Helgeintervjuet:Frank Remman


Helgens intervjuobjekt er Frank Remman. Tromsømannen som¨vokste
opp på Sortland har svart på en del spørsmål som jeg nå offentliggjør.
Frank skal spille helgens GP-turnering i Tromsø. Jeg ønsker ham
lykke til med turneringen. På bildet ser vi Frank mot Mikael Rølvåg
i Bodø GP for noen år siden.

1. Når begynte du å spille sjakk og hvordan ble du organisert i en klubb?

Jeg ble introdusert for sjakk av min gode nabo Roy-Atle i Vesterålen da
jeg var 8 år gammel, og syntes det var ekstra spennende at han hadde
en liten sjakkcomputer. Det var en liten mystisk svart firkantet boks som
gjerne brukte flere minutter på å hoste opp et trekk, men et var verdt
ventetiden! På videregående ble det mye sjakk i mattetimene sammen
med den sympatiske Sortlandsspilleren Jonny Fredriksen, og timer på
biblioteket der vi spilte og studerte partier mellom Kasparov og Karpov.

Først da jeg flyttet til Tromsø for å studere, så tok jeg en telefon til leder
Jan Sigmund i Tromsø Sjakklubb, og dermed var ikke veien lang til
TSKs lokaler i Bridgens Hus den gang. Sjakkinteressen tok virkelig
av i de første årene av 90-tallet, med høy turneringsaktivitet og relativt
bra framgang. Spesielt huskes de mange deltakelsene i landsturneringa
og Kalott-turneringa i Hammerfest.  

2. Hvilke sjakkplaner har du for våren og sommeren?

Jeg har ikke lagt kabalen helt, men i vår skal jeg i hvert fall delta i
helgeturneringene Marssjakken i Tromsø og Rallarsjakken i Narvik.
Har også lyst til å delta i Nordnorsk mesterskap. Det blir ofte lite sjakk
på sommeren pga. familieliv, men det kunne ha vært gøy og deltatt
i en internasjonal turnering á la 7 runder over 5 dager eller lignende.

3. Hva kan du si om din spillestil på sjakkbrettet?

Tja hva man skal si? Liker gjerne å variere åpninger og går ikke av
veien for å prøve originale ting av og til, dog med varierende hell. Er
ikke spesielt teoristerk. Skulle egentlig ønske man var bedre i alle
spillets faser i tillegg til det taktiske, men men.. Har kanskje blitt litt
flinkere å unngå den verste tidsnøden og spiller litt mer pragmatisk.
Det hadde ikke skadet om man hadde vært litt råere og regne varianter.

4. Favorittminne på sjakkbrettet.

Ja jeg kommer vel ikke utenom sjakk-OL i Tromsø. I tillegg til sjakkfesten
så hadde jeg gleden av å ha legenden GM Eugenio Torre fra Filippinene
på middagsbesøk hjemme hos meg sammen med sin hyggelige kone.
Etter middagen var desserten lynsjakkspilling, gjennomgang av flere av
hans praktpartier (deriblant hans vinst mot Karpov i 1976) og ikke minst
alle hans gode historiefortellinger om han selv og hans kamerat, selveste
Bobby Fischer. En slik kveld glemmer man ikke med det første!

5. Hvem vinner kandidatturneringen i Berlin i mars og hvorfor?

Godt spørsmål! Det har vært en meget fartsfylt start med mye god sjakk
og underholdning. Kramnik åpnet sensasjonelt, men måtte strekke våpen
mot Caruana runden etter. Aronian ser også ut til å ha våknet etter en dårlig
start. Jeg tror det blir kamp til døra, men tipper at ungdommelige Caruana
har best kondisjon og drar dette i land.

6. Din favorittspiller på sjakkbrettet. En begrunnelse.

Hvis jeg må peke på én spiller, så blir det Mark Taimanov. Han var en fantastisk
sjakkspiller som møtte sitt nemesis i Bobby Fischer og ble aldri den samme etter
0-6 slakten i Kandidatturneringa 1970. Han har minst én fascinerende sjakkåpning
oppkalt etter seg (Taimanovvarianten i Siciliansk), mange flotte partieksempler
og hadde utrolig nok enda et fantastisk talent i fingrene og endte opp som en
konsertpianist i verdensklasse. En utrolig kombo som få kan matche!

7. Hvordan ser din favoritthelg ut?

 Jeg må innrømme at det er godt å bare koble av helt med familien, spise taco og
se på folkerekka på tv. Det er selvsagt ikke halvgærent å koble av med å spille
sjakk hele helga heller ;-).

8. Favorittmat og drikke?

Jeg er svak for det vietnamesiske kjøkken, og ønsker å komme tilbake til Vietnam
og smake på den fantastisk gode maten man fikk servert på en ferietur for 5 år siden.
En god vin hører selvsagt med.

9. Dine tanker til Fischer-random matchen mellom Magnus og Nakamura på Høvikodden.

Dette ble en flott sjakkopplevelse, flott formidlet av NRK med Torstein Bae i spissen,
og ikke minst av aktørene selv. Tror folk flest fikk øynene opp for hvor morsom denne
sjakkgrenen kan være, med mange spennende og ubalanserte stillinger. Nå er det bare
å se fram til den offisielle VM-turneringa neste år med de 8-10 beste spillerne i verden!

10. Andre hobbyer enn sjakken?

Har tidligere holdt på med å komponere musikk, og håper å finne roen og
inspirasjonen til å lage musikk i nær framtid. Nå går det mest i quiz, og synes det både
er sosialt og morsomtå quize i lag med andre. Vant bymesterskapet i quiz i Tromsø i fjor
vår med mitt lag og detga mersmak. Tar gjerne en reprise nå i vår. Vi er flere sjakkspillere
på laget, bl.a Audun Pedersen og Jan Rokvold (TSK). Ellers prøver jeg å holde meg i form
med å jogge.

11. Hva gjør du om 10 år?

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke jeg gjør så veldig mye annerledes enn det jeg gjør nå.
Sjakken kommer uansett til å være med meg resten av livet.

12. Langsjakk eller lynsjakk?

Ja takk begge deler J. Til og med samtidig! Har jo lansert idéen med universalsjakk i fjor høst
( langsjakk, hurtig- og lynsjakk i en og samme turnering), og hjalp gladelig primus motor i
Skjervøy SK, Øivind Jakobsen, med å arrangere landets første universalturnering med
stort hell i Skjervøy på senhøsten. Turneringen og det sosiale rundt ble en stor suksess,
og undertegnede ser allerede fram til en enda bedre turnering i Skjervøy neste høst.
På den annen side lever jeg også godt med en helg med bare langsjakk. Utviklingen
er jo slik at det går mot stadig kortere betenkningstid og at langsjakken sånn
sett er litt i fare. Jeg er derfor en av forkjemperne for å bevare en lengre betenkningstid,
og da først og fremst i forhold til landsdelens flaggskip; Nord-Norsk Mesterskap. 

13. Sjakk som tv-idrett. Tanker.

Helt utrolig bra! Her kan jeg bare nok en gang skryte uhemmet av NRK sine sjakksendinger,
som har klart å engasjere folk som tidligere bare hadde et perifert forhold til sjakk. Hadde
aldri i min villeste fantasi kunne forestilt meg at en sjakksending kunne engasjere så vel
madammen og svigermor. Vet at de spesielt er svak for Torstein Bae og hans
fantastiske formidlingsevner.

14. Hva er så fascinerende med sjakk?

Sjakk rommer så uendelig mange muligheter. På mitt nivå kan man eksperimentere en
god del og i tillegg slippe unna med det. Samtidig er det fascinerende at det skal bare
ett enkelt trekk til for å ødelegge et ellers relativt feilfritt parti. Pendelen kan svinge
voldsomt fra trekk til trekk, og det psykologiske spiller jo også en stor rolle i sjakken. 

15. Tanker om den nordnorske lagfinalen?

Den ble akkurat så spennende som en slik finale kan være! Dramaturgien var ikke
mindre spennende i år, og utfallet kunne fort ha endt annerledes. Denne gangen
var det Tromsø som tok best vare på sjansene. Nå blir det spennende å følge den
videre kvaliken mot Eliteseriespill. Håpet om to Nordnorske lag i Eliteserien for
første gang lever i hvertfall! Det var også morsomt med den gode bredden av
lag fra Bodø til Kirkenes, for det har ikke vært en selvfølge i årenes løp.

16. Tanker om de nordnorske sjakklivet?

Synes det Nordnorske sjakklivet lever i beste velgående, med mange flere aktive
klubber nå enn for bare få år siden. Det gjøres en god rekrutteringsjobb i flere
klubber, mange talenter gjør seg gjeldende på den nasjonale scene og mange
deltar også i utenlandske turneringer. Det er morsomt å følge videre framgang
for dyktige karer som Benjamin Arvola, Tor-Fredrik Kaasen, Andre Nielsen,
Mads-Vestby Ellingsen, Gunnar Lund, Machlik-søskene m.fl.

17. Tanker fra NM i Moss 2006….

Ja det var et fint mesterskap i fine omgivelser nær Vannsjø. Har jo bodd i byen
som liten gutt og tilbragt flere somre her. Rent sportslig gikk det heller åt skogen
for meg. Tror jeg debuterte i klasse 1 og fikk melkesyre på slutten med tre
smultringer etter en grei start. Mener å huske at en viss Joachim Solberg
gjorde en flott turnering i Mesterklassen og faktisk snuste på Eliteseriespill
helt til siste slutt!? (Undertegnede ble nummer 3,red anm)

18. Hvem er verdensmester i 2028?
Det er et veldig interessant spørsmål! Jeg håper selvsagt at Magnus vil trone på
toppen i nær sagt uoverskuelig framtid, men faren for at han kan bli detronisert
er jo selvsagt overhengende. Det kan godt hende at verdensmesteren i 2028 er
en person vi enda ikke har hørt så mye om. Det kan være et talent som enda
ikke er blitt stormester, ja som til og med ikke er blitt IM enda. Vi har på den
annen side en spennende 12-årig indier med det enkle navnet Praggnanandhaa
Rameshbabu som jakter GM-tittelen, og som er ansett for å være et av de største
talentene verden hittil har sett. Fra Chennai selvsagt J. Tiden vil vise om han klarer
å forvalte og utvikle talentet sitt så mye at han er den opplagte kandidaten om 10 år?

Da er det bare  takke sympatiske Frank for at han var sporty og stilte opp og gav
fyldige svar, noe leserne nok vil sette pris på.Takk, Frank!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg