Dagens spiller: Jan Sigmund Berglund

Dagens spiller i portrettet er Jan Sigmund Berglund. Finnmarkingen som innledet sjakkarrieren
i Hammerfest SK på 70-tallet er en av de ivrigste sjakkspillerne i dette landet. Berglund ble raskt
en ledende person i Hammerfest SK og som spiller opplevde han mange triumfer i årene i
Hammerfest. Jan S. vant  Kalotturneringen seks ganger, første gang i 1981 og siste i 1991.

På midten av 80-tallet flyttet Jan S. til landsdelens hovedstad, Tromsø, og fortsatte den utmerkede
spillingen der. Samtidig ble han en ruvende leder i Tromsø SK. Som spiller noterte han seg for to
nordnorske mesterskap, i 1988 og i 1992. Det første mesterskapet vant han med 5 av 6 i Narvik, mens
han fire år senere vant jubileumsmesterskapet i Harstad med 4 av 6. Det var et uhyre jevnt mesterskap
der Jan S. vant på kvalitet foran fire andre.

Jan S. vant mesterklassen i 1988 og spilte i eliteklassen i Randaberg-NM 1989.
Jan S. har de senere år vært mindre å se på turneringer utenfor Tromsø, men det
er alltid trivelig å treffe denne sympatiske karen. I 2004 var han deltager i Barentsmester-
skapet i Alta. Her knuste han IM Gennadij Kiselev fra Murmansk i Trompovsky som
alltid har vært Jan Sigmunds favorittåpning som hvit.Dette partiet er dagens parti i denne
bloggen.

Ellers kan vi nevne at Jan S. har vært visepresident i i NSF for få år siden under styret Bae.
Han gjorde som før en utmerket innsats!

Jan Sigmund i action under ett av hans mange partier.Foto: Karl Johan Rist Vi får håpe vi får se mye av Jan S.
ved brettet også i tiden fremover!

7 kommentarer
    1. Hei Joachim
      Det er kjempefint av deg og lage portretter av noen av de største ildsjelene i norsk sjakk,det er selv for meg som ikke kan så mye av dette fantastiske spillet,både morsomt og inntresant å lese dine betraktninger av dem som betyr så mye for sjakken i Norge,hva skulle vel norsk sjakk vært uten disse personene.Så fortsett som du har begynt,vi er flere som leser det du skriver:-)
      vi sees i Sarp.når ØM i Lyn arrangeres.
      mvh.Gunvald

    2. Fint konsept dette med dagens spiller Joachim! Dagens spiller har gjort mer for nordnorsk sjakk en noen annen mann de siste 25 åra. Alltid positiv, visjonær og hardt arbeidene for sjakkens beste. Vil gjerne legge til Jan S. som sjakkskribent. Han har skrevet for alt fra Nordlys sin sjakkspalte til presseskriv og ACC-webben. Men mest imponerende er alt det arbeidet han har nedlagt gjennom 12 år for å holde TSK-webben oppe. Imponerende! Han tok også sølv i NM i postsjakk i 1995 🙂

    3. Takk, Sven! Du har seklvfølgelig helt rett. En forglemmelse av undertegnede. Husker jo hvordan jeg koste meg med Jan S. sine reportasjer fra nordnorsken i gamle sjakkblader, f.eks. fra 80-tallet.

    4. Hei Joachim!
      Tusen takk for at skriver så pent om meg.
      Artig å få en liten påminnelse om at jeg også har vært en aktiv(ere) sjakkspiller for noen år siden. Det er ikke tvil om at jobb og familie etter hvert har krevd mer av tiden min, og at tid for sjakktrening og spilling har blitt mindre.
      Elles minnes jeg min tid som postsjakkspiller som en artig og lærerik tid. Jeg slutta når denne greina av sjakkspilling ble invaderet av computere. Jeg likte bedre å jobbe litt vitenskapelig på egen hånd med trekkene, og tror dette var god sjakktrening.
      Jeg har dessverre ikke fått anledning å spille så veldig mange sjakkpartier mot GM’er og IM’er, men noen få har det blitt. Partier mot IM Kiselev var en minnerik opplevelse, men den opplevelsen jeg husker best var da jeg som ungdom slo GM Yrjø Rantanen under Kalotturneringa1978.
      http://turneringsservice.sjakklubb.no/standings.aspx?TID=Kalotturneringen_1978-
      Rantanen var da på sitt aller sterkeste, men måtte på grunn av dette ene tapet se seg slått av sympatiske og sterke Morten Trolldalen. Morten gikk dessverre så alt for tidlig bort.
      Jeg synes forøvrig at du Joachim har vært et berikende tilskudd til oss her i Nord-Norge den tiden du tilbrakte her. Du har ennå ikke glemt oss – det er fint 🙂
      Ha en god helg – og en spennende sjakkopplevelse med Magnuspartier 🙂

    5. Takk for hyggelige ord, Jan S! Joda jeg følger fortsatt med på det som skjer. Tankene går nå ganske ofte til de trivelige sjakkstundene jeg opplevde her nordpå:) Mange trivelige mennesker å treffe på turnering. Jeg har ennå et håp om å få med meg Arctin neste år. I år var dessverre lommeboka ganske tom etter Politiken..
      Når jeg så de mange gode reportasjene fra Arctic i år fikk jeg lyst til å være der. Jeg håper det klaffer neste år. Fortsatt god helg til deg, Jan S.! Og vi venter vel spent på Magnus i morgen?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg