Schachinterview:IM Gunter Spieß


Heute präsentiere ich ein Interview mit IM Gunter Spieß (links) .
Er kommt aus Leipzig aber spielt jetzt für Nickelhütte Aue in der
Erzgebirge.
Dagens intervju er med IM Gunter Spie
ß (t.v.). 53-årige Gunter bor i
Leipzig, men spiller for Nickelhütte Aue, en sjakklubb i 2.Bundesliga som
holder til i småbyen Aue i Erzgebirge i Sachsen i det tidligere DDR.

1.Wann hast du angefangen mit Schach und wieso kam es dazu?
Når startet du med sjakk og hvordan kom det til det?
Ich habe erst mit 13 Jahren angefangen Schach zu spielen.
Ich war Fußballer. An einem Wintertag konnten wir nicht draußen
spielen und ein Freund zeigte mir das Schachspiel. Von da an war
ich völlig begeistert. Ich habe danach  ein Jahr lang alles verschlungen,
was ich an Schachbüchern und Zeitungsartikeln zu greifen bekam.
Das war zu DDR ? Zeiten und meinen Möglichkeiten in der Provinz
waren sehr beschränkt.

Jeg startet med sjakk som 13-åring. Jeg var fotballspillr. På en vinterdag kunne
vi ikke spille ute, så en venn viste meg sjakkspillet. Fra da av var jeg fullstendig
besgeistret. I et år har jeg slukt alt jeg kunne av sjakkbøker og avisartikler. Det var
i DDR-tiden ( til 1990 red anm.) og mine muligheter i provinsen var veldig begrenset.

2.Welche Schachturniere spielst du bis zum Sommer?
Hvilke turneringer spiller du frem til sommeren

Ich werde sehr wahrscheinlich das CFL-Open in Jena spielen, welches
ich letztes Jahr gewinnen konnte. Vielleicht noch ein paar Schnellturniere
und der Deutschland ? Pokal

Jeg kommer sannsynligvis til å spille CFL-Open i Jena (i mai), som
jeg vant i fjor. Kanskje noen hurtigsjakkturneringer og Tysklands-pokalen.
 
3.Beschreibe dein Schachstil?
Beskriv din sjakkstil.
Den Gegner mit druckvollem Spiel zu Fehlern bringen. So wie in anderen
Sportarten wie Fussball , Tennis usw. auch.

Jeg prøver å fremprovosere feil hos motstanderen med trykkspill. Som i
andre sportsgrener som fotball, tennis osv.

.4.Leipzig als Schachstadt. Gedanken…..
Leipzig som sjakkby, tanker

Ich hoffe natürlich auch, dass der Bau des Vereinsheimes der SG Leipzig
einen Schub im Leipziger Schach bringt.

Jeg håper naturlig også at bygget av et foreningshjem for SG Leipzig (den største
klubben i Leipzig, red anm) gir et løft for Leipzig-sjakken.
 
5.Favoritmoment als Schachspieler.
Favorittøyeblikk som sjakkspiller
Gegen einen starken Gegner gewinnen und danach mit den
Mannschaftskameraden in der Kneipe den Sieg feiern.

Å vinne mot en sterk motstander og deretter feire med lagkameratene
på kroa.

6.Favoritengegner und Angstgegner?
  Die gibt es nicht. Oder sagen wir nicht mehr. Früher habe ich regelmäßig
gegen starke DDR-Spieler wie Lothar Vogt und Matthias Womacka verloren.
Aber da war ich, glaube ich, auch noch schwächer.
Favorittmotstander eller angstmotstander?
Det fins ikke hos meg.Eller sier vi at det ikke fins mer. Tidligere har jeg regelmessig
tapt mot sterke DDR-spillere som GM Lothar Vogt og GM Matthias Womacka.
Men da var jeg også mye svakere.
 
7.Favoritspieler. Begründe.
Favorittmotstander.
Ich mag den extrem dynamischen Stil von Mamedyarov.
Jeg liker den ekstremt dynamiske stilen til Mamedyarov.
 
8.Beschreibe dein Favorit-Wochenende.
Beskriv din favoritthelg
Ich war im August 2017 in Dresden bei der Challenge zum UKA German
Masters und konnte einen sehr guten vierten Platz belegen ( Siege gegen
die GM Bischof, Wagner und Kunin ). Um ein Haar hätte ich mich zur
Teilnahme am German Masters qualifiziert. Ich hatte nur leider gar
keine Zeit es zu spielen und so gab ich die letzte entscheidende Runde schnell remis.

Jeg var i august 2017 i Dresden og deltok i kvaliken til UKA German Masters og
tok en veldig god 4.plass (seire mot GM Klaus Bischof, GM Dennis Wagner og GM
Vitaly Kunin). Jeg var en hårsbredd fra å kvalifisere meg til German Masters.
Jeg hadde dessverre ikke tid til å spille den turneringen, så jeg gav en rask remis
i sluttrunden.
 
9.Favoritessen und Getränke.
Favorittmat og drikk
   In unserer Familie gab es früher immer an Feiertagen große Karpfen-Blau-Essen.
Das liebe ich immer noch.
Ansonsten trinke ich gern guten Rotwein.
I vår familie var det tidligere helligdager der vi spiste fisken blå karpe.
Det elsker jeg fortsatt. Ellers drikker jeg gjerne en og rødvin.
 
10.Deine Gedanken zum Fischer Random und das Match Carlsen-Nakamura.
Tankene dine til Fischer Random og matchen Carlsen-Nakamura.
Diese Match  habe ich leider nicht verfolgt.
Den kamper har jeg dessverre ikke fulgt.
 
11.Wer gewinnt das Kandidatenturnier in Berlin? Begründe dein Wahl.
Hvem vinner kandidatturneringen i Berlin? Begrunn ditt valg.
Ich hoffe auf Aronjan, So oder Mamedyarov.
Jeg håper på Aronian, So eller Mamedyarov.
 
12.Andere Hobbies als Schach?
Andere hobbier enn sjakk?
Ich liebe das Kino. Am liebsten Filme abseits vom Mainstream oder gute
Dokumentationen. Meine Frau ist Filmautorin . Sie fragt mich oft nach   
meiner Meinung zu ihren Filmen.

Jeg elsker kino. Helst filmer vekk fra mainstream eller gode dokumentarer.
Min kone er filmforfatter. Hun spør meg ofte etter min mening til hennes
filmer.


13.Was machst du in 10 Jahren?
Hva gjør du om 10 år?
Ich hoffe ich bin gesund und ansonsten mache ich das Gleiche wie jetzt.
Jeg håper jeg er frisk og ellers gjør jeg nok det samme som nå.
 
 14.Normalschach oder Blitzschach?
Langsjakk eller lynsjakk?
Im Blitzschach sind wohl meine besten Zeiten vorbei. Obwohl es beim
Silvesterblitz der SG Leipzig in den letzten zwei Jahren noch zum Sieg gereicht
hat. Aber das heißt ja nichts.

I lynsjakk er nok mine beste tider forbi. Selv om jeg har vunnet de to siste
nyttårslyn til SG Leipzig. Men det betyr ikke så mye.
 
15.Gedanken über Schach als Fernsehsport.
Tanker om sjakk som tv-sport.
Ja, mehr wäre wünschenswert. Aber da ich die Fernsehbranche durch meine
Frau einigermaßen gut kenne, habe ich da wenig Hoffnung. Es bedarf
einfach zu großer Voraussetzungen um die Spannung beim Spiel
nachzuempfinden. Dies wird dem großen Teil der Zuschauer wohl immer
verborgen bleiben.

Det ville vært ønskelig med mer sjakk på tv i Tyskland. Men jeg kjenner
fjernsynsbransje gjennom min kone godt og har lite håp. Det
er for store forutsetninger nødvendig for å kjenne spenningen ved spillet.
Det blir skjult for den store delen av tilskuerne.

 
 16.Wer ist Weltmeister in 2028?
Hvem er verdensmester i 2028.
Ich weiß nicht. Ich hoffe er ist ein Sympatieträger wie Carlsen.
 Jeg vet ikke. Jeg håper det er en person som er sympatisk som Carlsen.

17. Was machst Schach so faszinierend?
Hva gjør sjakk så fascinerende?
Ich finde den langen geistigen Kampf, indem man den Gegner in die Knie
zwingen kann ohne ihm körperlich weh zu tun, sehr schön. Des weiteren mag
ich die vielen interessanten und unkonventionellen Menschen, die in der
Schachszene zu finden sind.

Jeg finner den åndelige kampen, der man tvinger motstanderen i kne uten å skade
ham kroppslig, veldig vakker.Videre liker jeg de veldig mange interessante og ukonvensjonelle
menneskene som man finner på sjakkscenen.

Her kan du spille gjennom partier fra den sympatiske IM Gunter Spieß.

 

 
 
 
 
 
 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2 kommentarer
    1. Meget bra intervju, og med et godt intervjuobjekt.
      Fint med originalspråk og oversettelse til norsk. Dette er jo rene folkeopplysningen….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg