Carlsen vs Karjakin: En forhåndsanalyse


Det nærmer seg start på VM-kampen mellom verdensmester Magnus
Carlsen (t.h.) og hans utfordrer GM Sergey Karjakin. Jeg tipper vi vil
få en spennende kamp som vil gå helt til 12 partier. Jeg tror vi vi få
et kampforløp der Magnus vil presse i mange partier mens Karjakin
vil være glad for remiser. Jeg tror denne kampen vil handle mye om
1.e4. Magnus har hatt gode erfaringer med kongebondetrekket i
VM-sammenheng. Han vant flere viktige partier mot Anand. Det vil
nok også spille en rolle for Magnus at han beseiret Karjakin med
1.e4 i generalprøven som fant sted i Bilbao. Den gang forsvarte
Karjakin seg med siciliansk. 
I VM-matchen tror jeg hovedforsvaret hans vil være Berlin-muren.
Det tror jeg har flere grunner. For det første fordi det spekuleres i at
Kramnik er sjefen for Team Karjakin og han er som kjent ledende på
denne åpningen. For det andre er  Berlin-forsvaret noe av det mest
solide for Karjakin som trolig vil ha samme matchstrategi som Kramnik
brukte mot Kasparov,nemlig å drepe hvitfordelen til motstanderen og
kontre inn en hvitseier.Magnus må selvfølgelig ikke være med ¨på dette
spillet.. Han vil trolig variere med italiensk og skotsk.Jeg tror Magnus ikke
vil ha 1.d4 som sitt hovedforsvar av ulike grunner.Jeg tror han frykter at
Karjakin vil ha noe forberedt i kongeindisk og at Magnus derfor styrer unna
1.d4.Magnus har nok også i bakhodet noen av smellene han har fått som
hvit med denne åpningen gjennom årene. Blant annet brukte Radjabov
kongeindisk til å ta en overraskende seier mot Magnus for noen år siden.

 Ting kan jo endre seg dersom Magnus skulle komme under i poengstilling
og 1.e4 ikke biter som ventet,men i utgangspunktet tror jeg ikke noe på 1.d4.
Noen vil kanskje spørre seg hva med 1.c4? Det tror jeg heller ikke noe særlig
på. 1.-e5 er et aggressivt og godt åpningstrekk for svart og Karjakin har brukt
dette systemet til å slå Magnus flere ganger i hurtigsjakk. Aberet med engelsk
er at det lett kan bli for passivt og svart kan kontre ned hvit. Nettopp kontrings-
styrken er noe av Karjakins sterke side. Magnus vil derfor trolig konsentrere seg
om 4.d3-systemet mot Berlin-muren og file for seier uten den store risikoen for tap.
Magnus har scoret flere viktige seire med nettopp 4.d3. Han vant blant annet over
Anand i det 2.VM-partiet i Sochi med denne varianten og vil nok gjerne repetere
denne varianten. Jeg tipper vi får denne varianten på bordet i det første partiet
der Magnus fører de hvite brikkene.

Med Karjakin som hvit tror jeg vi får se mye 1.e4. Jeg tror Magnus også vil bruke
Berlin-muren, sånn sett tror jeg vi får en match som hovedsakelig vil bestå av
spanske dueller. Jeg tror dog Karjakin vil prøve å brekke muren med 4.0-0 og
damebytter. Karjakin er nok veldig avhengig av å få initiativet og kunne presse
Magnus i linjene på kongefløyen. Magnus har vist svakheter mot både Caruana og
Anand i dette systemet og Karjakin vil nok ha studert disse partiene og ha friske
forbedringer klare. Jeg tipper dette vil bli en veldig jevn kamp, men at Magnus avgjør
med seier i det 10.partiet. Resten av partiene spår jeg vil ende remis.1-0-seier til Magnus.
Følg med live fra kl.19 fredag. Hjemmesiden og ChessBomb vil ha liveoverføring.
Foto:Stavanger Chess 2013

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg