London Chess Classic:Magnus til topps!

GM Magnus Carlsen kunne koste på seg et smil etter seieren mot GM
Nigel Short og en ny 1.plass i London. Vi gratulerer! Meget imponerende
av Magnus å komme så sterkt tilbake etter de to tapene i starten av turneringen.
Magnus vant på rå vilje! Han var nok ikke i sin aller beste form, men viste en
enorm vinnervilje. Med denne seieren vant han 50 000 euro. Samtidig sikret
han 1.plassen på FIDEs ratingliste januar 2011. Sikkert en herlig følelse for
vår sjakkener.Anand spilte en relativ rask remis mot Kramnik i siste runde
etter at russeren brukte Berlin-muren til å støvsuge brettet for brikker. McShane
spilte en utrolig remis mot landsmannen Howell i et Hawaii-parti der begge
spillere hadde seierssjanser i fleng, men i tidsnøden endte det med trekkgjentakelse.
Rundens siste parti mellom Nakamura og Adams endte også remis.
Anand kom på 2.plass med 11 poeng, to poeng etter Magnus. På samme poengsum,
men med dårligere kvalitet, treer McShane som har gjort en kjempeturnering
og gikk gjennom ubeseiret. Han fikk sikkert ekstra motivasjon til å satse på sjakken
i årene fremover.Spill gjennom dagens partier hos ChessBomb.
Også TWIC har en oppsummering og analyserte partier fra dagens runde.Det viste seg
at Magnus hadde en ratingprestasjon på 2816! Ikke verst med en start med to tap!
Magnus tar seg nå en velfortjent juleferie før han stiller i Wijk aan Zee i midten av januar.
Foto:Ray Morris-Hill

4 kommentarer
    1. Herregud kor deilig at Magnus vant til slutt!! Var meget skuffet en god stund.. Det må jeg innrømme.. Innrømmer også at turneringsseieren ikke smaker like godt som den burde. Man er muligens blitt for bortskjemt. Men det er en bismak i munnen….. Anand og Kramnik rundspillte vår helt på en slik måte at jeg fikk bange anelser for fremtiden. Greit, Anand sto til tap i tidlig midtspill; men “so what?”! -Sover ikke godt før han setter de to gamle travhestene på plass !! Og det burde skje før alderen til Anand/Kramnik blir sett på som en faktor!
      Merker en viss irritasjon hos deg Joachim for bruddet med Kaspy, og samarbeidet med G-Star 🙂 Kanskje det kun var i forbindelse med tapet mot Anand.. Vet ikke jeg… Men jeg har noen synspunkter selv.. Samarbeidet med Kaspy var et bra samarbeid på det tidspunktet! Men bruddet var også riktig tror jeg…. Hvem klarer å samarbeide med en slik personlighet på samme tid som en skal fremstå som verdens ypperste psyke (i sjakkmiljøet vel og merke)? En personlighet som har vært så suveren i så lang tid som Kasparov, har nok en tendens til å forsøke å underkue en personlighet som Magnus… Bare ren gjetning altså.. Dette passer nok ikke Magnus.. Magnus vet innerst inne at han er bedre enn Kasparov noen gang har vært…. Det vet Kaspy også…. Innerst inne… Nytter ikke å fortsette det samarbeidet før Kaspy senker seg plenty hakk, er jeg rimelig sikker på… Magnus er oppdratt altfor jordnær … De snakker hett om sekundant.. Magnus trenger visstnok en sekundant… Hvem da liksom?? Det finnes veldig få som har noe å tilføre Magnus… Nakamura hadde jo vært et ønske fra meg, men realiteten innhenter oss 🙂 Hvis man er nødt å finne en sekundant til Magnus, så burde det være en som Magnus trives i selskap med… Mitt forslag er Jon Ludvig Hammer!! Hammer er smart!! Og det virker som de har det kult sammen, selvom jeg ikke har grunnlag for å uttale meg…
      Samarbeidet med G-Star er det lureste han har gjort!! Selvtilliten hans trengte det!!! Dette bærer frukter om 2-3 år… sann mine ord 😉
      Neste turnering blir i Wiijk an Zee 🙂 Det er den turneringen Magnus trives best i!! Jeg gleder meg veldig!! Min bestekamerat Jørn Romsdal, og jeg, har fått plass i denne turnering; og vi gleder oss veldig… Vi gir oppdateringer og bilder fortløpende til joasol.blogg.no 🙂 Joachim Solberg fortjener å få en perfekt “førstehånds”oppdatering fra turneringen i Wiijk an Zee 🙂 🙂 🙂

    2. Hei Bengt-Arne! Et veldig bra innlegg du har. Trivelig at du tar deg tiden til å skrive her:)
      Jeg var irritert over flere av tapene, og velig skuffet. Man forventer alltid enormt av Magnus.Stort sett innfrir han veldig og gjorde det nok en gang her.Hammer har jeg selv tenkt på og diskutert med sjakkvenner. Vi er helt på bølgelengde her! Som du sier er Kasparov sikkert ikke en lett mann å samarbeide med. Vi får satse på at Magnus gjorde det som var rett for ham. Magnus har uansett lært gode arbeidsvaner av mesteren. Jeg er meget optimistisk før Wijk aan Zee og Linares. Det blir særdeles supert at du og Jørn tar turen og gir meg førstehåndsrapporter. Meget bra. Skal holde av masse spalteplass. Gjesteskribenter er alltid velkomne:)
      Du får ha en fortsatt fin dag, Bengt! Vi snakkes. Håper alt er vel med familien din. God jul!

    3. Vi tilbyr alle typer lån, for eksempel investeringslån, prosjektfinansiering og økonomisk støtte til enkeltpersoner, bedrifter over hele verden. Vi gir midler med en rente på 3%. Få lån på syv (7) virkedager.

      E-postadresse: [email protected]
      Whatsapp: +18474539904

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg