponsorer og et bredere publikum internasjonalt.

 

14. Hva er så fascinerende med sjakk?

Det er et dypt spørsmål som det er vanskelig å svare på. Å spille gir jo både et adrenalinkick
og en mestringsfølelse når det går bra, og dersom en i tillegg spiller et bra parti/finner en genial
plan eller fine kombinasjoner gir det også en ekstra “kunstnerisk” tilfredsstillelse. Sjakkens lange
historie og all litteratuten som finnes er en ekstra dimensjon både som kilde til økt sportslig
kunnskap og historie om sjakken. Det sosiale miljøet er også veldig viktig, selv om det på
mange måter er en individuell sport.

15. Tanker om lagsjakksesongen (Østlandsserien) som akkurat er ferdig

I Sarpsborg gjorde vi en ok sesong med tanke på at vi var relativt sikre på å holde plassen allerede
3-4 runder før slutt. Slik har det ikke vært de siste årene, hvor vi har vært avhengig av at vinneren
av Østlandsserien måtte rykke opp via Elitekvalikken for at vi skulle holde oss. Takk til Joachim som
trofast stilte opp og tok den lange reiseveien, og i tillegg scoret solid med poeng og var ubeseiret
på 1. bord. Med litt mer flyt på de siste bordene kunne vi fort tatt en 3-4 lagpoeng mer, så alt i alt
var  det vel godkjent. Jeg håper imidlertid at vi kan hevde oss enda litt bedre neste sesong.

16. Hva betyr NM i sjakk for deg?

Jeg deltok i mitt første NM, dvs Landsturnering, i Risør i 1978. Etter det har jeg vel ca. 25 deltagelser,
de aller fleste fram til tidlig 2000-tall. Det var noe som var en veldig viktig turnering å delta i.  Etter det
har det blitt mer sporadisk. Tidligere var det et “must” å delta, men nå blir det mere til at jeg deltar
når det er i østlandsområdet. Sist var i Oslo i 2015, men nå til sommeren blir det på hjemmebane
i Sarpsborg. Det ser jeg fram til.

17. Hvordan vil du beskrive sjakkmiljøet i Oslo der du bor kontra sjakkmiljøet i Østfold? 

Av naturlige grunner er jeg mer aktiv i Oslo, siden jeg bor 100 m fra Oslo Schakselskap, og hvor jeg
har er bimedlem siden 1990-tallet (og vunnet ett klubbmesterskap). Her er jeg bortskjemt med en
klubb som er åpen hver dag og som har en rekke aktiviteter. Pga jobb og annet er det dessverre
litt begrenset hvor mye jeg bruker tilbudet. I Østfold har det lenge vært bra aktiviteter i Sarpsborg,
særlig med lyn- og hurtigsjakkturneringene som arrangeres. Dessverre er det lenge siden jeg fikk deltatt
her.  Fredriksstad har også fin aktivitet, og Moss ser jo ut til å rykke opp i Eliteserien. Jeg synes
miljøet er godt på tvers av klubbene, og det er noe en særlig merker når en spiller turneringer som
Xtracon eller Karlstad Open, hvor det er naturlig å henge sammen også sosialt. Fordelen med Østfold
er at alle kjenner alle, mer eller mindre. I Oslo er det mange flere spillere, så man blir ikke like godt kjent med alle.  

 

18. Hvem er verdensmester i 2028? Jeg tror Magnus kan være verdensmester også i 2028 hvis
motivasjonen og spillegleden fortsatt er der. Han vil jo da fortsatt være i 30-årene, noe som
tidligere var regnet som optimalt med tanke på fysisk form og oppsamlet erfaring. Verdenstoppen
i dag ser ut til å bli stadig yngre, så det kan godt være en vi ennå ikke har hørt så mye om. Mest
trolig fra India (kanskje han med det vanskelige navnet,; Praggna ? et eller annet) eller en kineser.

Da er det bare å takke Øivind for at han stilte opp til dette intervjuet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg