1. Nå du… Dette var mitt første forslag… Jeg tuller ikke engang… Men jeg visket det ut da jeg fant ut at 1…Kf7 var bedre enn 1…Td7 . Forklar meg linjen etter 1.Db5+ Kf7 … For jeg har vridd hodet og irritert meg grønn over å ikke finne en variant etter Kf7… Mulig løsningen etter 1…Kf7 er innlysende for deg, men den er ikke det for meg.

    2. Hei Bengt-Arne!
      Det er ingen opplagt kombinasjon etter 1.-Kf7, men Fritz 12 angir f.eks.1.Th5 b6 2.Tdh1
      Kg8 3.Sxg5 og hvit vinner. Hvit må altså være tålmodig og spille på svarts svakheter i denne stillingen. Den etterhengende bonden på h6 er et opplagt angrepsmål, selv om man fort kan glemme det i en stilling med en aktiv dame på b5:)

    3. Jeg mener …Td7 var en gedigen tabbe av Jovanovic!! Greit hvit vinner denne stillingen uansett, men herregud så svakt! Kf7 og kan videre gå til g8.. Er jo nødt å være bedre!!

    4. Hva sier Fritz om løsningen jeg presenterte? Den der jeg ofrer hesten og plukker løper og bonde.. Bare nysgjerrig. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg