Helgeintervjuet: GM Leif Erlend Johannessen


Stormester og redaktør av NSB, Leif Erlend Johannessen, er ukens
helgeintervju.På bildet ser vi Leffi under NM i Oslo 2011.Motstander er den
svenske IM Axel Smith.God fornøyelse!

1.Hvilke tanker gjør du deg om arbeidet som redaktør i NSB?

 Det er drømmejobben! Vi får skrive om sjakk og holde kontakten med
sjakk-Norge, så får vi heller leve med at lønnen kunne vært bedre 😉

2.Ditt favorittminne på sjakkbrettet.

 Jeg husker veldig godt da 40 trekk var nådd etter en heseblesende tidsnød
mot Bartosz Socko på Bermuda i 2002 og jeg innså at stillingen var lett vunnet
for meg. Det var siste runde og jeg sikret både turneringsseier og GM-napp
med seier. Det var en god følelse. Så er jeg fornøyd med seieren mot Magnus
i NM-finalen 2005. Senere ble han for god, men i det partiet var det jeg som
spilte et lærebokeksempel i stillinger med isolert dronningbonde.

3.Tanker omkring miljøet i OSS.

 I OSS går det strålende for tiden! Vi har et mål om å nå 250 medlemmer
i år. Vi er spesielt fornøyd med arbeidet i begynnergruppen og på kvinnesiden.
Så tar vi sikte på å stille lag i både åpen klasse og kvinneklassen i europacupen
i oktober.

4.Andre hobbyer enn sjakken?

 Jeg er ganske god til å spille squash, men har slitt litt med å finne egnede
motspillere i det siste… Ellers er jeg gammel fotballspiller, men nøyer meg i dag
mest med å se på fotball.

5.I midten av april starter Gashimovs minneturnering. Hva tenker du om den
turneringen?

Det blir spennende. Magnus er jo favoritt i alle turneringer han stiller opp i, men
ingen av de vanlige “klientene” hans er vel med her. Det skal bli interessent
å se Caruana igjen, han har virkelig ikke levert etter turneringen i St. Louis i fjor.

6.Hvilke tanker har du om kvinner og sjakk?

 Ingen spesielle. Hou Yifan gir et meget sympatisk inntrykk, det ville være moro
om hun klarte å etablere seg i verdenstoppen på samme måte som Judit Polgar i sin 
tid. For sjakken sin del ville det være gull, hvor mange andre sporter konkurrerer
menn og kvinner på likefot?

7.Hvem tror du blir VM-utfordrer i 2016? Hva slags sjanser har i dine øyne
denne utfordreren mot Magnus?

Jeg håper på Caruana, Nakamura eller Giri. Verdenssjakken trenger et friskt nytt
pust fra Vesten etter en epoke med Anand, Kramnik, Topalov, Gelfand og Ivanchuk.
I tillegg ville de tre førstnevnte ha sørget for stor oppmerksomhet om matchen. Men
selvsagt vinner Magnus 🙂

8.Din favorittspiller gjennom tidene? Hvorfor?

 Som posisjonsspiller har jeg alltid vært svak for Capablanca. Han spilte med en intuitiv
letthet som var makeløs.

9.Favorittmat.

 Lammeskank

10.Favorittprogram på tv. 

Vi har akkurat kvittet oss med TV-en og erstattet den med platespiller!
Veldig hipster.

11.Har du en favoritturnering som spiller?

Det Åpne NM på Fagernes er i ferd med å bli en hyggelig tradisjon, selv om det muligens
ikke er det mest eksotiske reisemålet i verden

12.Hvordan ser en perfekt helg ut for deg?

Tom kalender, sol i lufta og kald pils i kjøleskapet er iallfall en god start.

13.Hvem/Hva  ville du hatt med deg på en øde øy?

Med Yonne og hunden vår så høres det i grunn ut som et ganske fint opphold 🙂

14.Tanker for norsk sjakk fremover.

Ting går tilsynelatende så det suser i øyeblikket. Spesielt har jeg forhåpninger til Dream Team som
nå begynner på NTG i tur og orden, jeg tror ikke det er lenge før Norge kan doble antall
stormestere og kanskje etablere seg som en sjakkstormakt. Det ville være fantastisk.
Selv ser jeg fram til å leve tilbaketrukket og skrive om hvor mye bedre alt var før 🙂

15. Hvilke turneringer kommer du til å spille fremover?

Jeg har ikke de store personlige ambisjonene på sjakkbrettet lenger, så da velger jeg turneringer
som kan kombineres med fine opplevelser. I sommer planlegger vi å spille i Biel, så blir det
europacup i Skopje til høsten.

16.Tanker om Internetts betydning for sjakken…

Jeg synes bare det er bra med internett og computernes inntog i sjakken. Tidligere kunne en
superstormester spille et “mystisk” trekk og gi det to utropstegn hvis han eller hun vant partiet.
I dag blir man avslørt av computerne. “Det enkle er ofte det beste” gjelder i stadig større grad.
Computerne spiller ikke kryptisk, tvert imot.

17. Hva tenker du omkring betydningen av barnesjakk? Eget forhold til dette…

Etter min mening er det argumenter både for og imot barneidrettsreglene. Selv stortrivdes jeg
med å konkurrere og vinne pokaler som barn, men så har jeg sett andre barn bukke under for
prestasjonsangst som dreper all spilleglede… Det er et vanskelig dilemma synes jeg.

18.Hva betyr sjakken for deg?

Sjakken har definitivt beriket livet mitt. Som sjakkspiller har man aldri fritidsproblemer!

19.Hva driver du med om 10 år?

Det eneste jeg er sikker på, er at jeg på en eller annen måte fortsatt sysler med sjakk.

Da er det bare å takke Leffi for at han tok seg til dette intervjuet.

1 kommentar
    1. Jeg må nesten begynne å følge bloggen din 🙂 gå inn på bloggen min og trykk “legg til som venn” så kan vi følge hverandre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg