Manfred spiller i Bad Ischl


Sjakkterapeuten, CM Manfred Herbold (t.h.), skal bruke pinsen til å
flytte sjakkbrikker. Tyskeren som i disse dager er ute med en ny bok
i sjakkserien sin om Sjakkterapeuten,skal til østerriske Bad Ischl for
å delta i den 11.Salzkammergut Pfingstopen 2017. Det er en fem
runders open med 1.runde fredag kl.19.5.runde spilles mandag morgen.
Det vanker 350 euro på vinneren, cirka 3500 norske kroner.
IM Magister Harald Grötz er toppratet med sine 2323 elopoeng. På
startstreken ser jeg også at en gammel bekjent av meg,MK Magister
Robert Scheiblmeier, er på startstreken. Scheiblmaier var en av dem
jeg krysset klinger med det halvåret jeg bodde i Salzburg våren 2003
da jeg studerte tysk litteratur i den østerrikske kulturmetropolen.
Mens jeg reiste hjem etter noen flotte måneder i Mozarts hjemby
fortsatte Scheiblmaier spillingen og vennskapet med de andre spillerne
i ASK, arbeidersjakklubben i Salzburg. Jeg er stadig innom hjemmesiden
til ASK, og har merket meg at de har fått nytt spillelokale, litt lenger
unna sentrum. Den gang jeg bodde i Salzburg var det spilling i flotte
Gasthaus Sternbräu. Jeg var mest innom til lynsjakkturneringen hver
første tirsdag i måneden. Ofte maktet jeg å vinne mot de lokale spillerne
og jeg var stolt da lokalavisen Salzburger Volkszeitung kunne berette at
Norweger gewinnt ASK-Blitz. Det ble behørig feiret på studenthjemmet
der jeg bodde der en kompis klipte ut artikkelen fra avisa og hengte den
opp på veggen til stor applaus. Jeg var tilbake i 2005 og vant Juli-utgaven,
men siden den gang har det ikke blitt noe sjakkspilling i Østerrike. Men
de gode minnene lever…

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg