Ukesintervjuet: Stein Jensen

Harstads sjakkhøvding, Stein Jensen (t.h.), er ukens intervjuobjekt. God
fornøyelse med intervjuet.

1.Tanker omkring sjakkmiljøet i Harstad for tiden.

Nu går det bra men vi har vært gjennom en vanskelig oppstart på klubbfronten.
Gullrekka vår som bestod av 5 lovende 12-åringer tok seg en pause til fordel
for fotball! Situasjonen ble ikke bedre da juvelen Peter Flermoen flyttet til
Trondheim. Johan Pettersen begynte på NTG sjakk i Tromsø og tilslutt drar
Ødøn Engegård i militæret. Men nu har vi samlet troppene og kommet i gang
med et barnesjakkurs med 17 deltakere. I tillegg har jeg vært på besøk i flere
skoleklasser. Samtidig blir barnesjakk turneringen videreført under vår
internasjonale turnering i oktober.

2.Tre suksessrike utgaver av Advokatfirmaet Finn Chess International er levert.
Hva kan vi vente i år? Hva slags kvinnelige deltagere kommer til start?

Sponsoravtalen ble i sommer videreført med advokatfirmaet slik at det blir
internasjonal i 2015 og 2016. Men siden avtalen kom litt seint og at klubben har
hatt problemer har det ført til at årets turnering ikke blir optimal. Spesielt treghet
med å få kvinnelige spillere til turneringen. Men nu har tidligere deltaker i vår
turnering Anna Zatonskih lovet å hjelpe meg. Så flere titelholdere vil nok komme
på startlista i løpet av kort tid. Årets turnering skal bli bra, men neste år legger
Harstad sjakklubb lista høyt så den skal bli knallbra!

3.Hvordan ser en perfekt helg ut for deg?

En forestilling på kulturhuset med avslutning med middag og rødvin sammen
med min kone. Samt en god porsjon med sjakklesing på nettet.

4.Favorittminne på sjakkbrettet.

Her har jeg mange men kanskje når jeg vant junior-NM på hjemmebane i 1976.Møtte
utfordrer Michelsen fra Stavanger som hadde plukket Aljechin forsvaret mitt i småbiter.
Men jeg spilte en skarp caro kann åpning 1.e4-c6 2.d4-d5 3.Sc3-dxe4 5.Sxe4-Sf6
6.Sxf6-gxf6 og feide han av brettet. Året 1976 var nok gullåret mitt da jeg vant
NNM,junior- NM og ble beste spiller på juniorbordet i 6.landskampen i Tyskland som
Norge vant. Jeg vant en kasse øl i premie!

5.Andre hobbyer enn sjakken?

Omtrent alt av sports sendinger. Sjakksurfing på nettet der jeg daglig er innom din
spalte, sjakkfantomet og Lars Gran.

6.Sjakkplaner for høsten?

Siden jeg har valgt å være tillitsvalgt begrenser det sjakk aktiviteten. Men jeg håper
å få trent litt sjakk og begynne å spille på nettet igjen etter 3 års pause. Året avsluttes
med turnering i Spania i nov./des der jeg deltar for åttende gang på ni år!

7.Hvilke tanker har du om kvinner og sjakk?

Flott at flere kvinner spiller sjakk og at det er en svært hyggelig at flere unge jenter
(Macklich med flere) stormer frem og gir utfordringer til norges beste kvinnelige spillere.

8. Dine tanker om det som skjedde under Sinquefield Cup?

Spennende turnering som viser at Magnus ikke er ugudelig! Men jeg tror dette skjerper
Magnus i fremtiden!

9.Hvem tror du vil utfordre Magnus høsten 2016?

Caruana.

10.Din favorittspiller gjennom tidene? Hvorfor?

Fischer! Fordi han var min inspirasjonskilde da jeg bare var 15 år da han vant VM titelen
i 1972. Jeg skrev også en særoppgave i norsk på 10 A4 sider om Fischer samme året.
Min 8 år yngre bror kopierte senere særoppgaven fikk jeg vite av min mor!

11.Favorittmat.

Bacalao! Norges beste bacalaoer finns på Diners restaurant i Ålesund der de serverer tre
forskjellige retter i en meny.

12.Favorittprogram på tv.

Sjakk programmer og champions leage i fotball.

13.Din favoritturnering som spiller.

Ingen spesiell turnering men mange gode minner da jeg spilte lagsjakk for Narvik på slutten
av 90-tallet. Utrolig stort å føre Harstad til NM lagfinalen i 1992 etter at vi slo Tromsø og Narvik
i nord norsk finale. Slo Paul Svedenborg og remiserte mot Sven Wisløff i lagsjakken.

14.Harstad-NM 1976. Du vant juniorklassen. Hvilke minner har du fra den turneringen?

Herlig og vinne på hjemmebane med et stort favorittpress siden jeg ble nummer 2 etter
Morten Trolldalen i NM for junior i Oslo året før. Husket også at jeg gikk på et overraskende
tap i 3.runde mot Johs. Høie. Da gikk jeg hjem og skiftet alt av klær utenom trusa til neste
parti. Etter tre avbrudd og 10 timers spill klarte jeg å vinne.

15.Dine sterke sider som sjakkspiller?

Posisjonsspiller og sterk i sluttspill(var).

16.Hva betyr sjakken for deg?

Sjakken betyr utrolig mye . Et liv uten sjakk er i mine øyne helt umulig.

17.Hva forbinder du med Kalotturneringen?

Kjell Johannesen var primus motor for turneringene og han sørget for at nord norske
spillere fikk brynt seg mot sterke internasjonale spillere. Min deltakelse i
disse turneringene var en opplevelse i seg selv. Hvis jeg ikke husker feil har jeg vunnet
turneringen to ganger.

18.Hvem ville du hatt med deg på en øde øy? En person?

Judit Polgar.

Da er det bare å takke Stein for et herlig engasjement og for at han tok seg
god til til dette intervjuet. Lykke til videre med sjakken, Stein!
 

 

6 kommentarer
    1. Stein Jensen, supertalentet fra Harstad som utfordret elitespilleren Gunnar Johnsen på midten av 70 tallet. Hadde Stein (og mange andre talenter selvsagt) på den tiden hatt de muligheter som finnes i dag når det gjelder sjakklæring hadde han blitt minst IM. Familie, jobb, fotball og ikke minst hans tidlige engasjement som tillitsvalgt både i sjakken og arbeidslivet begrenset tiden som var tilgjengelig for sjakktrening.
      For unge Berglund fra Hammerfest var han en inspirasjon. Trivelige og stødige Stein Jensen – ildsjelen som brenner for Harstad!

    2. Hyggelig å ha deg her i kommentatorfeltet, Jan S. Du sier veldig mye fornuftig her. Egentlig alt…Godt for sjakk-Norge med ildsjeler som deg og Stein. Uten dere to ville sjakken vært så mye fattigere.

    3. Joachim – du bidrar uten tvil svært mye du også, både gjennom at du er en sterk mesterspiller, din utrettelige blogg om store og små ting i sjakken som andre går forbi, og det at du rett og slett er en av de hyggeligste sjakkspillerne jeg kjenner.

    4. Flott intervju dette Joachim. Jeg tror Stein var den spilleren i nord jeg hadde størst problemer med å slå i min tid. Bunn solid og sterk i posisjonsspillet. Men storhetstiden sin hadde han jo alt på 70-tallet og jeg tror mange ikke forstår hvor stort talent en må ha for å bli junior-Norgesmester i sjakk og samtidig komme fra lille Harstad. Strålende av Stein og en strålende blogg av deg Joachim!
      Fortsett med å dra gamle helter frem fra glemselen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg