Helgeintervjuet: IM Emil Hermansson

Helgens intervjuobjekt er den svenske IM Emil Hermansson som til
daglig bor i Boden i Nord-Sverige.Der organiserer han Bodens Elo-turneringer
veldig mange helger i året. Det er en Berger-turnering der 4 spillere eller
flere møtes for å spille alle mot alle i løpet av en helg.Emil tilbyr også
trening/og treningspartier hvis man kommer opp til Boden. Han spiller for
Alta når han spiller lagsjakk i Norge. Han har vunnet mange turneringer i
Nord-Norge. Han har også representert den svenske klubben SK Rockaden
i Europaklubben for klubblag, nå senest i fjor høst.Emil har ett GM-napp fra
en turnering for endel år tilbake. På bildet ser vi Emil under Blåbyen GP for
noen år siden. Han spiller remis mot IM Frode Bull Jæger og sikret seieren i
Sortland i 2012.

God fornøyelse!

1.Hvilke tanker gjør du deg om det svenske sjakklivet?
Toppen har blivit starkare och bredare precis som skett i många länder men
färre spelare på klubbarna. Säkert är det många som nöjer sig med att spela
på nätet.

2.Ditt favorittminne på sjakkbrettet.

Det finns för många men att jag vann mot Tor Kristian Schölseth i draken när jag
var junior är en av dem.
3.Tanker omkring sjakken i Nord-Sverige/Boden.
Utan mig vore schacket dött i Norrbotten men med tanke på Boden Elo som ordnas
nästan varje helg så finns det goda förutsättningar för en utveckling.
4.Hvordan jobbet du selv for å ta steget fra 2000-2500?
Jag tog steget från 2180 till 2360 i samband med att jag flyttade till Luleå efter
gymnasiet. När jag flyttade till Skåne sju år senare för att bli professionell
gick jag från 2390 till 2530 på kort tid. Min schackutveckling har bromsats
av att jag långa tider har varit den klart högst rankade där jag 
bor och då är det alltid svårt att komma vidare.
5.Hvilke råd kan du gi til spillere som vil oppnå fremgang?
Träna väldigt mycket taktik och spela ofta. Sen är det viktigt att öka sin förståelse
av spelet i alla faser.

6..Andre hobbyer enn sjakken?
Att analysera spel och strategier samt att läsa böcker om olika ämnen. Jag
studerade filosofi på universitetet  och det var väldigt givande. Men är
intresserad av ekonomi, politik, fysik, matematik, språk.
Alla teoretiska
ämnen är intressanta.

7.Hur var det med sjakkspillingen din i ungdomstiden?

Precis när jag började som 13-åring var det ett fantastiskt
schackklimat i Kiruna men bara några år senare var det
nästan dött. Vi hade en eldsjäl, Jörgen Lahti, som var
lärare på min skola och som var en otrolig personlighet.
Anders Öhman och Bengt Töyrä var också viktiga för min
utveckling och dem har jag mycket kontakt med fortfarande.

8.Hur jobbar du med schacket? Har du någon favoritlitteratur i sjakken?

Jag tränar taktik men också öppningar och slutspel. Spelar ofta men mot relativt
svagt motstånd.
9.Hvem tror du blir VM-utfordrer i 2016? Hva slags sjanser har i dine øyne
denne utfordreren mot Magnus?
Jag vet inte vilka som har chans att nå en vm-match men Wesley So är den
som just nu verkar hetast. Magnus är klart bäst och ingen har mer än 25%
chans att vinna mot honom.

10.Din favorittspiller gjennom tidene? Hvorfor?

Karpov, Kasparov och Anand är dem som jag lärt mig mest av. Jag följer alla
stora turneringar på Chessbase och snabbspelar igenom partierna. Följer sällan
live för det är för tidskrävande. Dagens toppschack håller 
väldigt hög nivå och fullt av kamp.

11.Favorittmat.

Jag tycker mycket om mat och min pappa är skicklig i köket. Jag åt mölje i Harstad
och det var fantastiskt gott.Jag gillar skaldjur och fisk men också goda biffar. Brukar
gå på Thairestauranger. Vi har fyra i Boden.

12.Favorittprogram på tv. 

Har aldrig haft tv men ser en del på svtplay. Det är inget stort behov men
jag tycker om drama.

13.Har du en favoritturnering som spiller?

Jag har flera och de skiftar med tiden. Karpov är nog den jag tyckt mest om men
gillar alla bra spelare.
14.Hvordan ser en perfekt helg ut for deg?
I min värld finns det inga helger. Jag firar jul och midsommar. Men turneringarna är
ofta på helgerna och det är ett bra sätt att fira helger :).
15.Hvem/Hva  ville du hatt med deg på en øde øy? 
En vacker nymfoman och jag hoppas att vi blir räddade inom en vecka.

16.Tanker om nordisk sjakk i tiden fremover…

Norge kommer givetvis att blomstra men Carlsen-effekten har inte riktigt
nått oss andra.

17. Hvilke turneringer kommer du til å spille i fortsätningen? 

Nästan bara mina egna i Boden.

18.Tanker om Internetts betydning for sjakken…

Den har en enorm betydelse och när de stora turneringarna har livesändning och
fantastiska kommentatorer så har schack blivit en publiksport. Vi ser massor av
toppturneringar. Sedan finns det bloggar, nyhetssidor, spelservrar osv. 

19. Hva tenker du omkring betydningen av barnesjakk? Eget forhold til dette…

De som jobbar med detta borde få ersättning för sitt arbete och frågan är hur man 
ska lösa detta. Jag tror att det är givande för alla barn att lära sig schack och schackklubbarna
behöver fler medlemmar. Jag tränar barn över nätet med oftast stora talanger som är
motiverade. Jag tror att barn har en potential som långt överskrider vad vuxna tror är
möjligt. Den vuxna världens underskattning av barns potential är mycket destruktiv.

20.Hva betyr sjakken for deg?

Sann kärlek.
21.Hva driver du med om 10 år?
Antingen gör jag det samma som nu eller så reser jag på schackturneringar med min 
son. Jag har en elev i England som heter Ieysaa. Han är tio år och supertalang. Igår
spelade han 8 halvtimmespartier mot Josef Ask 2172 och vann med 7.5-0.5. Jag tror
att han har chans att bli världsmästare.

Da er det bare å takke Emil for intervjuet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg